Blad 16 bij de inzameling van glas en papier bij de eventuele invoering var. de wettelijke regelgeving in 2005, ten gunste van de rol van de producenten importeurs. Op dit moment is de VNG nog in onderhandeling over een nieuw verpakkingenconvenant tot 2005. Daarbij gaat het vooral om een hogere bijdrage van de producenten importeurs. Zodra deze onderhandelingen zijn afgerond zullen wij de commissie op de hoogte brengen Mw. Visser, Milieuplatform Leeuwarden: zij betreuren het dat er geen drastische maatregelen voor afvalpreventie worden genomen. Het Milieuplatform wijst erop, dat de consument twee keer betaalt voor afval: eerst in de winkel en later aan de straat, en spreekt de wens uit dat er regelingen te bedenken moeten zijn om dit te voorkomen. Het Milieuplatform wijst erop, dat van tariefdifferentiatie een preventieve werking uitgaat. AntwoordWij delen de intentie van de insprekers, en via voorlichting werken wij reeds aan preventie. Maar het is in de praktijk voor gemeenten erg moeilijk gebleken een concreet en succesvol preventiebeleid voor het huishoudelijk afval te ontwikkelen. Bij bedrijfsafval is in dat opzicht veel meer succes geboekt. Er zijn wel voorbeelden, waarbij gemeenten samen met winkeliers een dergelijk beleid hebben geprobeerd te realiseren, maar deze waren over het hoofdlijnen weinig succesvol en relatief, bezien op basis van de verhouding tussen kosten en resultaten, erg duur. Het externe bureau, dat voor ons het Plan van aanpak heeft opgesteld, heeft hier concrete ervaringen mee De vraag naar preventiebeleid huishoudelijk afval speelt overigens in veel gemeenten. Op het ogenblik ontwikkelt het landelijke Afval Overlegorgaan een Ideeënboek preventie. Wij zeggen toe na te gaan of er succesvolle acties aan zijn te ontlenen. Dit binnen het kader van de huidige ambtelijk aanwezige capaciteit. Wij zijn overigens met het Milieuplatform Leeuwarden van mening, dat de bescheiden vorm van diftar die wordt voorgesteld niet alleen een bevordering van het scheidingsgedrag betekent maar dat er tevens enige preventieve werking van uitgaat. Dat blijkt uit de ervaringen in gemeenten, waar diftar is doorgevoerd en waar een vermindering van het restafval valt te constateren Verschuiving van 'halen' naar 'brengen' grofvuil, tarieven grofvuil Dhr Tamminga, NLTO, dhr. Das: Sinds we in Leeuwarden gratis grofvuil mogen storten is er in het buitengebied minder last van zwerfvuil. AntwoordIn onze bijgestelde voorstellen blijft brengen van grofvuil gratis. Het is evenmin de verwachting, dat het stellen van een tarief voor het halen van grofvuil een toename van illegale dumping van grofvuil in het buitengebied met zich mee zal brengen. Indien men toch ad 17 aan het rijden gaat met het afval kan men evengoed naar de milieustraat rijden. In gemeenten waar wel brengtarieven zijn ingesteld voor grofvuil (dat is per definitie het geval in alle gemeenten waar diftar is ingevoerd) is de ervaring, dat dit na een gewenningsperiode (die wel enkele jaren kan beslaan! afneemt, mits de handhavingsinspanning wordt vergroot. Het gevaar moet ook weer niet overdreven worden. Verweg de meeste inwoners van de gemeente zullen zich aanpassen aan de nieuwe regels. De mensen, die ook nu al hun afval illegaal dumpen (terwijl 'halen' gratis is!) zullen dat waarschijnlijk blijven doen. Onze verwachting is, dat op basis van de (in het nieuwe voorstel bijgestelde) bescheiden tarieven slechts weinigen zich voor het eerst niet aan de regels gaan houden. Milieuplatform Leeuwarden: is van mening dat degenen, die een toename van zwerfvuil verwachten, zichzelf verdacht maken en ertoe bijdragen, dat het dumpen van afval "normaal" wordt geacht. Aankweken van normbesef en extra handhaving van correct aanbieden van afval zijn niettemin nodig. Gesuggereerd wordt de stadswachten speciale training en instructies te geven om het publiek te corrigeren. Antwoord: Het wijzen op mogelijke gevaren betekent geenszins, dat men "zichzelf verdacht maakt". Over de mogelijkheden omtrent de rol van de stadswachten zullen wij ons nog beraden. Dhr. Stoker (CU), mw Visser: niet iedereen heeft een auto en kan grof vuil brengen. Antwoord: Dat is juist, hoewel de autodichtheid erg groot is. Verweg de meeste huishoudens zonder auto zullen echter het transport via kennissen, buren of vrienden kunnen regelen. En een (relatief laag) tarief voor 'halen' betekent geen hoge drempel. Voor het geval dat bij uitstek wordt gedacht aan ouderen met een beperkt pensioen en zonder auto (wij noemen die mogelijkheid omdat dit voorbeeld een rol heeft gespeeld in de discussies voorafgaand aan de vaststelling van de plannen)ouderen zullen slechts heel incidenteel grotere hoeveelheden grofvuil aanbieden. Zij kunnen dit dan tegen een bescheiden tarief laten halen. Dhr. Stoker (CU), dhr. Bazuin: als iemand grof vuil buiten zet om het op afspraak op te laten halen bestaat de kans dat anderen grof vuil erbij plaatsen die dan niet hoeven te betalen. Antwoord: Dat is juist. Op basis van het (lage) tarief voor 'halen' is onze verwachting, dat het dan wederom om een kleine groep mensen zal gaan, waarvan de meesten ook nu hun grofvuil al illegaal dumpen. De overgrote meerderheid zal zich aan de nieuwe regels houden. Een grotere handhavingscapaciteit maakt de kans dat boetes kunnen worden uitgedeeld groter. Dhr. Stoker (CU): bij brengen wordt het afval gescheiden, dat spaart geld, waarom dan nog een tarief? AntwoordHet voorgestelde tarief van €0,04 per kilo

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 504