wijze waarop alle saneringen binnen de gemeente Leeuwarden worden uitgevoerd (inclusief
de controle op de uitvoering en de handhaving van genomen besluiten).
De gemeente Leeuwarden beschikt in de huidige situatie reeds over tal van taken en
bevoegdheden in de sfeer van het preventief en curatief bodembeheer. In het kader van
integraal bodembeheer is het gewenst dat bestaande taken zoveel mogelijk geïntegreerd
worden uitgevoerd, binnen de drie in het kader van de beleidsvernieuwing bodemsanering
genoemde segmenten, waarbij de verdere ontwikkeling en uitvoering van een samenhangend
bodembeleid vereist is.
Bij de organisatorische vormgeving van de integratie van de bestaande en nieuwe taken over
de drie segmenten verdient aanbeveling, vanuit het oogpunt van bestuurlijke zuiverheid
(checks and balances), een scheiding aan te brengen in de faciliterende rol en de bevoegd
gezag rol van de gemeente. In het kader van de beleidsvernieuwing bodemsanering zijn
hierover ook afspraken gemaakt (zie punt 2 van paragraaf 5.3). De scheiding kan in
organisatorisch opzicht op verschillende manieren worden vormgegeven en moet in ieder
geval zodanig zijn dat de noodzaak van een samenhangend bodembeleid niet uit het oog
wordt verloren.
Het pakket van werkzaamheden in de faciliterende sfeer heeft een sterk integraal en
procesmatig karakter (gebiedsgerichte benadering, projectontwikkeling). Het verdient in dit
verband aanbeveling, vanuit de optiek van bestuurlijke zuiverheid en kwaliteiten van
medewerkers, taakonderdelen die hiermee verwant zijn binnen de sector Milieu zoveel
mogelijk te clusteren en als clusters te onderscheiden. Op deze wijze kan tevens de voor
deze taak noodzakelijke specifieke deskundigheid (accent op proces- en projectmatig
werken) beter worden georganiseerd, evenals de functionele contacten met andere
afdelingen en diensten die op het terrein van de ruimtelijke ordening actief zijn.
Het pakket van werkzaamheden binnen de sfeer van de bevoegd gezag rol heeft, naast
beleidsmatige en beheersmatige aspecten, vooral een procedureel, juridisch administratief
karakter (beschikkingen, controle, handhaving, etc.). Evenals ten aanzien van de faciliterende
taken het geval is, verdient het ook voor deze taken de voorkeur om verwante taakonderdelen
daar waar nodig is te bundelen, vanuit de optiek van bestuurlijke zuiverheid en de vereiste
kwaliteiten van medewerkers. Bij de advisering in het kader van de bodemparagraaf Wm en
de uitvoering van de bedrijvenregeling dient de gemeentelijke organisatie te kunnen inspelen
op nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot bodemaspecten bij bedrijfsmilieuplannen en
milieuzorgsystemen. Dit geldt temeer daar in het kader van de sanering van de ondergrond
steeds meer rekening moet worden gehouden met langdurige saneringen, die zich over een
periode van tientallen jaren kunnen uitstrekken. Het reguleren van de bedrijfsvoering door
middel van vergunningen op grond van de Wm en het daaraan gekoppeld reguleren van de
sanering (dus ook via de Wm) ligt in het geval van de genoemde langdurige saneringen voor
de hand. Dit betekent een oriëntatie op milieuzorg binnen bedrijven, die in toenemende mate
24
gericht is op een consulentenrol. Vanwege de consulentenrol verdient het aanbeveling om de
controle- en handhavingstaken zo mogelijk apart binnen de organisatie te clusteren.
Gezien het voorgaande ontstaan er drie clusters van taken die samengevat kunnen worden als:
(1) 'cluster bevoegd gezag', (2) 'cluster ISV' en (3) 'cluster kwaliteit, controle en handhaving'.
Vanwege de noodzaak dat deze voor de gemeente Leeuwarden nieuwe taken zich op een
samenhangende wijze kunnen ontwikkelen, dient de organisatorische scheiding tussen deze drie
clusters zo beperkt mogelijk zijn.
4.2 Overwegingen met betrekking tot de vereiste vaardigheden
De nieuwe taken van de gemeente Leeuwarden vloeien, zoals blijkt uit het voorgaande, voort uit
de invoering van de Wet stedelijke vernieuwing (Wsv) en het worden van bevoegd gezag in het
kader van de Wet bodembeheer (Wbb). In deze paragraaf wordt eerst ingegaan op de vereiste
vaardigheden die samenhangen met de invoering van de Wsv; de vaardigheden voor het
uitoefenen van de bevoegd gezag rol in het kader van de Wbb volgen daarna.
4.2.1 Vaardigheden in verband met de Wsv
1Vanwege de wijze van financieren van de bodemsanering dient een meer marktgeoriënteerde
uitvoeringsstrategie te worden gehanteerd.
2. Gezien het toenemende belang van open processen bij de uitvoering van de bodemsanering
in het stedelijk gebied (BOSOM-aanpak) is het van belang dat de betrokken gemeentelijke
afdeling(en), naast de kennis over de bodem, kan beschikken over die:
over gedegen sociale vaardigheden beschikken om partijen bij elkaar te brengen, bij
elkaar te houden en om met diverse partijen een bestendige relatie op te bouwen;
belangen en prioriteiten van partijen kunnen vaststellen;
ervaring hebben met onderhandelingen;
vaardigheden om strategisch te kunnen denken;
projectmatig kunnen werken.
3. Gezien de toenemende integratie van bodemsanering met andere beleidsterreinen, dient
oriëntatie plaats te vinden op onder meer ruimtelijke ordening, economie, andere
milieuproblemen en financiële aangelegenheden zoals grondexploitaties.
4.2.2 Vaardigheden in verband met de bevoegd gezag rol Wbb
1De bevoegd gezag rol stelt hoge eisen aan de volgende beheersaspecten: programmeren en
plannen, voortgangsbewaking en financiële administratie.
25