7. Uitvoering onderzoek en sanering 9. Bodemloket 10. Grondbank 5. Boot particulieren Het verwijderen van ondergrondse tanks door particulieren is in kwantitatieve zin een aflopende zaak. De complexiteit van situaties met een buiten gebruik genomen tank neemt echter toe. Bodemverontreiniging en technisch ingewikkelde situaties (tank onder woning of bijgebouw) zijn sterk vertegenwoordigd in de resterende gevallen. Onderzoek en toezicht op (tank)sanering worden begeleid door de bodemmedewerker van het team BMZ. In de toekomst zal het accent liggen op de registratie, controle en toezicht (monitoring grondwater, verzekering e.d.) van in gebruikzijnde tanks. Voor de resterende te saneren situaties zal handhavingsbeleid worden ontwikkeld. Voor bijzonder situaties zal een werkbare oplossing moeten worden gevonden. Weigerachtige eigenaren zullen worden aangepakt. De totale tijdsbesteding zal hierdoor waarschijnlijk niet veranderen. 6. Grondtransacties Aan- en verkoop van terreinen wordt verzorgd door het team Gebiedsontwikkeling (sector Economie en Ruimte). Aan transacties ligt vrijwel altijd een bodemonderzoek ten grondslag. Als de gemeente in dit kader opdrachtgever is voor een bodemonderzoek wordt het uitbesteden verzorgd door medewerkers van het team MO. Het beoordelen van de resultaten en een advies toegesneden op de transactie worden eveneens door dit team verzorgd. Een dergelijk advies bestaat uit een milieuhygiënisch oordeel omtrent een beoogde bestemming/functie, maar tevens mogelijkheden tot hergebruik van vrijkomende grond of andere secundaire materialen. Ook bij aankoop worden beschikbare onderzoeken ter beoordeling aan het team MO voorgelegd. Het advies heeft overigens ook een belangrijke juridische component. Dat speelt indien verontreinigde of gesaneerde (evt. nazorg) terreinen van eigenaar verwisselen. Als bekende en restrisico's juridisch onvoldoende zijn afgedekt zijn kan dat leiden tot lange, arbeidsintensieve, juridische procedures. Het takenpakket voor dit onderdeel wijzigt inhoudelijk niet. Het is echter wel zo dat de gemeente Leeuwarden de laatste jaren een actieve grondpolitiek voert waardoor ook het bodemaspect geïntensiveerd is. Een wezenlijk deel van de werkzaamheden van de bodemmedewerker bedrijven (team BMZ) bestaat uit het begeleiden van onderzoeks- en saneringstrajecten op bedrijfsterreinen. In eerste instantie bij het leggen van de juiste contacten als facilitator/intermediair, later als vertegenwoordiger van de gemeente in de projectgroep. Voor de begeleiding van onderzoek wanneer de gemeente een sanering in eigen beheer uitvoert, wordt het team MO ingeschakeld. De uitvoering (aanbesteden, directievoering) wordt verzorgd door het team Civiele Techniek (sector Ruimtelijke Inrichting). Team MO participeert ook in de uitvoering van Wbb-onderzoek en -saneringen. 4 Voor dit onderdeel zal in de toekomst veel veranderen. Er zal een aanmerkelijk verzwaring van de bodemtaken plaatsvinden. De veranderingen en de gevolgen hiervan zijn beschreven in paragraaf 3.2.4 (veranderingen ten gevolge van de invoering van de ISV) en 3.3.4 (veranderingen ten gevolge van de Wbb). 8. Integraal beleidskader Het primaat van beleidsontwikkeling ligt bij het team MO. Een belangrijk onderdeel daarvan vormt het vertalen van landelijke ontwikkelingen naar de lokale uitvoeringspraktijk. De voorbeelden variëren van een besliskader voor het beoordelen van een bouwvergunning tot een bodembeheerplan (diffuse verontreiniging) en een leidraad voor het omgaan met asbest in de bodem. Ook deze werkzaamheden zullen in de toekomst fors toenemen. Samen met de werkzaamheden in het kader van de uitvoering (vorige paragraaf) zal het grootste gedeelte van de benodigde capaciteitsuitbreiding voor deze werkzaamheden benodigd zijn. De veranderingen in de werkwijze en de gevolgen hiervan zijn eveneens beschreven in paragraaf 3.2.4 en 3.3.4. In het kader van het bodemloket worden bij de sector milieu door verschillende instanties informatie gevraagd over de (mogelijke) bodemkwaliteit. Ten behoeve van bedrijven komen deze informatieverzoeken binnen bij het team BMZ. Contacten met nutsbedrijven over informatie ten behoeve van het aanleggen van kabels en leidingen vindt plaats bij MO. Vragen van burgers worden meestal door MO beantwoord. De informatiebehoefte neemt nog altijd toe. Recent (sinds 1/1/2001) is het aspect bodemverontreiniging bijvoorbeeld een vast onderdeel geworden van een taxatierapport. Sindsdien komen daar dagelijks vragen over binnen. Het bodemloket is één van de onderdelen die door VROM, in het kader van burgerparticipatie, als voorwaarde worden gesteld voor het overdragen van taken en bevoegdheden. Door de bestaande informatie te stroomlijnen kan aan deze voorwaarde worden voldaan. De werkwijze zal hierdoor enigszins veranderen en toenemen. Het team Civiele techniek (van de sector Ruimtelijke Inrichting) is de grootste belanghebbende (infrastructurele werken) en heeft trekkersrol bij de ontwikkeling en het beheer van mogelijkheden tot verantwoord hergebruik van grond. Er is geen sprake van een fysieke grondbank, in de zin dat er grond tijdelijk wordt op- en overgeslagen en ingekeurd. In Leeuwarden wordt gestreefd naar grootschalige oplossingen waar grond direct kan worden toegepast. Dit biedt voordelen in zowel de exploitatie als ten aanzien van controle en handhaafbaarheid. In de afgelopen jaren zijn met name bouwrijp te maken percelen opgehoogd met secundaire grondstoffen (grond). Zo'n locatie bood dan voor plusminus drie jaar ruimte om de vrijkomende grond uit diverse (civiel technische) werken nuttig her te gebruiken. Naast het team Civiele techniek participeren de sector Beheer 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 546