Blad 2 januari 2003 voldoende te zijn voorbereid op het nieuwe takenpakket. Vanwege de verwevenheid zijn de bevindingen uit het project ook voor de werkwijze WSV/ISV en de bestaande taken ten aanzien van het beleidsveld bodem van groot belang. Het project heeft daarmee een bredere scope gekregen. Over het resultaat daarvan doen wij middels deze raadsbrief verslag aan u. Project overdracht taken en bevoegdheden Wet bodembescherming Reeds ten tijde van de initiële besluitvorming (2000) is een start gemaakt met een gedegen voorbereidings- en implementatietraject. Het nu voorliggende kaderplan en de bestuursovereenkomst zijn daar de eerste vruchten van. Het werkplan heeft niet slechts betrekking op de personele, organisatorische en financiële consequenties die samenhangen met de overdracht van taken en bevoegdheden Wbb. Ook de consequenties van de invoering van de WSV komen aan de orde. De volgende onderzoeksvragen zijn beantwoord: Wat zijn de gevolgen voor de gemeente Leeuwarden voor de uitvoering van de Wet op de Stedelijke Vernieuwing?' Wat zijn de functies en taken van de gemeente als bevoegd gezag Wbb? Hoe kan de samenwerking met de provincie het beste worden vormgegeven voor de korte (overdracht) en lange termijn (samenwerking als collega bevoegd gezag)? Wat zijn van dit alles de organisatorische en personele consequenties Projectresultaat Een werkgroep, bemenst met vertegenwoordigers van zowel de provincie als de gemeente, heeft het project uitgevoerd. De benodigde basisgegevens zijn via meerdere invalshoeken verzameld, gematcht en vervolgens geïnterpreteerd. De gevolgen van de implementatie van de Wet op de Stedelijke Vernieuwing zijn verkend. De taken en verantwoordelijkheden van de gemeente ais bevoegd gezag Wbb zijn in beeld gebracht. Er is een plan van aanpak gemaakt om per 1/1/2003 volledig te kunnen zijn geëquipeerd voor de uitvoering van de nieuwe taak. Met de uitvoering is reeds een start gemaakt, het jaar 2002 zal worden benut om dit te vervolmaken Voor meer details verwijzen wij u naar net resultaat van het "Project overdracht taken en bevoegdheden Wet bodembescherming aan de gemeente Leeuwarden in samenhang met de wet op de Stedelijke Vernieuwing"In het bijzonder willen wij u attenderen op: de managementsamenvatting (I - V) de conclusies en aanbevelingen HFDSTK 6, blz. 31) bijlagen 3 (samenwerking met provincie) en 5 (intern voorbereidingsproces Blad 3 In het project is een bevredigend antwoord gevonden op de onderzoeksvragen. Hoewel de exacte impact zich moeilijk laat voorspellen worden zoals eerder gesteld geen belemmeringen voorzien ten aanzien van de landelijk vastgestelde vergoeding voor apparaatskosten. Bovendien wordt dit aspect in 2005 door het ministerie van VROM geëvalueerd. Het ministerie vergoedt 3 fte structureel en stelt ten behoeve daarvan 204.201,09 450.000,-) op jaarbasis beschikbaar. Reeds 6 maanden (voor Leeuwarden dus per 1/7/2002) voordat de overdracht plaatsvindt wordt deze vergoeding verstrekt. De betaling daarvan zal via het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing verlopen. Voor deze, minder voor de hand liggende, oplossing is gekozen vanwege het beperkte aantal gemeenten wat er voor in aanmerking komt. Verstrekking via het gemeentefonds bleek daardoor niet mogelijk. Overigens wordt door het Rijk in ieder geval tot 2005 niet gekort op de provinciale formatie voor bodemsanering. De filosofie daarachter is dat de ervaring die daar in de afgelopen 20 jaar is opgedaan op deze wijze zorgvuldig wordt overgedragen. Tijdens de transformatie fungeert de provincie dus als coach en vraagbaak. Bes tuursovereenkomst De overdracht van taken en bevoegdheden naar een ander bestuursorgaan noodzaakt tot het opstellen van een overeenkomst waarbij heldere afspraken over de uitvoering van de overdracht, de verantwoordelijkheidsverdeling en de beheersaspecten worden vastgelegd. Dat is geschied in een bestuursovereenkomst. Omdat de overeenkomst compact van aard is maakt bijlage 3 'plan van aanpak' uit het kaderplan onderdeel uit van de bestuursovereenkomst. Met de ondertekening van die overeenkomst zijn de afspraken bestuurlijk bekrachtigd. Voorbereidende activiteiten bevoegd gezag status De in bijlage 3 beschreven activiteiten zijn voor een aanzienlijk deel reeds in uitvoering. Met name op het gebied van de informatiestrategie, beleidsafstemming en monitoring zijn belangrijke vorderingen gemaakt. Echter ook voor de meeste andere onderdelen (bijvoorbeeld werkafspraken voor toezicht en handhaving en verkennende gesprekken voor kwaliteitszorg) zijn tastbare resultaten geboekt Hetzelfde geldt voor de interne processen (bijlage 5). Bijvoorbeeld de informatiestrategie, plannen/programmeren, de uitvoering van projecten en monitoring zitten in de uitvoering. Bij de interne verhuizing van de sector Milieu is reeds geanticipeerd op de formatie-uitbreiding.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 516