Blad 10 "slagboomregeling", op het moment de praktijk Dij meerdere door Afvalsturing Friesland geëxploiteerde milieustraten. Daarbij wordt een gemiddeld tarief gerekend voor een personenauto met een kofferbak met afval, voor een aanhanger met twee wielen en voor een grote aanhanger. Door te wegen, zo was onze invalshoek, worden meningsverschillen en vertragende discussies voorkomen. Bovendien zou zo het afval, afkomstig van bedrijven (het zogenaamde KWD-afval: kantoren-, winkel- en dienstenafvalop deze manier het meest nauwkeurig worden afgerekend. Uit nadere informatie van Afvalsturing Friesland blijkt (bijlage 3)dat aan de aparte weegbrug onverwachte problemen kleven. Het grootste probleem is het ruimtegebrek. Een strook van het terrein langs de Potmarge is niet beschikbaar wegens eisen vanuit de Ecologische Hoofdstructuur. Een aangrenzende strook moet bereikbaar blijven voor de ondergrondse rioolwaterpersleidingen. In deze strook mag geen vloeistofdichte vloer worden aangelegd en mogen geen afvalcontainers worden geplaatst. De aanleg van een aparte weegbrug met twee bordessen voor gratis afval en voor te betalen afval kan binnen de bestaande ruimte nog wel worden opgelost. Het is echter niet mogelijk het brengen van KWD-afval (waarvoor ook betaald moet worden voor de stromen, die voor huishoudens gratis zijn) dusdanig te geleiden dat goede controle mogelijk is. Een tweede probleem is, dat de aanleg van een aparte weegbrug waarschijnlijk toch tot wachttijden zal leiden. De tarifering bevordert het 'brengen' ten koste van het 'halen' en dat leidt tot grotere aantallen 'brengers' dan in de huidige situatie, waarin met name op de zaterdag reeds filevorming plaatsvindt. Bedacht moet worden, dat alle auto's de weegbrug twee keer moeten passeren. Het probleem van wachttijden wordt in andere gemeenten wel opgevangen door de aanleg van twee weegbruggen: de ene voor de komende bezoeker, de andere voor de gaande. Daarvoor is, afgezien van de extra kosten, aan de Greunsweg geen ruimte. Het is niet wenselijk, dat enerzijds de tarifering leidt tot een toename van het 'brengen', maar dat anderzijds de bezoekers worden ontmoedigd door wachttijden. Het derde bezwaar wordt gevormd door de kosten. In ons voorkeursscenario worden geen extra inkomsten meer gegenereerd bij het brengen van grofvuil via een apart tarief. Met die inkomsten werd in de oorspronkelijke voorstellen de aparte weegbrug betaald. In de gewijzigde voorstellen is dat niet mogelijk. De extra kosten hebben niet alleen betrekking op de kapitaallasten van de aparte weegbrug, maar ook op de extra personeelskosten, en belopen ca. €90.000 per jaar. Blad 11 Tenslotte is natuurlijk van belang, dat wij in ors voorkeursscenario voorstellen voor het brengen van huishoudelijk afval geen apart tarief in rekening te brengen. De wenselijkheid van een aparte weegbrug wordt daardoor veel minder groot. Voor bedrijfsafval, waarvoor wel betaald moet worden, kan de slagboomregeling worden gehanteerd. Bovenstaande afwegingen hebben geleid tot een wijziging van onze oorspronkelijke voorstellen. Wij stemmen in met het advies van Afvalsturing Friesland om voor zover noodzakelijk (voor bedrijfsafval, waaronder bouw- en sloopafval) de slagboomregeling te hanteren en geen aparte weegbrug aan te leggen. Aanleg wel of niet gefaseerd In paragraaf 8 van de notitie van Afvalsturing Friesland worden twee opties aangegeven voor de aanleg: het hele terrein in één keer saneren (optie A) of de milieustraat apart en met voorrang (optie B) Het nadeel van de laatste optie is, dat de bezoekers na opening van de milieustraat worden geconfronteerd met werkzaamheden, de aanrijroute zal bemodderd zijn en men zal worden geconfronteerd met bouwverkeer afkomstig van de sanering van het nog te saneren deel van het terrein. Het nadeel van de eerste optie is, dat de bezoekers gedurende ca. zeven maanden naar een andere lokatie moeten worden verwezen. Dat gaat ongetwijfeld veel problemen opleveren. Ondanks voorlichting zullen ongetwijfeld veel 'brengers' gewoon naar de Greunsweg rijden. Te vrezen valt, dat een aantal van hen het afval zullen dumpen als ze ontdekken dat ze naar de andere kant van de stad moeten rijden (Oldenburgerterrein)In de woorden van Afvalsturing Friesland: Het grote voordeel van optie B (tijdelijke verplaatsing naar Oldenburgerterrein) het gescheiden houden van de bouwactiviteiten van de dagelijkse verkeersstroom aan burgers en bedrijven. Dit betekent niet alleen veel overlast maar ook een verhoogd risico op ongevallen. Een nadeel is het bereiken van een gedragsverandering bij de burgers om naar een andere locatie te gaan rijden met als risico dat er in de omgeving van de oude locatie wellicht meer afval zal worden gedumpt. Dit brengt ook extra kosten voor voorlichting met zich mee." (Pag. 21 van bijlage 3.) Naar onze overtuiging wordt het aspect veiligheid in de afwegingen van Afvalsturing Friesland er enigszins geforceerd bijgehaald. De bezoekers zullen inderdaad worden geconfronteerd met het bouwverkeer, maar dit zal geen hoge frequentie hebben en zal bij een normale oppassendheid niet hoeven leiden tot onveiligheid.. Tijdelijke verplaatsing van de milieustraat naar het Oldenburgerterrein zal (naast ongewenste illegale afvaldumping) leiden tot flinke extra voorlichtingskosten om de burger te informeren over de nieuwe lokatie. Wij zullen in dit geval Afvalsturing Friesland op deze kosten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 501