Blad 6 verbetering van de scheiding van grofvuil bij het huidige haalsysteem dus niet wordt gerealiseerd en zelfs ontmoedigd Risico toename zwerfvuil Het risico van -illegaal dumpen van afval is aanzienlijk verminderd door onze herziene voorstellen, waarin voor het 'brengen' van grof vuil geen tarief meer in rekening wordt gebracht. Wie het afval in de auto laadt om het illegaal te dumpen kan het natuurlijk net zo goed gratis naar de Greunsweg brengen. Niettemin kan het instellen van een (verlaagd) tarief voor 'halen' leiden tot een aanvankelijke toename van het zwerfvuil. Naar onze stellige overtuiging wordt deze toename teruggedrongen door de volgende maatregelen en ontwikkelingen: Goede en uitgebreide voorlichting, ook omtrent de redenen waarom hiertoe wordt overgegaan; daarin is in het Plan voorzien. Wij verwachten dat veruit de meeste mensen zich na een korte gewenningsperiode zullen aanpassen aan de nieuwe regels. Mensen die nu illegaal afval op straat zetten zullen dat wellicht blijven doen (maar lopen een grotere 'pakkans'), slechts weinigen zullen dat nu voor het eerst gaan doen. In gemeenten met een volledig doorgevoerde diftarregeling, dus met een tarief voor 'brengen'valt het dumpen van illegaal afval over het algemeen mee. Uit onderzoek van het Ministerie van VROM blijkt nauwelijks een toename, mits de handhavingsinspanning toeneemt en een goede voorlichting plaatsvindt. Uitbreiding van de milieupolitiemet name de eerste maanden zal het optreden gericht moeten zijn op voorlichting en waarschuwing, pas daarna mede op het uitdelen van boetes Minder meldingen voor het 'halen' van grofvuil heeft ook positieve gevolgen voor de netheid op straat: aangemeld en buiten gezet grofvuil trekt in de praktijk ook nu niet aangemeld grofvuil aan. Dit zal verminderen omdat het aantal meldingen zal afnemen. 3. Scenario's Teneinde u meer inzicht te geven in de verschillende mogelijkheden voor de tarifering van grofvuil hebben wij vier scenario's laten uitrekenen. Wij leggen u daarmee keuzemogelijkheden voor, die tevens inzicht bieden in de financiële gevolgen. Voor de berekeningen verwijzen wij u naar bijlage 2. Scenario 1 a: oorspronkelijke voorstellen (met kleine aanpasingen) De berekeningen berusten op de oorspronkelijke voorstellen van het plan van aanpak, met enkele kleine aanpassingen op 31aa nieuwe ontwikkelingen inzake o.a. de milieustraat (met name hogere personeelslasten)De kenmerken van dit scenario zijn dus: bij brengen een gereduceerd tarief van £0,04 per kg voor ongescheiden afval bij halen een tarief van €12, gescheiden ingezamelde afvalstromen blijven gratis (KCA, goederen voor de kringloopwinkel Estafette, wit- en bruingoed en grof tuinafval, takkenroute in voor- en najaar) aparte weegbrug milieupasjessysteem. Uitkomst doorrekening: een verlaging t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 met €6,30 (was €9) Scenario 1 b: oorspronkelijke voorstellen zonder aparte weegbrug De berekeningen berusten op de oorspronkelijke voorstellen van het plan van aanpak, met enkele kleine aanpassingen op nieuwe ontwikkelingen inzake o.a. de milieustraat De kenmerken van dit scenario zijn dus: bij brengen een gereduceerd tarief van €0,04 per kg voor ongescheiden afval bij halen een tarief van €12, de gescheiden ingezamelde afvalstromen blijven gratis geen aparte weegbrug milieupasjessysteem. Uitkomst doorrekening: een verlaging t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 met £7,80 (was €9) Scenario 2: tussenvariant In dit scenario wordt het 'brengen' sterker bevorderd door hier geen tarief voor in te stellen. Wel vindt, aan de hand van de uitreiking van milieupasjes, een betere toegangscontrole plaats dan in de huidige situatie teneinde afvaltoerisme te voorkomen. De invoering van milieupasjes is ook nodig voor de facturering van het 'halen' In dit scenario wordt de financiële drempel om te laten 'halen' verlaagd, van €12 naar €10. Wij achten de invoering van dit (verlaagde) tarief van essentieel belang om de doelstelling om het 'brengen' aanzienlijk te stimuleren te realiseren. Met €10 denken we een goede middenweg te kiezen. Het tarief is hoog genoeg om toch nog een drempel te vormen maar is anderzijds niet zo hoog dat het bij een normale frequentie per huishouden (1 maal, hooguit 2 maal per jaar) een gat in de portemonnee slaat. In dit scenario is niet uitgegaan van een weegbrug op de nieuwe milieustraat. In plaats daarvan wordt teruggevallen op de zogenaamde 'slagboomregeling' (Deze wordt hieronder in de paragraaf over de milieustraat toegelicht)Redenen voor deze keuze:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 499