8 worden uitgevoerd. Waar mogelijk zal de provincie de gemeente Leeuwarden ondersteunen bij de uitoefening van nieuwe taken op grond van de uitvoering van de Wet bodembescherming. 2.3 De gemeente Leeuwarden 2.3.1 Historische beschrijving van de gemeentelijk bodemproblematiek Het bodemverontreinigingsvraagstuk in Leeuwarden is omvangrijk. Naast gevallen (te relateren aan een specifieke activiteit of bedrijf) is er sprake van zogenoemde diffuse bodemverontreiniging in met name de stedelijke (bebouwde) omgeving. De uitdaging is om met dat gegeven tot verantwoord en duurzaam bodemgebruik te komen. In Leeuwarden is daartoe begonnen met het ontwikkelen van bodemkwaliteitskaarten. In dat project tekent zich voorzichtig de omvang van het vraagstuk af in de volgende vier kaartlagen: onderzochte locaties verdachte locaties achtergrondgehalten (diffuse verontreiniging) kwetsbaarheidkaart Leeuwarden kent op dit moment zo'n 1400 onderzochte locaties waarop totaal meer dan 2000 onderzoeken zijn verricht. Ruim 200 van deze locaties zijn opgenomen in het provinciale bodemsaneringsprogramma omdat ze (waarschijnlijk) ernstig verontreinigd zijn. Daarnaast zijn plusminus 6400 voormalige bedrijfsactiviteiten bekend, welke mogelijk tot bodemverontreiniging hebben geleid. Behalve een autonome stroom onderzoeksgegevens in het kader van bijvoorbeeld de Woningwet (bouwvergunning), Wet Milieubeheer (nulsituatie milieuvergunning) en grondtransacties zal op grond van het de ISV-bodemsaneringsmodule gericht onderzoek naar potentiele verontreinigingsgevallen plaatsvinden. De beschikbare bodemonderzoeken leveren veel informatie ten aanzien van puntverontreinigingen. Ook kan er uit worden afgeleid in welke mate er sprake is van beinvloeding van de bodemkwaliteit ten gevolge van (eeuwenlange) processen in huishoudens en kleinschalige bedrijvigheid, de zogenoemde diffuse verontreiniging. Dat beeld wordt binnenkort gecompleteerd met gegevens die eind 2000 zijn verzameld in die delen van de gemeente waar op basis van de bestaande onderzoeksgegevens geen adequaat beeld van die diffuse verontreiniging kon worden verkregen. De eerste drie kaartlagen zijn dus nagenoeg beschikbaar. Door de bodemkwaliteit te confronteren met het gebruik (kwetsbaarheidskaart) kunnen aandachtspunten en risico's worden gesignaleerd. Gericht onderzoek naar mogelijke knelpunten en verdere rubricering van potentieel verdachte locaties (voornamelijk voormalige bedrijfsterreinen) zullen voor 2005 bijdragen aan het adequaat totaalbeeld van de bodemkwaliteit. 2.3.2 Ambitie van de gemeente Leeuwarden In het "Duurzaamheidsplan gemeente Leeuwarden 2001 - 2005" is het ambitieniveau van de gemeente met betrekking tot het bodembeleid geschreven. Het ambitieniveau van de gemeente kan als volgt worden samengevat. 1 De basiskwaliteit wordt gevormd door de lokale achtergrondverontreiniging, met dien verstande dat onaanvaardbare risico's voor mens (MTR), verspreiding, plant en dier (HC50) in alle situaties voorkomen danwel beveiligd c.q. gesaneerd dienen te worden. 2 Het verkrijgen van een gemeentedekkend beeld van de bodemkwaliteit voor 2005. 3 De programmering van de noodzakelijke activiteiten voor het realiseren van de beoogde bodemkwaliteit (voor 2023) geschiedt op basis van een integrale en gebiedsgerichte benadering van de bodemsaneringproblematiek. 4 Door bodemsanering optimaal te integreren met andere maatschappelijk activiteiten wordt de marktbijdrage gemaximaliseerd muIitpIier-effect) en de totale bodemsanerings- kosten geminimaliseerd. 5 Verantwoord hergebruik van de bij de uitvoering vrijkomende grondstromen zal zoveel mogelijk worden gestimuleerd en gefaciliteerd. 6 Naast het saneren en beheersen van de aanwezige verontreinigingen opteert de gemeente voor een blijvend preventief beheer van de bodemkwaliteit in de gemeente. 7 Omdat het gemeentelijk schaalniveau zich het best leent om saneren en beheren van de bodem doelmatig uit te voeren kiest de gemeente Leeuwarden voor de bevoegd gezag- status Wet bodembescherming. 8 De interne organisatie en de werkprocessen zullen zodanig worden vormgegeven dat de jaarlijkse prestatie- en bestedingsverantwoording op een adequate wijze kunnen plaatsvinden. 9 Bij de uitvoering van de bevoegd gezag rol dient de kwaliteit van de besluitvorming te worden geborgd. Hiertoe zal een kwaliteitsborgingsysteem worden ingevoerd. 10 De kwaliteit van de uitvoering dient op een adequaat niveau plaats te vinden. Hiertoe zal onder meer een controle- en handhavingstrategie worden ontwikkeld. 11 De informatievoorziening van de burgers en de betrokkenheid van de burgers bij de uitvoering is van groot belang. Communicatie zal een vast onderdeel vormen bij de uitvoering van de werkzaamheden. 12 De gemeente Leeuwarden streeft naar afstemming van het gemeentelijk bodembeleid met het provinciaal bodembeleid. 2.3.3 Uitvoeringsstrategie van de gemeente Leeuwarden De uitvoeringsstrategie voor het door de gemeente Leeuwarden bereiken van het gestelde ambitieniveau voor de bodemkwaliteit kan het beste volgens onderstaand schema nader worden toegelicht. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 529