Blad 8
de noodzaak om te wegen is in dit scenario minder groot
omdat veruit de meeste brengbeurten gratis zullen zijn
in een recent voorstel en advies van Afvaisturing
Friesland omtrent de nieuwe milieustraat (zie bijlage 3)
wordt duidelijk, dat er bij een aparte weegbrug
praktische problemen ontstaan. Deze worden toegelicht in
de paragraaf over de milieustraat
Er komen minder inkomsten binnen via het grofvuil,
waardoor er minder geld overblijft voor de extra kosten
van de weegbrug.
De kenmerken van dit scenario zijn dus:
brengen 'gratis'
halen €10, de gescheiden opgehaalde afvalstromen blijven
'gratis
geen aparte weegbrug
milieupasjessysteem.
Uitkomst doorrekening:
een verlaging van de kosten t.o.v. de afvalstoffenheffing
2001 van €5,50.
Scenario 3: huidige situatie
Dit scenario komt vrijwel overeen met de huidige situatie:
halen 'gratis'
brengen 'gratis'
geen aparte weegbrug
geen milieupasjes.
Uitkomst doorrekening:
een verhoging van de kosten t.o.v. de afvalstoffenheffing
2001 van €2,80.
Afweging
Hierboven hebben wij reeds uitgebreid uiteengezet, waarom
de huidige situatie niet meer aanvaardbaar is. Ook
financieel is dit een onaantrekkelijke scenario. Daarmee
valt scenario 3 af
Op grond van de ingebrachte bezwaren tegen een tarief het
'brengen' vallen ook de scenario's la en lb af. Onze
voorkeur gaat uit naar de tussenvariant 2. Het 'brengen'
wordt sterker aangemoedigd dan in de oorspronkelijke
voorstellen omdat 'brengen' 'gratis' wordt. Het financiële
voordeel is, door het schrappen van de aparte weegbrug,
zelfs vergelijkbaar met het aangepaste oorspronkelijke
scenario met aparte weegbrug.
Nota bene: nadere omschrijving van de gratisafvalstromen
In het bovenstaande gaat het in alle scenario's om de
regelgeving voor huishoudelijk afval. Voor de duidelijkheid
is het goed om vast te stellen dat sommige afvalcategorieën
hier niet onder vallen.
bouw- en sloopafval
Bouw- en sloopafval wordt in de regel niet beschouwd als
huishoudelijk afval. De gemeente volgt hierbij de
Blad 9
modelverordening van de VNG, waarbij slechts kleine
hoeveelheden bouw- en sloopafval, zoals enkele planken, als
huishoudelijk afval worden aangemerkt. Voor het brengen van
bouw- en sloopafval zal dus in de regel wel betaald moeten
worden. Bij het halen wordt bouw- en sloopafval alleen
meegenomen als het een klein onderdeel (bijv. enkele
planken) vormt van een grotere vracht.
Grof tuinafval
Onder grof tuinafval wordt niet verstaan: graszoden. Dit
valt buiten het normale huishoudelijk afval, de verwerking
is, wegens het grote gewicht, duur.
Wit- en bruingoed
Hierbij gaat het uitsluitend om wit- en bruingoed afkomstig
uit huishoudens.
3. Milieustraat
Voorgeschiedenis
Reeds in 1998 was met Afvaisturing Friesland afgesproken,
dat er een nieuwe milieustraat zou worden aangelegd op het
terrein aan de Greunsweg. Deze aanleg is echter pas
mogelijk na de sloop van de oude AVI en de sanering van de
bodem van het terrein. Reeds in februari 2001 heeft
Afvaisturing Friesland een milieuvergunning aangevraagd
voor de milieustraat. Deze heeft bij de provincie zware
vertraging ondervonden wegens capaciteitsproblemen en is
nog altijd niet afgegeven. Naar verwachting zal dit pas in
augustus 2002 het geval zijn. Tot die tijd kan geen begin
worden gemaakt met de sanering. In september 2001 lag er op
ons verzoek van de zijde van Afvaisturing Friesland een
eerste notitie over de opzet van de milieustraat. Over de
kostenberekening en de inrichting heeft daarna intensief
overleg plaatsgevonden. De op basis van het overleg met de
gemeente opgestelde notitie van Afvaisturing Friesland is
als bijlage opgenomen (bijlage 3). Uitgaande van een
positieve besluitvorming door uw gemeenteraad zal de nieuwe
milieustraat naar verwachting niet eerder dan ongeveer
maart 2003 gereed zijn. Zie voor de planning de bijlage,
paragraaf 8.
Weegbrug
In het Plan van aanpak kozen wij voor een aparte weegbrug
voor particulieren, naast de weegbrug voor het
beroepsvervoer van Fryslan Miljeu en andere
afvalinzamelaars zoals SITA en de Noordnederlandse
Reinigingsdienst en containerbedrijvenOp het ogenblik is
er één weegbrug voor zowel particulieren als voor het
vervoer van Fryslan Miljeu. Dat leidt tot filevorming en
kostbare wachttijden voor o.a. Fryslan Miljeu. Wij kozen
voor de aparte weegbrug, met name omdat dit de meest
zuivere meetmethode is. Gezien de toegenomen
verwerkingsprijs van het afval leek het ons noodzakelijk om
met de brengers zo zuiver mogelijk af te rekenen. Het
alternatief voor tarifering is de zogenaamde