In de huidige ISV-bodemmoduie zijn een aantal (statische) projecten bewust, met name vanwege
complexe eigendomsverhoudingen of vermoede juridische dan wel technische complicaties, in de
WBB-financiering en daarmee provinciale programmering gebleven. Om vanaf 1/1/2002 ook
financieel de saneringsoperatie te kunnen trekken zullen over deze lokaties werkafspraken moeten
worden gemaakt of zal een inschatting van de benodigde financiële middelen moeten worden
gemaakt.
Naast de fysieke dossieroverdracht is het van belang om per lokatie eventuele openstaande fasen
of afspraken met derden te inventariseren, hierover onderling afspraken te maken en dit schriftelijk
vast te leggen. Hiertoe zal de provincie Fryslan voor alle over te dragen locaties een
overdrachtsdocument opstellen. Aangezien iedere organisatie verantwoordelijk zal blijven voor
door hen genomen besluiten, zal het overdrachtsdocument tevens een belangrijke juridische
status krijgen.
Voor het opstellen van een overdrachtsdocument zal ieder dossier gescreend moeten worden op
financiële, juridische en administratieve aspecten. Aangezien de dossiers integraal gescreend
worden, zal in dit project tevens informatie verzameld worden ten behoeve van de aanvulling op de
ISV-bodemmodule en Monitoring (onderdeel D).
Naar verwachting is dit onderdeel van het plan van aanpak veruit de meest omvangrijke klus.
Gezien de hiermee gemoeide tijd en het belang van het overdrachtsdocument dient zo snel
mogelijk een start gemaakt te worden met dit project. De eerste verkennende gesprekken hierover
tussen de gemeente en de provincie hebben inmiddels plaatsgevonden. De primaire
verantwoordelijkheid voor het opstellen van het overdrachtsdocument per dossier ligt bij de
provincie. Het verzamelen van gegevens in het kader van ISV of monitoring is met name voor de
gemeente Leeuwarden van belang.
Na 1/1/2003 zal voor dit project geen aanvullende afstemming nodig zijn. Alleen in het eerste
kwartaal in 2003 wordt verwacht dat er nog enige dossiers over gaan, in verband met
overgangsbeleid voor dossiers die rond die periode actueel zijn.
B Plannen en programmeren.
1 Aanvulling bodemmodule en 2: Landelijk gebied
Uiterlijk 1 november 2001 zal een, bestuurlijk geaccordeerde en van een provinciaal advies
voorziene, aanvullende claim moeten zijn ingediend bij VROM.
In Leeuwarden wordt daar momenteel op gestudeerd. Er ligt een nauwe relatie met
dossieroverdracht.
4
De primaire verantwoordelijkheid voor dit project ligt bij de gemeente Leeuwarden. Dit project is
alleen van belang als voorbereiding op de taakoverdracht. Na 1/1/2003 zal er geen structurele
afstemming nodig zijn over dit onderdeel.
C Uitvoering onderzoek en sanering
1 Afspraken Clusteronderzoeken
Nagegaan dient te worden welke branches vooralsnog onder verantwoordelijkheid van de
provincie blijven vallen. Gasfabrieken en voormalige stortplaatsen (NAVOS) behoren daar in ieder
geval toe. Er zullen (werk)afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling ten aanzien van
een deze clusters. Deze duidelijkheid is niet alleen gewenst in het kader van de bevoegd gezagrol
maar ook in het licht van de bedrijvenregeling (Zie C3).
Deze afstemming zal belangrijk blijven tot na 1/1/2003.
2 Toezicht en handhaving
Met deze aspecten kan ervaring worden opgedaan op het moment dat de personele bezetting van
de gemeente Leeuwarden enigszins op de nieuwe taken is toegesneden. Eventueel kan
afgesproken worden om vanaf medio 2002, al is de gemeente Leeuwarden dan formeel nog geen
bevoegd gezag, ervaring worden opgebouwd. Na 1/1/2003 zal afstemming over dit onderwerp van
groot belang blijven.
3 Uitvoeren bedrijvenregeling
Inmiddels is een convenant en een regeling ondertekend door de betrokken partijen. Op dit
moment is het nog onduidelijk wanneer deze regeling in werking treedt en wat de exacte rol (m.b.t.
registratie, stimuleren melden, beoordelen meldingen, eindoordeel bijdragetoekenning etc.) van
het bevoegd gezag zal zijn.
Goede afstemming met de Stichting BSB en/of de regionale/landelijke uitvoeringsorganisaties is
een van de aandachtspunten. Hoewel de exacte invulling van de rol van het bevoegd gezag nog
niet duidelijk is, is al wel duidelijk dat afstemming tussen de gemeente en de provincie na 1/1/2003
een structureel karakter zal krijgen.
4 Afgeven beschikkingen
Dit onderdeel van het plan van Aanpak spreekt voor zich. Het betreft een typische bevoegd
gezagtaak. Ook hier geldt dat zodra de personele bezetting van de gemeente Leeuwarden
enigszins op sterkte is, er ervaring kan worden opgedaan met deze werkzaamheden. Hierover
dienen nadere afspraken gemaakt te worden.
Uiteraard zal afstemming tussen de gemeente en de provincie van groot belang zijn en een
structureel karakter krijgen.
5