In de huidige ISV-bodemmoduie zijn een aantal (statische) projecten bewust, met name vanwege complexe eigendomsverhoudingen of vermoede juridische dan wel technische complicaties, in de WBB-financiering en daarmee provinciale programmering gebleven. Om vanaf 1/1/2002 ook financieel de saneringsoperatie te kunnen trekken zullen over deze lokaties werkafspraken moeten worden gemaakt of zal een inschatting van de benodigde financiële middelen moeten worden gemaakt. Naast de fysieke dossieroverdracht is het van belang om per lokatie eventuele openstaande fasen of afspraken met derden te inventariseren, hierover onderling afspraken te maken en dit schriftelijk vast te leggen. Hiertoe zal de provincie Fryslan voor alle over te dragen locaties een overdrachtsdocument opstellen. Aangezien iedere organisatie verantwoordelijk zal blijven voor door hen genomen besluiten, zal het overdrachtsdocument tevens een belangrijke juridische status krijgen. Voor het opstellen van een overdrachtsdocument zal ieder dossier gescreend moeten worden op financiële, juridische en administratieve aspecten. Aangezien de dossiers integraal gescreend worden, zal in dit project tevens informatie verzameld worden ten behoeve van de aanvulling op de ISV-bodemmodule en Monitoring (onderdeel D). Naar verwachting is dit onderdeel van het plan van aanpak veruit de meest omvangrijke klus. Gezien de hiermee gemoeide tijd en het belang van het overdrachtsdocument dient zo snel mogelijk een start gemaakt te worden met dit project. De eerste verkennende gesprekken hierover tussen de gemeente en de provincie hebben inmiddels plaatsgevonden. De primaire verantwoordelijkheid voor het opstellen van het overdrachtsdocument per dossier ligt bij de provincie. Het verzamelen van gegevens in het kader van ISV of monitoring is met name voor de gemeente Leeuwarden van belang. Na 1/1/2003 zal voor dit project geen aanvullende afstemming nodig zijn. Alleen in het eerste kwartaal in 2003 wordt verwacht dat er nog enige dossiers over gaan, in verband met overgangsbeleid voor dossiers die rond die periode actueel zijn. B Plannen en programmeren. 1 Aanvulling bodemmodule en 2: Landelijk gebied Uiterlijk 1 november 2001 zal een, bestuurlijk geaccordeerde en van een provinciaal advies voorziene, aanvullende claim moeten zijn ingediend bij VROM. In Leeuwarden wordt daar momenteel op gestudeerd. Er ligt een nauwe relatie met dossieroverdracht. 4 De primaire verantwoordelijkheid voor dit project ligt bij de gemeente Leeuwarden. Dit project is alleen van belang als voorbereiding op de taakoverdracht. Na 1/1/2003 zal er geen structurele afstemming nodig zijn over dit onderdeel. C Uitvoering onderzoek en sanering 1 Afspraken Clusteronderzoeken Nagegaan dient te worden welke branches vooralsnog onder verantwoordelijkheid van de provincie blijven vallen. Gasfabrieken en voormalige stortplaatsen (NAVOS) behoren daar in ieder geval toe. Er zullen (werk)afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling ten aanzien van een deze clusters. Deze duidelijkheid is niet alleen gewenst in het kader van de bevoegd gezagrol maar ook in het licht van de bedrijvenregeling (Zie C3). Deze afstemming zal belangrijk blijven tot na 1/1/2003. 2 Toezicht en handhaving Met deze aspecten kan ervaring worden opgedaan op het moment dat de personele bezetting van de gemeente Leeuwarden enigszins op de nieuwe taken is toegesneden. Eventueel kan afgesproken worden om vanaf medio 2002, al is de gemeente Leeuwarden dan formeel nog geen bevoegd gezag, ervaring worden opgebouwd. Na 1/1/2003 zal afstemming over dit onderwerp van groot belang blijven. 3 Uitvoeren bedrijvenregeling Inmiddels is een convenant en een regeling ondertekend door de betrokken partijen. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer deze regeling in werking treedt en wat de exacte rol (m.b.t. registratie, stimuleren melden, beoordelen meldingen, eindoordeel bijdragetoekenning etc.) van het bevoegd gezag zal zijn. Goede afstemming met de Stichting BSB en/of de regionale/landelijke uitvoeringsorganisaties is een van de aandachtspunten. Hoewel de exacte invulling van de rol van het bevoegd gezag nog niet duidelijk is, is al wel duidelijk dat afstemming tussen de gemeente en de provincie na 1/1/2003 een structureel karakter zal krijgen. 4 Afgeven beschikkingen Dit onderdeel van het plan van Aanpak spreekt voor zich. Het betreft een typische bevoegd gezagtaak. Ook hier geldt dat zodra de personele bezetting van de gemeente Leeuwarden enigszins op sterkte is, er ervaring kan worden opgedaan met deze werkzaamheden. Hierover dienen nadere afspraken gemaakt te worden. Uiteraard zal afstemming tussen de gemeente en de provincie van groot belang zijn en een structureel karakter krijgen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 550