Blad 16
bij de inzameling van glas en papier bij de eventuele
invoering var. de wettelijke regelgeving in 2005, ten
gunste van de rol van de producenten importeurs.
Op dit moment is de VNG nog in onderhandeling over
een nieuw verpakkingenconvenant tot 2005. Daarbij
gaat het vooral om een hogere bijdrage van de
producenten importeurs. Zodra deze onderhandelingen
zijn afgerond zullen wij de commissie op de hoogte
brengen
Mw. Visser, Milieuplatform Leeuwarden: zij betreuren het
dat er geen drastische maatregelen voor afvalpreventie
worden genomen. Het Milieuplatform wijst erop, dat de
consument twee keer betaalt voor afval: eerst in de
winkel en later aan de straat, en spreekt de wens uit
dat er regelingen te bedenken moeten zijn om dit te
voorkomen. Het Milieuplatform wijst erop, dat van
tariefdifferentiatie een preventieve werking uitgaat.
AntwoordWij delen de intentie van de insprekers, en
via voorlichting werken wij reeds aan preventie. Maar
het is in de praktijk voor gemeenten erg moeilijk
gebleken een concreet en succesvol preventiebeleid voor
het huishoudelijk afval te ontwikkelen. Bij
bedrijfsafval is in dat opzicht veel meer succes
geboekt. Er zijn wel voorbeelden, waarbij gemeenten
samen met winkeliers een dergelijk beleid hebben
geprobeerd te realiseren, maar deze waren over het
hoofdlijnen weinig succesvol en relatief, bezien op
basis van de verhouding tussen kosten en resultaten, erg
duur. Het externe bureau, dat voor ons het Plan van
aanpak heeft opgesteld, heeft hier concrete ervaringen
mee
De vraag naar preventiebeleid huishoudelijk afval speelt
overigens in veel gemeenten. Op het ogenblik ontwikkelt
het landelijke Afval Overlegorgaan een Ideeënboek
preventie. Wij zeggen toe na te gaan of er succesvolle
acties aan zijn te ontlenen. Dit binnen het kader van de
huidige ambtelijk aanwezige capaciteit.
Wij zijn overigens met het Milieuplatform Leeuwarden van
mening, dat de bescheiden vorm van diftar die wordt
voorgesteld niet alleen een bevordering van het
scheidingsgedrag betekent maar dat er tevens enige
preventieve werking van uitgaat. Dat blijkt uit de
ervaringen in gemeenten, waar diftar is doorgevoerd en
waar een vermindering van het restafval valt te
constateren
Verschuiving van 'halen' naar 'brengen' grofvuil, tarieven
grofvuil
Dhr Tamminga, NLTO, dhr. Das:
Sinds we in Leeuwarden gratis grofvuil mogen storten is
er in het buitengebied minder last van zwerfvuil.
AntwoordIn onze bijgestelde voorstellen blijft brengen
van grofvuil gratis. Het is evenmin de verwachting, dat
het stellen van een tarief voor het halen van grofvuil
een toename van illegale dumping van grofvuil in het
buitengebied met zich mee zal brengen. Indien men toch
ad 17
aan het rijden gaat met het afval kan men evengoed naar
de milieustraat rijden. In gemeenten waar wel
brengtarieven zijn ingesteld voor grofvuil (dat is per
definitie het geval in alle gemeenten waar diftar is
ingevoerd) is de ervaring, dat dit na een
gewenningsperiode (die wel enkele jaren kan beslaan!
afneemt, mits de handhavingsinspanning wordt vergroot.
Het gevaar moet ook weer niet overdreven worden. Verweg
de meeste inwoners van de gemeente zullen zich aanpassen
aan de nieuwe regels. De mensen, die ook nu al hun afval
illegaal dumpen (terwijl 'halen' gratis is!) zullen dat
waarschijnlijk blijven doen. Onze verwachting is, dat op
basis van de (in het nieuwe voorstel bijgestelde)
bescheiden tarieven slechts weinigen zich voor het eerst
niet aan de regels gaan houden.
Milieuplatform Leeuwarden: is van mening dat degenen,
die een toename van zwerfvuil verwachten, zichzelf
verdacht maken en ertoe bijdragen, dat het dumpen van
afval "normaal" wordt geacht. Aankweken van normbesef en
extra handhaving van correct aanbieden van afval zijn
niettemin nodig. Gesuggereerd wordt de stadswachten
speciale training en instructies te geven om het publiek
te corrigeren.
Antwoord: Het wijzen op mogelijke gevaren betekent
geenszins, dat men "zichzelf verdacht maakt". Over de
mogelijkheden omtrent de rol van de stadswachten zullen
wij ons nog beraden.
Dhr. Stoker (CU), mw Visser: niet iedereen heeft een
auto en kan grof vuil brengen.
Antwoord: Dat is juist, hoewel de autodichtheid erg
groot is. Verweg de meeste huishoudens zonder auto
zullen echter het transport via kennissen, buren of
vrienden kunnen regelen. En een (relatief laag) tarief
voor 'halen' betekent geen hoge drempel. Voor het geval
dat bij uitstek wordt gedacht aan ouderen met een
beperkt pensioen en zonder auto (wij noemen die
mogelijkheid omdat dit voorbeeld een rol heeft gespeeld
in de discussies voorafgaand aan de vaststelling van de
plannen)ouderen zullen slechts heel incidenteel
grotere hoeveelheden grofvuil aanbieden. Zij kunnen dit
dan tegen een bescheiden tarief laten halen.
Dhr. Stoker (CU), dhr. Bazuin: als iemand grof vuil
buiten zet om het op afspraak op te laten halen bestaat
de kans dat anderen grof vuil erbij plaatsen die dan
niet hoeven te betalen.
Antwoord: Dat is juist. Op basis van het (lage) tarief
voor 'halen' is onze verwachting, dat het dan wederom om
een kleine groep mensen zal gaan, waarvan de meesten ook
nu hun grofvuil al illegaal dumpen. De overgrote
meerderheid zal zich aan de nieuwe regels houden. Een
grotere handhavingscapaciteit maakt de kans dat boetes
kunnen worden uitgedeeld groter.
Dhr. Stoker (CU): bij brengen wordt het afval
gescheiden, dat spaart geld, waarom dan nog een tarief?
AntwoordHet voorgestelde tarief van €0,04 per kilo