7. Uitvoering onderzoek en sanering
9. Bodemloket
10. Grondbank
5. Boot particulieren
Het verwijderen van ondergrondse tanks door particulieren is in kwantitatieve zin een aflopende
zaak. De complexiteit van situaties met een buiten gebruik genomen tank neemt echter toe.
Bodemverontreiniging en technisch ingewikkelde situaties (tank onder woning of bijgebouw) zijn
sterk vertegenwoordigd in de resterende gevallen. Onderzoek en toezicht op (tank)sanering
worden begeleid door de bodemmedewerker van het team BMZ.
In de toekomst zal het accent liggen op de registratie, controle en toezicht (monitoring grondwater,
verzekering e.d.) van in gebruikzijnde tanks. Voor de resterende te saneren situaties zal
handhavingsbeleid worden ontwikkeld. Voor bijzonder situaties zal een werkbare oplossing
moeten worden gevonden. Weigerachtige eigenaren zullen worden aangepakt. De totale
tijdsbesteding zal hierdoor waarschijnlijk niet veranderen.
6. Grondtransacties
Aan- en verkoop van terreinen wordt verzorgd door het team Gebiedsontwikkeling (sector
Economie en Ruimte). Aan transacties ligt vrijwel altijd een bodemonderzoek ten grondslag. Als
de gemeente in dit kader opdrachtgever is voor een bodemonderzoek wordt het uitbesteden
verzorgd door medewerkers van het team MO. Het beoordelen van de resultaten en een advies
toegesneden op de transactie worden eveneens door dit team verzorgd. Een dergelijk advies
bestaat uit een milieuhygiënisch oordeel omtrent een beoogde bestemming/functie, maar tevens
mogelijkheden tot hergebruik van vrijkomende grond of andere secundaire materialen. Ook bij
aankoop worden beschikbare onderzoeken ter beoordeling aan het team MO voorgelegd.
Het advies heeft overigens ook een belangrijke juridische component. Dat speelt indien
verontreinigde of gesaneerde (evt. nazorg) terreinen van eigenaar verwisselen. Als bekende en
restrisico's juridisch onvoldoende zijn afgedekt zijn kan dat leiden tot lange, arbeidsintensieve,
juridische procedures.
Het takenpakket voor dit onderdeel wijzigt inhoudelijk niet. Het is echter wel zo dat de gemeente
Leeuwarden de laatste jaren een actieve grondpolitiek voert waardoor ook het bodemaspect
geïntensiveerd is.
Een wezenlijk deel van de werkzaamheden van de bodemmedewerker bedrijven (team BMZ)
bestaat uit het begeleiden van onderzoeks- en saneringstrajecten op bedrijfsterreinen. In eerste
instantie bij het leggen van de juiste contacten als facilitator/intermediair, later als
vertegenwoordiger van de gemeente in de projectgroep.
Voor de begeleiding van onderzoek wanneer de gemeente een sanering in eigen beheer uitvoert,
wordt het team MO ingeschakeld. De uitvoering (aanbesteden, directievoering) wordt verzorgd
door het team Civiele Techniek (sector Ruimtelijke Inrichting). Team MO participeert ook in de
uitvoering van Wbb-onderzoek en -saneringen.
4
Voor dit onderdeel zal in de toekomst veel veranderen. Er zal een aanmerkelijk verzwaring van de
bodemtaken plaatsvinden. De veranderingen en de gevolgen hiervan zijn beschreven in paragraaf
3.2.4 (veranderingen ten gevolge van de invoering van de ISV) en 3.3.4 (veranderingen ten
gevolge van de Wbb).
8. Integraal beleidskader
Het primaat van beleidsontwikkeling ligt bij het team MO. Een belangrijk onderdeel daarvan vormt
het vertalen van landelijke ontwikkelingen naar de lokale uitvoeringspraktijk. De voorbeelden
variëren van een besliskader voor het beoordelen van een bouwvergunning tot een
bodembeheerplan (diffuse verontreiniging) en een leidraad voor het omgaan met asbest in de
bodem.
Ook deze werkzaamheden zullen in de toekomst fors toenemen. Samen met de werkzaamheden
in het kader van de uitvoering (vorige paragraaf) zal het grootste gedeelte van de benodigde
capaciteitsuitbreiding voor deze werkzaamheden benodigd zijn. De veranderingen in de werkwijze
en de gevolgen hiervan zijn eveneens beschreven in paragraaf 3.2.4 en 3.3.4.
In het kader van het bodemloket worden bij de sector milieu door verschillende instanties
informatie gevraagd over de (mogelijke) bodemkwaliteit. Ten behoeve van bedrijven komen deze
informatieverzoeken binnen bij het team BMZ. Contacten met nutsbedrijven over informatie ten
behoeve van het aanleggen van kabels en leidingen vindt plaats bij MO. Vragen van burgers
worden meestal door MO beantwoord.
De informatiebehoefte neemt nog altijd toe. Recent (sinds 1/1/2001) is het aspect
bodemverontreiniging bijvoorbeeld een vast onderdeel geworden van een taxatierapport.
Sindsdien komen daar dagelijks vragen over binnen.
Het bodemloket is één van de onderdelen die door VROM, in het kader van burgerparticipatie, als
voorwaarde worden gesteld voor het overdragen van taken en bevoegdheden. Door de bestaande
informatie te stroomlijnen kan aan deze voorwaarde worden voldaan. De werkwijze zal hierdoor
enigszins veranderen en toenemen.
Het team Civiele techniek (van de sector Ruimtelijke Inrichting) is de grootste belanghebbende
(infrastructurele werken) en heeft trekkersrol bij de ontwikkeling en het beheer van mogelijkheden
tot verantwoord hergebruik van grond. Er is geen sprake van een fysieke grondbank, in de zin dat
er grond tijdelijk wordt op- en overgeslagen en ingekeurd. In Leeuwarden wordt gestreefd naar
grootschalige oplossingen waar grond direct kan worden toegepast. Dit biedt voordelen in zowel
de exploitatie als ten aanzien van controle en handhaafbaarheid. In de afgelopen jaren zijn met
name bouwrijp te maken percelen opgehoogd met secundaire grondstoffen (grond). Zo'n locatie
bood dan voor plusminus drie jaar ruimte om de vrijkomende grond uit diverse (civiel technische)
werken nuttig her te gebruiken. Naast het team Civiele techniek participeren de sector Beheer
5