Blad 10
"slagboomregeling", op het moment de praktijk Dij meerdere
door Afvalsturing Friesland geëxploiteerde milieustraten.
Daarbij wordt een gemiddeld tarief gerekend voor een
personenauto met een kofferbak met afval, voor een
aanhanger met twee wielen en voor een grote aanhanger. Door
te wegen, zo was onze invalshoek, worden meningsverschillen
en vertragende discussies voorkomen. Bovendien zou zo het
afval, afkomstig van bedrijven (het zogenaamde KWD-afval:
kantoren-, winkel- en dienstenafvalop deze manier het
meest nauwkeurig worden afgerekend.
Uit nadere informatie van Afvalsturing Friesland blijkt
(bijlage 3)dat aan de aparte weegbrug onverwachte
problemen kleven.
Het grootste probleem is het ruimtegebrek. Een strook van
het terrein langs de Potmarge is niet beschikbaar wegens
eisen vanuit de Ecologische Hoofdstructuur. Een
aangrenzende strook moet bereikbaar blijven voor de
ondergrondse rioolwaterpersleidingen. In deze strook mag
geen vloeistofdichte vloer worden aangelegd en mogen geen
afvalcontainers worden geplaatst.
De aanleg van een aparte weegbrug met twee bordessen voor
gratis afval en voor te betalen afval kan binnen de
bestaande ruimte nog wel worden opgelost. Het is echter
niet mogelijk het brengen van KWD-afval (waarvoor ook
betaald moet worden voor de stromen, die voor huishoudens
gratis zijn) dusdanig te geleiden dat goede controle
mogelijk is.
Een tweede probleem is, dat de aanleg van een aparte
weegbrug waarschijnlijk toch tot wachttijden zal leiden. De
tarifering bevordert het 'brengen' ten koste van het
'halen' en dat leidt tot grotere aantallen 'brengers' dan
in de huidige situatie, waarin met name op de zaterdag
reeds filevorming plaatsvindt. Bedacht moet worden, dat
alle auto's de weegbrug twee keer moeten passeren. Het
probleem van wachttijden wordt in andere gemeenten wel
opgevangen door de aanleg van twee weegbruggen: de ene voor
de komende bezoeker, de andere voor de gaande. Daarvoor is,
afgezien van de extra kosten, aan de Greunsweg geen ruimte.
Het is niet wenselijk, dat enerzijds de tarifering leidt
tot een toename van het 'brengen', maar dat anderzijds de
bezoekers worden ontmoedigd door wachttijden.
Het derde bezwaar wordt gevormd door de kosten. In ons
voorkeursscenario worden geen extra inkomsten meer
gegenereerd bij het brengen van grofvuil via een apart
tarief. Met die inkomsten werd in de oorspronkelijke
voorstellen de aparte weegbrug betaald. In de gewijzigde
voorstellen is dat niet mogelijk. De extra kosten hebben
niet alleen betrekking op de kapitaallasten van de aparte
weegbrug, maar ook op de extra personeelskosten, en belopen
ca. €90.000 per jaar.
Blad 11
Tenslotte is natuurlijk van belang, dat wij in ors
voorkeursscenario voorstellen voor het brengen van
huishoudelijk afval geen apart tarief in rekening te
brengen. De wenselijkheid van een aparte weegbrug wordt
daardoor veel minder groot. Voor bedrijfsafval, waarvoor
wel betaald moet worden, kan de slagboomregeling worden
gehanteerd.
Bovenstaande afwegingen hebben geleid tot een wijziging van
onze oorspronkelijke voorstellen. Wij stemmen in met het
advies van Afvalsturing Friesland om voor zover
noodzakelijk (voor bedrijfsafval, waaronder bouw- en
sloopafval) de slagboomregeling te hanteren en geen aparte
weegbrug aan te leggen.
Aanleg wel of niet gefaseerd
In paragraaf 8 van de notitie van Afvalsturing Friesland
worden twee opties aangegeven voor de aanleg: het hele
terrein in één keer saneren (optie A) of de milieustraat
apart en met voorrang (optie B)
Het nadeel van de laatste optie is, dat de bezoekers na
opening van de milieustraat worden geconfronteerd met
werkzaamheden, de aanrijroute zal bemodderd zijn en men zal
worden geconfronteerd met bouwverkeer afkomstig van de
sanering van het nog te saneren deel van het terrein. Het
nadeel van de eerste optie is, dat de bezoekers gedurende
ca. zeven maanden naar een andere lokatie moeten worden
verwezen. Dat gaat ongetwijfeld veel problemen opleveren.
Ondanks voorlichting zullen ongetwijfeld veel 'brengers'
gewoon naar de Greunsweg rijden. Te vrezen valt, dat een
aantal van hen het afval zullen dumpen als ze ontdekken dat
ze naar de andere kant van de stad moeten rijden
(Oldenburgerterrein)In de woorden van Afvalsturing
Friesland: Het grote voordeel van optie B (tijdelijke
verplaatsing naar Oldenburgerterrein) het gescheiden houden
van de bouwactiviteiten van de dagelijkse verkeersstroom
aan burgers en bedrijven. Dit betekent niet alleen veel
overlast maar ook een verhoogd risico op ongevallen. Een
nadeel is het bereiken van een gedragsverandering bij de
burgers om naar een andere locatie te gaan rijden met als
risico dat er in de omgeving van de oude locatie wellicht
meer afval zal worden gedumpt. Dit brengt ook extra kosten
voor voorlichting met zich mee." (Pag. 21 van bijlage 3.)
Naar onze overtuiging wordt het aspect veiligheid in de
afwegingen van Afvalsturing Friesland er enigszins
geforceerd bijgehaald. De bezoekers zullen inderdaad worden
geconfronteerd met het bouwverkeer, maar dit zal geen hoge
frequentie hebben en zal bij een normale oppassendheid niet
hoeven leiden tot onveiligheid..
Tijdelijke verplaatsing van de milieustraat naar het
Oldenburgerterrein zal (naast ongewenste illegale
afvaldumping) leiden tot flinke extra voorlichtingskosten
om de burger te informeren over de nieuwe lokatie. Wij
zullen in dit geval Afvalsturing Friesland op deze kosten