Blad 14
gezorgd. Wijkafgiftepunten worden uitgebreid in die zin,
dat het aantal containers voor gescheiden inzameling
wordt uitgebreid. De realisatie van speciale
afvalwijkposten is niet betaalbaar en leidt niet tot de
gewenste scheiding (zie ook het antwoord op de reactie
van dhr. Beijerinck onder het kopje grofvuil). Op de
Retourette gaan wij apart in.
Dhr. Posthumus (FNP): is van mening dat de gescheiden
inzameling veel beter moet en kan in hoofdlijnen
instemmen met de plannen.
MwInberg (D66)zij is niet gelukkig met de
voorstellen. Een overschakeling van 'halen' naar
'brengen' betekent meer autokilometers en dat komt het
milieu niet ten goede. De afvalstoffenheffing is de
afgelopen vier jaar met 40 gestegen en de service
neemt af. Het stuk is niet inspraakrijp.
Antwoord: Het aantal autokilometers zal inderdaad
toenemen, maar ook het hergebruik zal aanzienlijk
toenemen en de burger wordt financieel meer aangesproken
op het produceren van afval, waarmee meer tegemoet wordt
gekomen aan het algemeen aanvaarde principe "de
vervuiler betaalt" en waarvan een preventieve werking
wordt verwacht.
Dhr. Feddema (VVD)vindt veel kritiek niet terecht
omdat hij meer samenhang in de voorstellen ziet dan
wanneer men zich, door de late ontvangst van de stukken,
laat leiden door de samenvatting. Hij voorziet in de
loop van het Plan een stijging van de kosten, de daling
met €9 per huishouden is niet meer dan een fooi, afgezet
tegen een veel grotere stijging van totaal €30. Een
lager serviceniveau bij het grof vuil acht hij, zo
bezien, een logisch pijnpunt in de voorstellen.
AntwoordWij onderschrijven de opmerking omtrent de
samenhang van de voorstellen. Wij betreuren overigens de
late toezending van de stukken. Deze waren wel ruim op
tijd gereed, maar konden niet eerder worden rondgestuurd
omdat de fractievoorzitters na de raadsverkiezingen van
6 maart eerst bijeen moesten komen. Naar onze indruk is
de constatering in de Inventarisatie omtrent de
achterstandspositie van de gemeente bij de scheiding van
het grofvuil en de noodzaak om op dat punt ingrijpende
maatregelen te nemen in de ronde van de raadscommissie
te weinig uit de verf gekomen.
Er is de komende jaren ongetwijfeld sprake van een
autonome kostenstijging. Er zijn diverse factoren die
invloed hebben op de kosten, de berekening van dhr.
Feddema is stelliger dan het college voor haar rekening
neemt. Des te belangrijker is het, dat er maatregelen
worden genomen om de kostenstijging tenminste te
verminderen. Er is in de plannen niet zozeer sprake van
een vermindering van het serviceniveau, bijv. ais mensen
bellen om grofvuil op te laten halen hoeft men zeker
niet langer te wachten voor het grofvuil wordt
opgehaald. Wel wordt door de aparte betaling meer
tegemoet gekomen aan het principe "de vervuiler betaalt"
Blad 15
en wordt de afvalscheiding en -preventie door deze
maatregel bevorderd.
Preventie
Dhr. Posthumus (FNP)hem is opgevallen dat er niet veel
ja/nee stikkers op de brievenbussen zitten en hij stelt
voor deze standaard bij het jaarlijkse
informatiemateriaal voor de huishoudens te voegen.
Antwoord: Een uitstekend idee, zij het dat jaarlijkse
verspreiding wel wat veel van het goede lijkt: Dat leidt
tot de productie van nieuw afval! Momenteel moeten
mensen zelf actie ondernemen om een stikker te krijgen.
De kans is groot, dat automatische verstrekking van de
stikker het gebruik van de ja/nee-stikker bevordert. Bij
de verspreiding van de afvalkalender voor het jaar 2003
zal een ja/nee-stikker worden gevoegd. Incidentele
herhaling van deze actie ligt voor de hand en wordt
toegezegd, maar de frequentie is afhankelijk van het
succes van de actie.
Mw. Dolstra (LL)De afvalberg wordt eigenlijk vooral
veroorzaakt door het bedrijfsleven, er moet een signaal
naar Den Haag toe om te stimuleren dat daar iets aan
wordt gedaan.
Antwoord: Het is juist dat veel afval in de huishoudens
terecht komt via het bedrijfsleven, vooral natuurlijk
via de winkels. Zo nemen bijv. de 'blisters' (grote
verpakkingen voor kleine goederen) alleen maar toe en
constateren we tot onze verbazing, dat bijv.
statiegeldflessen worden vervangen door wegwerpflessen
Anderzijds moeten we constateren dat het vaak gaat om
ontwikkelingen, die ook voor de rijksoverheid moeilijk
zijn te beïnvloeden, zoals de afname van het aantal
kleine winkeliers, waar kleine artikelen nog niet
voorverpakt worden verkocht.
In verband met het landelijk beleid stellen wij u nog
van de volgende ontwikkelingen op de hoogte.
In VNG-verband zijn het afgelopen jaar reeds
krachtige standpunten ingenomen om de
producentenverantwoordelijkheid beter vast te leggen,
mede dankzij de inbreng van Leeuwarden. Zo heeft de
VNG in de discussie over het Verpakkingenconvenant de
minister van VROM gevraagd om het convenant te
vervangen door regelgeving omdat het convenant te
weinig opleverde. Het krachtige standpunt van de
minister omtrent het invoeren van statiegeld voor
kleine pastic flesjes en blikjes kwam deels aan de
inbreng van de VNG tegemoet. Helaas heeft het kabinet
deze maatregel uitgesteld. Producenten en importeurs
krijgen nu tot 2004 de kans om op convenantbasis de
hoeveelheid flesjes en blikjes in het zwerfvuil sterk
terug te dringen. Indien dit niet lukt zal alsnog de
statiegeldregeling in werking treden (al is dat in de
praktijk natuurlijk afhankelijk van de dan geldende
politieke verhoudingen)
Wij informeerden u in het Plan van aanpak reeds over
de ingrijpende beknotting van de gemeentelijke rol