Blad 14 gezorgd. Wijkafgiftepunten worden uitgebreid in die zin, dat het aantal containers voor gescheiden inzameling wordt uitgebreid. De realisatie van speciale afvalwijkposten is niet betaalbaar en leidt niet tot de gewenste scheiding (zie ook het antwoord op de reactie van dhr. Beijerinck onder het kopje grofvuil). Op de Retourette gaan wij apart in. Dhr. Posthumus (FNP): is van mening dat de gescheiden inzameling veel beter moet en kan in hoofdlijnen instemmen met de plannen. MwInberg (D66)zij is niet gelukkig met de voorstellen. Een overschakeling van 'halen' naar 'brengen' betekent meer autokilometers en dat komt het milieu niet ten goede. De afvalstoffenheffing is de afgelopen vier jaar met 40 gestegen en de service neemt af. Het stuk is niet inspraakrijp. Antwoord: Het aantal autokilometers zal inderdaad toenemen, maar ook het hergebruik zal aanzienlijk toenemen en de burger wordt financieel meer aangesproken op het produceren van afval, waarmee meer tegemoet wordt gekomen aan het algemeen aanvaarde principe "de vervuiler betaalt" en waarvan een preventieve werking wordt verwacht. Dhr. Feddema (VVD)vindt veel kritiek niet terecht omdat hij meer samenhang in de voorstellen ziet dan wanneer men zich, door de late ontvangst van de stukken, laat leiden door de samenvatting. Hij voorziet in de loop van het Plan een stijging van de kosten, de daling met €9 per huishouden is niet meer dan een fooi, afgezet tegen een veel grotere stijging van totaal €30. Een lager serviceniveau bij het grof vuil acht hij, zo bezien, een logisch pijnpunt in de voorstellen. AntwoordWij onderschrijven de opmerking omtrent de samenhang van de voorstellen. Wij betreuren overigens de late toezending van de stukken. Deze waren wel ruim op tijd gereed, maar konden niet eerder worden rondgestuurd omdat de fractievoorzitters na de raadsverkiezingen van 6 maart eerst bijeen moesten komen. Naar onze indruk is de constatering in de Inventarisatie omtrent de achterstandspositie van de gemeente bij de scheiding van het grofvuil en de noodzaak om op dat punt ingrijpende maatregelen te nemen in de ronde van de raadscommissie te weinig uit de verf gekomen. Er is de komende jaren ongetwijfeld sprake van een autonome kostenstijging. Er zijn diverse factoren die invloed hebben op de kosten, de berekening van dhr. Feddema is stelliger dan het college voor haar rekening neemt. Des te belangrijker is het, dat er maatregelen worden genomen om de kostenstijging tenminste te verminderen. Er is in de plannen niet zozeer sprake van een vermindering van het serviceniveau, bijv. ais mensen bellen om grofvuil op te laten halen hoeft men zeker niet langer te wachten voor het grofvuil wordt opgehaald. Wel wordt door de aparte betaling meer tegemoet gekomen aan het principe "de vervuiler betaalt" Blad 15 en wordt de afvalscheiding en -preventie door deze maatregel bevorderd. Preventie Dhr. Posthumus (FNP)hem is opgevallen dat er niet veel ja/nee stikkers op de brievenbussen zitten en hij stelt voor deze standaard bij het jaarlijkse informatiemateriaal voor de huishoudens te voegen. Antwoord: Een uitstekend idee, zij het dat jaarlijkse verspreiding wel wat veel van het goede lijkt: Dat leidt tot de productie van nieuw afval! Momenteel moeten mensen zelf actie ondernemen om een stikker te krijgen. De kans is groot, dat automatische verstrekking van de stikker het gebruik van de ja/nee-stikker bevordert. Bij de verspreiding van de afvalkalender voor het jaar 2003 zal een ja/nee-stikker worden gevoegd. Incidentele herhaling van deze actie ligt voor de hand en wordt toegezegd, maar de frequentie is afhankelijk van het succes van de actie. Mw. Dolstra (LL)De afvalberg wordt eigenlijk vooral veroorzaakt door het bedrijfsleven, er moet een signaal naar Den Haag toe om te stimuleren dat daar iets aan wordt gedaan. Antwoord: Het is juist dat veel afval in de huishoudens terecht komt via het bedrijfsleven, vooral natuurlijk via de winkels. Zo nemen bijv. de 'blisters' (grote verpakkingen voor kleine goederen) alleen maar toe en constateren we tot onze verbazing, dat bijv. statiegeldflessen worden vervangen door wegwerpflessen Anderzijds moeten we constateren dat het vaak gaat om ontwikkelingen, die ook voor de rijksoverheid moeilijk zijn te beïnvloeden, zoals de afname van het aantal kleine winkeliers, waar kleine artikelen nog niet voorverpakt worden verkocht. In verband met het landelijk beleid stellen wij u nog van de volgende ontwikkelingen op de hoogte. In VNG-verband zijn het afgelopen jaar reeds krachtige standpunten ingenomen om de producentenverantwoordelijkheid beter vast te leggen, mede dankzij de inbreng van Leeuwarden. Zo heeft de VNG in de discussie over het Verpakkingenconvenant de minister van VROM gevraagd om het convenant te vervangen door regelgeving omdat het convenant te weinig opleverde. Het krachtige standpunt van de minister omtrent het invoeren van statiegeld voor kleine pastic flesjes en blikjes kwam deels aan de inbreng van de VNG tegemoet. Helaas heeft het kabinet deze maatregel uitgesteld. Producenten en importeurs krijgen nu tot 2004 de kans om op convenantbasis de hoeveelheid flesjes en blikjes in het zwerfvuil sterk terug te dringen. Indien dit niet lukt zal alsnog de statiegeldregeling in werking treden (al is dat in de praktijk natuurlijk afhankelijk van de dan geldende politieke verhoudingen) Wij informeerden u in het Plan van aanpak reeds over de ingrijpende beknotting van de gemeentelijke rol

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 503