Blad 2
Een versobering van de oorspronkelijke ontwerpuitgangs
punten (commissie 18 september 2001) kan tot stand gebracht
worden door de padenstructuur niet terug te brengen in de
stijl van het oorspronkelijke historische ontwerp, maar de
huidige paden te handhaven. Dit heeft direct tot gevolg dat
ook de perkenstructuur niet veel wordt aangepast, waardoor
automatisch ook de investeringen op de groenstructuur
beperkt blijven. Het plan Prinsentuin omvat derhalve:
Groenstructuur behouden en herstellen (daar waar
mogelijk naar inzichten van het oorspronkelijk ontwerp -
bijvoorbeeld oevers, zichtlijnen en aandacht voor
solitaire bomen)
Huidige hoogteverschillen behouden (zoveel mogelijk
herstel naar inzichten van het oorspronkelijk ontwerp).
Huidige paden repareren en alleen aan de zuidoostzijde
van de Prinsentuin vervangen (geen herstel naar
inzichten van het oorspronkelijk ontwerp, uitgezonderd
het te vervangen pad)
Sanitaire voorzieningen voor de watersport verbeteren
(handhaven van de vastgestelde uitgangspunten)
Overige voorzieningen voor de watersport verbeteren
zoals de steigers voor een betere bereikbaarheid van de
j achthaven
Het volledig realiseren van de Prinsentuin naar de stijl
van het oorspronkelijke ontwerp van Roodbaard kost ongeveer
320.000,- extra.
Ontwerpproces
Het behoud van een park dat zo divers gebruikt wordt vraagt
om een uitgebalanceerd ontwerp dat met deze diverse typen
van gebruik rekening houdt.
Na het projectplan 1.5 is een meer gedetailleerd programma
van eisen opgesteld dat basis is voor het aan u voorgelegde
ontwerp Prinsentuin. Dit ontwerp Prinsentuin is door een
interactief ontwerpproces tot stand gekomen. Het programma
van eisen is met medewerking van diverse disciplines in de
gemeentelijke organisatie en externen opgesteld en ook het
ontwerp is reeds getoetst door deze uitgebreide groep
deskundigen /betrokkenen (externen: uitbater Koperen Tuin,
Provincie Fryslan - vaarwegbeheerder, Regiopolitie -
Keurmerk Veilig Wonen, bewoners Noorderplantage, interne
gemeentelijke disciplines: Jeugd en Veiligheidszaken,
Samenleving en Cultuur- evenementen, wijkmanager, toerisme,
jachthavenbeheerbeheer openbare ruimte, groenonderhoud).
Naast het behoud van het groen is in de doelstelling de
kwaliteitsverbetering van de voorzieningen jachthaven
(sanitair steigers) genoemd. Ook het veiligheidsplan is
hierbij een belangrijk aspect. Al deze punten zijn
geïntegreerd in het ontwerpproces
Blad 3
Ook zijn in het ontwerpproces zoveel mogelijk de
opmerkingen meegenomen die in de raadscommissie zijn
gemaakt op 18 september 2001 (zie bijlage lijst met
opmerkingen)
Het ontwerp is aan omwonenden en betrokkenen gepresenteerd
na de vaststelling van het ontwerp in het college.
Het ontwerp in hoofdlijnen
Het hier gepresenteerde ontwerp voldoet aan de wensen van
veiligheid, overzichtelijkheid, comfort-voor parkbezoekers
en jachthavenbezoekers. Daarnaast is het park weer voor
vele jaren behouden.
Om de tuin zo goed mogelijk bestand te laten zijn tegen het
diverse gebruik, zijn de hieronder gehanteerde uitgangs
punten genoemd.
Projectbeqrenzing:
Het gebied strekt zich uit van de Vrouwenpoortsbrug tot de
Wissesdwinger
Behoud van de groenstructuur:
Aandacht voor waardevolle solitaire bomen.
Paden repareren.
Graskeien langs de oever.
Zichtlijnen.
Elementen van Roodbaard:
Hoogteverschillen.
Oeverlijnen.
Aandacht voor zichtlijnen en solitaire parkbomen.
Wandelpark
Het park is vooral een wandelpark; fietsers en scooters
worden geweerd. Gemotoriseerd verkeer wordt bij ontheffing
toegestaan bijvoorbeeld voor het legen van prullenbakken en
het bevoorraden van de horecaonderneming zullen slechts nog
via de kortst mogelijke route toegestaan zijn.
Veiligheid:
Doormiddel van diverse aandachtspunten is in het ontwerp al
gekozen voor bepaalde maatregelen om het park zo veilig
mogelijk te maken.
Verlichting, verlichtingsniveau, plaats van de armaturen
en verschillend verlichtingsniveau in hoog- en laag-
seizoen.
Verwijderen van bosschages daar waar noodzakelijk.
De specifiek gekozen plaatsen van banken, niet te dicht
bij een pad, maar ook niet te beschut.
Zichtlijnen.