Blad 2 Een versobering van de oorspronkelijke ontwerpuitgangs punten (commissie 18 september 2001) kan tot stand gebracht worden door de padenstructuur niet terug te brengen in de stijl van het oorspronkelijke historische ontwerp, maar de huidige paden te handhaven. Dit heeft direct tot gevolg dat ook de perkenstructuur niet veel wordt aangepast, waardoor automatisch ook de investeringen op de groenstructuur beperkt blijven. Het plan Prinsentuin omvat derhalve: Groenstructuur behouden en herstellen (daar waar mogelijk naar inzichten van het oorspronkelijk ontwerp - bijvoorbeeld oevers, zichtlijnen en aandacht voor solitaire bomen) Huidige hoogteverschillen behouden (zoveel mogelijk herstel naar inzichten van het oorspronkelijk ontwerp). Huidige paden repareren en alleen aan de zuidoostzijde van de Prinsentuin vervangen (geen herstel naar inzichten van het oorspronkelijk ontwerp, uitgezonderd het te vervangen pad) Sanitaire voorzieningen voor de watersport verbeteren (handhaven van de vastgestelde uitgangspunten) Overige voorzieningen voor de watersport verbeteren zoals de steigers voor een betere bereikbaarheid van de j achthaven Het volledig realiseren van de Prinsentuin naar de stijl van het oorspronkelijke ontwerp van Roodbaard kost ongeveer 320.000,- extra. Ontwerpproces Het behoud van een park dat zo divers gebruikt wordt vraagt om een uitgebalanceerd ontwerp dat met deze diverse typen van gebruik rekening houdt. Na het projectplan 1.5 is een meer gedetailleerd programma van eisen opgesteld dat basis is voor het aan u voorgelegde ontwerp Prinsentuin. Dit ontwerp Prinsentuin is door een interactief ontwerpproces tot stand gekomen. Het programma van eisen is met medewerking van diverse disciplines in de gemeentelijke organisatie en externen opgesteld en ook het ontwerp is reeds getoetst door deze uitgebreide groep deskundigen /betrokkenen (externen: uitbater Koperen Tuin, Provincie Fryslan - vaarwegbeheerder, Regiopolitie - Keurmerk Veilig Wonen, bewoners Noorderplantage, interne gemeentelijke disciplines: Jeugd en Veiligheidszaken, Samenleving en Cultuur- evenementen, wijkmanager, toerisme, jachthavenbeheerbeheer openbare ruimte, groenonderhoud). Naast het behoud van het groen is in de doelstelling de kwaliteitsverbetering van de voorzieningen jachthaven (sanitair steigers) genoemd. Ook het veiligheidsplan is hierbij een belangrijk aspect. Al deze punten zijn geïntegreerd in het ontwerpproces Blad 3 Ook zijn in het ontwerpproces zoveel mogelijk de opmerkingen meegenomen die in de raadscommissie zijn gemaakt op 18 september 2001 (zie bijlage lijst met opmerkingen) Het ontwerp is aan omwonenden en betrokkenen gepresenteerd na de vaststelling van het ontwerp in het college. Het ontwerp in hoofdlijnen Het hier gepresenteerde ontwerp voldoet aan de wensen van veiligheid, overzichtelijkheid, comfort-voor parkbezoekers en jachthavenbezoekers. Daarnaast is het park weer voor vele jaren behouden. Om de tuin zo goed mogelijk bestand te laten zijn tegen het diverse gebruik, zijn de hieronder gehanteerde uitgangs punten genoemd. Projectbeqrenzing: Het gebied strekt zich uit van de Vrouwenpoortsbrug tot de Wissesdwinger Behoud van de groenstructuur: Aandacht voor waardevolle solitaire bomen. Paden repareren. Graskeien langs de oever. Zichtlijnen. Elementen van Roodbaard: Hoogteverschillen. Oeverlijnen. Aandacht voor zichtlijnen en solitaire parkbomen. Wandelpark Het park is vooral een wandelpark; fietsers en scooters worden geweerd. Gemotoriseerd verkeer wordt bij ontheffing toegestaan bijvoorbeeld voor het legen van prullenbakken en het bevoorraden van de horecaonderneming zullen slechts nog via de kortst mogelijke route toegestaan zijn. Veiligheid: Doormiddel van diverse aandachtspunten is in het ontwerp al gekozen voor bepaalde maatregelen om het park zo veilig mogelijk te maken. Verlichting, verlichtingsniveau, plaats van de armaturen en verschillend verlichtingsniveau in hoog- en laag- seizoen. Verwijderen van bosschages daar waar noodzakelijk. De specifiek gekozen plaatsen van banken, niet te dicht bij een pad, maar ook niet te beschut. Zichtlijnen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 53