Blad 8 de noodzaak om te wegen is in dit scenario minder groot omdat veruit de meeste brengbeurten gratis zullen zijn in een recent voorstel en advies van Afvaisturing Friesland omtrent de nieuwe milieustraat (zie bijlage 3) wordt duidelijk, dat er bij een aparte weegbrug praktische problemen ontstaan. Deze worden toegelicht in de paragraaf over de milieustraat Er komen minder inkomsten binnen via het grofvuil, waardoor er minder geld overblijft voor de extra kosten van de weegbrug. De kenmerken van dit scenario zijn dus: brengen 'gratis' halen €10, de gescheiden opgehaalde afvalstromen blijven 'gratis geen aparte weegbrug milieupasjessysteem. Uitkomst doorrekening: een verlaging van de kosten t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 van €5,50. Scenario 3: huidige situatie Dit scenario komt vrijwel overeen met de huidige situatie: halen 'gratis' brengen 'gratis' geen aparte weegbrug geen milieupasjes. Uitkomst doorrekening: een verhoging van de kosten t.o.v. de afvalstoffenheffing 2001 van €2,80. Afweging Hierboven hebben wij reeds uitgebreid uiteengezet, waarom de huidige situatie niet meer aanvaardbaar is. Ook financieel is dit een onaantrekkelijke scenario. Daarmee valt scenario 3 af Op grond van de ingebrachte bezwaren tegen een tarief het 'brengen' vallen ook de scenario's la en lb af. Onze voorkeur gaat uit naar de tussenvariant 2. Het 'brengen' wordt sterker aangemoedigd dan in de oorspronkelijke voorstellen omdat 'brengen' 'gratis' wordt. Het financiële voordeel is, door het schrappen van de aparte weegbrug, zelfs vergelijkbaar met het aangepaste oorspronkelijke scenario met aparte weegbrug. Nota bene: nadere omschrijving van de gratisafvalstromen In het bovenstaande gaat het in alle scenario's om de regelgeving voor huishoudelijk afval. Voor de duidelijkheid is het goed om vast te stellen dat sommige afvalcategorieën hier niet onder vallen. bouw- en sloopafval Bouw- en sloopafval wordt in de regel niet beschouwd als huishoudelijk afval. De gemeente volgt hierbij de Blad 9 modelverordening van de VNG, waarbij slechts kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval, zoals enkele planken, als huishoudelijk afval worden aangemerkt. Voor het brengen van bouw- en sloopafval zal dus in de regel wel betaald moeten worden. Bij het halen wordt bouw- en sloopafval alleen meegenomen als het een klein onderdeel (bijv. enkele planken) vormt van een grotere vracht. Grof tuinafval Onder grof tuinafval wordt niet verstaan: graszoden. Dit valt buiten het normale huishoudelijk afval, de verwerking is, wegens het grote gewicht, duur. Wit- en bruingoed Hierbij gaat het uitsluitend om wit- en bruingoed afkomstig uit huishoudens. 3. Milieustraat Voorgeschiedenis Reeds in 1998 was met Afvaisturing Friesland afgesproken, dat er een nieuwe milieustraat zou worden aangelegd op het terrein aan de Greunsweg. Deze aanleg is echter pas mogelijk na de sloop van de oude AVI en de sanering van de bodem van het terrein. Reeds in februari 2001 heeft Afvaisturing Friesland een milieuvergunning aangevraagd voor de milieustraat. Deze heeft bij de provincie zware vertraging ondervonden wegens capaciteitsproblemen en is nog altijd niet afgegeven. Naar verwachting zal dit pas in augustus 2002 het geval zijn. Tot die tijd kan geen begin worden gemaakt met de sanering. In september 2001 lag er op ons verzoek van de zijde van Afvaisturing Friesland een eerste notitie over de opzet van de milieustraat. Over de kostenberekening en de inrichting heeft daarna intensief overleg plaatsgevonden. De op basis van het overleg met de gemeente opgestelde notitie van Afvaisturing Friesland is als bijlage opgenomen (bijlage 3). Uitgaande van een positieve besluitvorming door uw gemeenteraad zal de nieuwe milieustraat naar verwachting niet eerder dan ongeveer maart 2003 gereed zijn. Zie voor de planning de bijlage, paragraaf 8. Weegbrug In het Plan van aanpak kozen wij voor een aparte weegbrug voor particulieren, naast de weegbrug voor het beroepsvervoer van Fryslan Miljeu en andere afvalinzamelaars zoals SITA en de Noordnederlandse Reinigingsdienst en containerbedrijvenOp het ogenblik is er één weegbrug voor zowel particulieren als voor het vervoer van Fryslan Miljeu. Dat leidt tot filevorming en kostbare wachttijden voor o.a. Fryslan Miljeu. Wij kozen voor de aparte weegbrug, met name omdat dit de meest zuivere meetmethode is. Gezien de toegenomen verwerkingsprijs van het afval leek het ons noodzakelijk om met de brengers zo zuiver mogelijk af te rekenen. Het alternatief voor tarifering is de zogenaamde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 500