werkveld bodemsanering A) Het stedelijk gebied met als financieringsregeling de Wsv, De gemeente Leeuwarden verzorgt in dit segment op grond van de Wsv als saneerder in eigen beheer de planning, programmering en uitvoering van bodemsanering (Meerjarenontwikkeiingsprogramma MOP). Wanneer de overdracht van de bevoegd gezagtaken per 1-1-2003 een feit is verzorgt de gemeente ook de besluitvorming over de wijze van saneren; B) Het landelijk gebied, waarvoor vooralsnog de Wbb als financieringsregeling geldt. De gemeente Leeuwarden stelt - als de overdracht van alle taken en bevoegdheden een feit is - voor het landelijk gebied een vijfjarenprogramma op in het kader van de Wbb, is verantwoordelijk voorde uitvoering van dit programma en is bevoegd gezag; C) De in gebruik zijnde en blijvende bedrijfsterreinen, waarvoor een medefinancieringsregeling in voorbereiding is in combinatie met een saneringsplicht voor bedrijven. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de sanering; de gemeente is bevoegd gezag. De gemeente Leeuwarden wordt met de uitvoering van de medefinancieringsregeling belast per 1-1-2003. De momenten waarop deze taken zijn, respectievelijk worden overgedragen kunnen schematisch als volgt worden weergegeven. A planning programmering uitvoering bodemtaken in het stedelijk gebied B en C - planning programmering landelijk gebied - besluitvorming over de wijze van saneren in het landelijk gebied - besluitvorming over de wijze van saneren in het stedelijk gebied - uitvoeren bedrijvenregeling 1-1-2000 1-1-2003 De gemeente heeft per 1-1-2000 de bodemtaken ad A) in het kader van de Wsv ter hand genomen. Met de uitvoering van deze taken is 1,7 fte op jaarbasis gemoeid. Ad b) Wat zijn de functies en taken van de gemeente als bevoegd gezag Wbb? De gemeente wordt verantwoordelijk voor: Het realiseren van de NMP-doelen voor bodemsanering voor het gehele gemeentelijke grondgebied. Het programmeren en het zorgdragen voor de uitvoering van in principe alle saneringen binnen de gemeente. Het afhandelen van meldingen en het nemen van beschikkingen van zowel saneringen die door de gemeente zelf of door derden zijn uitgevoerd. Het inzetten van het juridisch instrumentarium ingevolge de Wbb (bevel, kostenverhaal, etc.). Het toezicht en de handhaving van alle bodemsaneringen binnen het gemeentelijk grondgebied. Het monitoren van de voortgang van de bodemsaneringsoperatie binnen de gemeente. Ad c) Hoe kan de samenwerking met de provincie het beste worden vorm gegeven voor de korte (overdracht) en lange termijn (samenwerking als collega bevoegd gezag)? De provincie heeft geen toezichthoudende of controlerende rol. De verdeling van de vijfjaarlijkse budgetten door het ministerie is wel gebaseerd op een zwaarwegend advies van de provincie. Voorts wordt er door het Rijk van uitgegaan dat de provincie en de rechtstreekse gemeenten "als collega" bevoegd gezag binnen één provincie, zoveel mogelijk gezamenlijk optrekken op het gebied van beleidsontwikkeling en kwaliteit van uitvoering. Deze gezamenlijke aanpak is vormgegeven in een gezamenlijk Plan van Aanpak dat als bijlage 3 bij de rapportage is gevoegd. Het Plan van Aanpak heeft voor de korte termijn tot doel om de overdracht van de bevoegd gezagtaken op een zorgvuldige wijze te doen plaatsvinden en heeft voor de middellange en lange termijn tot doel om de gezamenlijke beleidsontwikkeling en kwaliteit van de uitvoering te iv

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 524