26
5.
Voorstel voor de organisatorische vormgeving van de taken
2. De werkzaamheden in het kader van de bevoegd gezag rol Wbb zijn, naast beleidsmatig
gedreven (beleidsontwikkeling en -afstemming, monitoring), sterk casuïstisch, procedureel en
juridisch-administratief van karakter.
3. Vanwege de toenemende integratie van bodemsanering met de uitvoering van de reguliere
milieuregelgeving dien(t)(en) de betrokken gemeentelijke afdeling(en), naast medewerkers
met technische en juridische kennis op het terrein van de bodemsanering, te beschikken over
medewerkers met kennis van:
de reguliere milieuwetgeving;
vergunningverlening;
milieuzorg bij bedrijven;
controle en handhaving.
4.3 Benodigde instrumenten
In het kader van de beleidsvernieuwing bodemsanering (eindrapport Uitvoeringsprogramma
BEVER) is op het gebied van de benodigde instrumenten van bevoegde gezagen Wbb het
volgende vastgesteld.
1. Een herkenbaar beleid op basis van een door de Gemeenteraad vastgesteld beleidsplan,
waarin de gemeente de kwaliteitseisen definieert die zij aan beleid en uitvoering van taken
stelt. Door de gemeente Leeuwarden zal hieraan vorm worden gegeven door middel van een
kadernota met uitwerkingen per deelgebied.
2. Een beschrijving van de administratieve organisatie (AO), waarin de werkprocessen zijn
vastgelegd, inclusief een expliciete constructie voor het regelen van functie- en taakscheiding.
3. Een bodeminformatiesysteem (ter facilitering van onder andere de noodzakelijke monitoring
en verantwoording en het opbouwen van een totaalbeeld van de verontreiniging).
4. Een registratie-/voorgangsbewakingssysteem en financiële administratie.
5.1 Inleiding
In dit hoofdstuk wordt specifiek ingegaan op onderdeel 4 van de vraagstelling uit paragraag 1.2:,
Wat zijn de consequenties voor de gemeente in organisatorisch en personeel opzicht? Tevens
wordt kort ingegaan op onderdeel 3 van de vraagstelling: Op welke wijze kan, in samenwerking
met de provincie, de overdracht van taken en bevoegdheden het beste vorm worden gegeven?
5.2 De organisatorische vormgeving
In hoofdstuk 4 zijn de belangrijkste uitgangspunten beschreven voor de organisatorische
inbedding van de nieuwe gemeentelijke bodemtaken binnen de sector Milieu en is in algemene zin
ingegaan op de organisatorische consequenties voor de gemeente. Een samenvatting van deze
uitgangspunten luidt als volgt:
Bij de inbedding van de nieuwe taken in de bestaande organisatie dient, daar waar nodig,
rekening te worden gehouden met een scheiding van verantwoordelijkheden.
Om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van de thans bij de gemeente aanwezige
deskundigheid op het brede terrein van bodemsanering en om de communicatielijnen zo kort
mogelijk te houden voor de noodzakelijke afstemming, dienen de nieuwe taken bij voorkeur
zoveel mogelijk met de bestaande bodemtaken te worden geïntegreerd.
Bij een scheiding van taken waarbij enerzijds het accent ligt op ondersteuning en anderzijds
het accent ligt op de bevoegd gezagrol van de gemeente, dient naast de inhoudelijke
samenhang de functionele contacten met andere diensten en afdelingen de leidraad te zijn.
Wanneer deze uitgangspunten voor de organisatorische vormgeving van de bestaande en nieuwe
taken worden vergeleken met de huidige organisatie en werkwijze, zoals beschreven in hoofdstuk
3, kunnen de nieuwe taken het beste als volgt binnen de sector Milieu worden ondergebracht.
Hierbij gaat het om een verdeling op hoofdlijnen waarbij er geen sprake is van waterdichte
schotten tussen organisatieonderdelen. Aangegeven wordt slechts bij welk organisatieonderdeel
voor een bepaalde taak het primaat ligt.
De onderstaande taken kunnen het beste worden ondergebracht bij het team MO. Dit team
onderhoudt primair de contacten met de sectoren Ruimtelijke Inrichting, Economie en Ruimte,
Bouwen en Wonen en Openbare Ruimte. De taken zijn:
Beleidsontwikkeling
Inventarisatie
Plannen en programmeren
Opstarten, begeleiden en adviseren bij onderzoek en sanering bij grondtransacties
Opstarten, begeleiden en advisering bij onderzoek en sanering inzake ISV-saneringen
Opstarten, begeleiden en advisering bij onderzoek en sanering van statische locaties
Bodemtoets bij bouwvergunningen
27