Blad 6
verbetering van de scheiding van grofvuil bij het huidige
haalsysteem dus niet wordt gerealiseerd en zelfs
ontmoedigd
Risico toename zwerfvuil
Het risico van -illegaal dumpen van afval is aanzienlijk
verminderd door onze herziene voorstellen, waarin voor het
'brengen' van grof vuil geen tarief meer in rekening wordt
gebracht. Wie het afval in de auto laadt om het illegaal te
dumpen kan het natuurlijk net zo goed gratis naar de
Greunsweg brengen. Niettemin kan het instellen van een
(verlaagd) tarief voor 'halen' leiden tot een aanvankelijke
toename van het zwerfvuil. Naar onze stellige overtuiging
wordt deze toename teruggedrongen door de volgende
maatregelen en ontwikkelingen:
Goede en uitgebreide voorlichting, ook omtrent de
redenen waarom hiertoe wordt overgegaan; daarin is in
het Plan voorzien. Wij verwachten dat veruit de meeste
mensen zich na een korte gewenningsperiode zullen
aanpassen aan de nieuwe regels. Mensen die nu illegaal
afval op straat zetten zullen dat wellicht blijven doen
(maar lopen een grotere 'pakkans'), slechts weinigen
zullen dat nu voor het eerst gaan doen. In gemeenten met
een volledig doorgevoerde diftarregeling, dus met een
tarief voor 'brengen'valt het dumpen van illegaal
afval over het algemeen mee. Uit onderzoek van het
Ministerie van VROM blijkt nauwelijks een toename, mits
de handhavingsinspanning toeneemt en een goede
voorlichting plaatsvindt.
Uitbreiding van de milieupolitiemet name de eerste
maanden zal het optreden gericht moeten zijn op
voorlichting en waarschuwing, pas daarna mede op het
uitdelen van boetes
Minder meldingen voor het 'halen' van grofvuil heeft ook
positieve gevolgen voor de netheid op straat: aangemeld
en buiten gezet grofvuil trekt in de praktijk ook nu
niet aangemeld grofvuil aan. Dit zal verminderen omdat
het aantal meldingen zal afnemen.
3. Scenario's
Teneinde u meer inzicht te geven in de verschillende
mogelijkheden voor de tarifering van grofvuil hebben wij
vier scenario's laten uitrekenen. Wij leggen u daarmee
keuzemogelijkheden voor, die tevens inzicht bieden in de
financiële gevolgen. Voor de berekeningen verwijzen wij u
naar bijlage 2.
Scenario 1 a: oorspronkelijke voorstellen (met kleine
aanpasingen)
De berekeningen berusten op de oorspronkelijke voorstellen
van het plan van aanpak, met enkele kleine aanpassingen op
31aa
nieuwe ontwikkelingen inzake o.a. de milieustraat (met name
hogere personeelslasten)De kenmerken van dit scenario
zijn dus:
bij brengen een gereduceerd tarief van £0,04 per kg voor
ongescheiden afval
bij halen een tarief van €12, gescheiden ingezamelde
afvalstromen blijven gratis (KCA, goederen voor de
kringloopwinkel Estafette, wit- en bruingoed en grof
tuinafval, takkenroute in voor- en najaar)
aparte weegbrug
milieupasjessysteem.
Uitkomst doorrekening:
een verlaging t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 met €6,30
(was €9)
Scenario 1 b: oorspronkelijke voorstellen zonder aparte
weegbrug
De berekeningen berusten op de oorspronkelijke voorstellen
van het plan van aanpak, met enkele kleine aanpassingen op
nieuwe ontwikkelingen inzake o.a. de milieustraat De
kenmerken van dit scenario zijn dus:
bij brengen een gereduceerd tarief van €0,04 per kg voor
ongescheiden afval
bij halen een tarief van €12, de gescheiden ingezamelde
afvalstromen blijven gratis
geen aparte weegbrug
milieupasjessysteem.
Uitkomst doorrekening:
een verlaging t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 met £7,80
(was €9)
Scenario 2: tussenvariant
In dit scenario wordt het 'brengen' sterker bevorderd door
hier geen tarief voor in te stellen. Wel vindt, aan de hand
van de uitreiking van milieupasjes, een betere
toegangscontrole plaats dan in de huidige situatie teneinde
afvaltoerisme te voorkomen. De invoering van milieupasjes
is ook nodig voor de facturering van het 'halen'
In dit scenario wordt de financiële drempel om te laten
'halen' verlaagd, van €12 naar €10. Wij achten de invoering
van dit (verlaagde) tarief van essentieel belang om de
doelstelling om het 'brengen' aanzienlijk te stimuleren te
realiseren. Met €10 denken we een goede middenweg te
kiezen. Het tarief is hoog genoeg om toch nog een drempel
te vormen maar is anderzijds niet zo hoog dat het bij een
normale frequentie per huishouden (1 maal, hooguit 2 maal
per jaar) een gat in de portemonnee slaat.
In dit scenario is niet uitgegaan van een weegbrug op de
nieuwe milieustraat. In plaats daarvan wordt teruggevallen
op de zogenaamde 'slagboomregeling' (Deze wordt hieronder
in de paragraaf over de milieustraat toegelicht)Redenen
voor deze keuze: