Blad 2
januari 2003 voldoende te zijn voorbereid op het nieuwe
takenpakket. Vanwege de verwevenheid zijn de bevindingen
uit het project ook voor de werkwijze WSV/ISV en de
bestaande taken ten aanzien van het beleidsveld bodem van
groot belang. Het project heeft daarmee een bredere scope
gekregen. Over het resultaat daarvan doen wij middels deze
raadsbrief verslag aan u.
Project overdracht taken en bevoegdheden Wet
bodembescherming
Reeds ten tijde van de initiële besluitvorming (2000) is
een start gemaakt met een gedegen voorbereidings- en
implementatietraject. Het nu voorliggende kaderplan en de
bestuursovereenkomst zijn daar de eerste vruchten van. Het
werkplan heeft niet slechts betrekking op de personele,
organisatorische en financiële consequenties die
samenhangen met de overdracht van taken en bevoegdheden
Wbb. Ook de consequenties van de invoering van de WSV komen
aan de orde. De volgende onderzoeksvragen zijn beantwoord:
Wat zijn de gevolgen voor de gemeente Leeuwarden voor de
uitvoering van de Wet op de Stedelijke Vernieuwing?'
Wat zijn de functies en taken van de gemeente als
bevoegd gezag Wbb?
Hoe kan de samenwerking met de provincie het beste
worden vormgegeven voor de korte (overdracht) en lange
termijn (samenwerking als collega bevoegd gezag)?
Wat zijn van dit alles de organisatorische en personele
consequenties
Projectresultaat
Een werkgroep, bemenst met vertegenwoordigers van zowel de
provincie als de gemeente, heeft het project uitgevoerd. De
benodigde basisgegevens zijn via meerdere invalshoeken
verzameld, gematcht en vervolgens geïnterpreteerd. De
gevolgen van de implementatie van de Wet op de Stedelijke
Vernieuwing zijn verkend. De taken en verantwoordelijkheden
van de gemeente ais bevoegd gezag Wbb zijn in beeld
gebracht. Er is een plan van aanpak gemaakt om per 1/1/2003
volledig te kunnen zijn geëquipeerd voor de uitvoering van
de nieuwe taak. Met de uitvoering is reeds een start
gemaakt, het jaar 2002 zal worden benut om dit te
vervolmaken
Voor meer details verwijzen wij u naar net resultaat van
het "Project overdracht taken en bevoegdheden Wet
bodembescherming aan de gemeente Leeuwarden in samenhang
met de wet op de Stedelijke Vernieuwing"In het bijzonder
willen wij u attenderen op:
de managementsamenvatting (I - V)
de conclusies en aanbevelingen HFDSTK 6, blz. 31)
bijlagen 3 (samenwerking met provincie) en 5 (intern
voorbereidingsproces
Blad 3
In het project is een bevredigend antwoord gevonden op de
onderzoeksvragen. Hoewel de exacte impact zich moeilijk
laat voorspellen worden zoals eerder gesteld geen
belemmeringen voorzien ten aanzien van de landelijk
vastgestelde vergoeding voor apparaatskosten. Bovendien
wordt dit aspect in 2005 door het ministerie van VROM
geëvalueerd. Het ministerie vergoedt 3 fte structureel en
stelt ten behoeve daarvan 204.201,09 450.000,-) op
jaarbasis beschikbaar. Reeds 6 maanden (voor Leeuwarden dus
per 1/7/2002) voordat de overdracht plaatsvindt wordt deze
vergoeding verstrekt. De betaling daarvan zal via het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing verlopen. Voor
deze, minder voor de hand liggende, oplossing is gekozen
vanwege het beperkte aantal gemeenten wat er voor in
aanmerking komt. Verstrekking via het gemeentefonds bleek
daardoor niet mogelijk.
Overigens wordt door het Rijk in ieder geval tot 2005 niet
gekort op de provinciale formatie voor bodemsanering. De
filosofie daarachter is dat de ervaring die daar in de
afgelopen 20 jaar is opgedaan op deze wijze zorgvuldig
wordt overgedragen. Tijdens de transformatie fungeert de
provincie dus als coach en vraagbaak.
Bes tuursovereenkomst
De overdracht van taken en bevoegdheden naar een ander
bestuursorgaan noodzaakt tot het opstellen van een
overeenkomst waarbij heldere afspraken over de uitvoering
van de overdracht, de verantwoordelijkheidsverdeling en de
beheersaspecten worden vastgelegd. Dat is geschied in een
bestuursovereenkomst. Omdat de overeenkomst compact van
aard is maakt bijlage 3 'plan van aanpak' uit het kaderplan
onderdeel uit van de bestuursovereenkomst. Met de
ondertekening van die overeenkomst zijn de afspraken
bestuurlijk bekrachtigd.
Voorbereidende activiteiten bevoegd gezag status
De in bijlage 3 beschreven activiteiten zijn voor een
aanzienlijk deel reeds in uitvoering. Met name op het
gebied van de informatiestrategie, beleidsafstemming en
monitoring zijn belangrijke vorderingen gemaakt. Echter ook
voor de meeste andere onderdelen (bijvoorbeeld
werkafspraken voor toezicht en handhaving en verkennende
gesprekken voor kwaliteitszorg) zijn tastbare resultaten
geboekt
Hetzelfde geldt voor de interne processen (bijlage 5).
Bijvoorbeeld de informatiestrategie, plannen/programmeren,
de uitvoering van projecten en monitoring zitten in de
uitvoering. Bij de interne verhuizing van de sector Milieu
is reeds geanticipeerd op de formatie-uitbreiding.