2.1.2 De Haven. 2.2 Doelstellingen toeschouwers of toehoorders onvoldoende aandacht is voor de Prinsentuin als groen monument en bewust of onbewust vernielingen worden aangericht. Het in de tuin aanwezige "straatmeubilair", zoals afvalbakken, banken en dergelijke verdient geen schoonheidsprijs. Het is te grof en te groot en past totaal niet in het historische karakter van de omgeving. Mede als gevolg van de huidige, nogal geïsoleerde ligging en inrichting van de tuin, wordt er overlast ondervonden vanwege de aanwezigheid van junks en dealers, die zich ophouden rond de toiletgebouwen en in de besloten hoeken van de tuin. Die besloten hoeken worden daarnaast in de avonduren gebruikt als ontmoetingsplaats voor homoseksuelen. Daarnaast wordt de tuin gedurende de gehele dag door groepen jongeren en zwervers gebruikt als hangplek en wordt er, ondanks de verboden, veelvuldig met brommers of bromscooters rondgeragd. Al met al is er een ongewenste situatie ontstaan, waardoor de tuin door de "normale" gebruikers minder aantrekkelijk wordt en zelfs wordt gemeden. De Koperen Tuin vervult een speciale rol in de Prinsentuin. Het hoofdelement van dit gebouw is in het midden van de 19c eeuw gebouwd, nadat het zomerhuis voor de vorstelijke familie dat aan het eind van de T eeuw op die plaats gebouwd was, was gesloopt. Het midden 19e eeuwse bouwsel is uiteindelijk uitgegroeid tot de horecavoorziening die we nu kennen. Aan de westzijde van het gebouw is een toiletvoorziening ten behoeve van de recreatievaart aangebouwd. Aangezien die voorziening qua omvang te gering is zijn er recent een tweetal cabins bijgeplaatst. Deze aan- en bijbouwingen zijn zeker niet fraai en passen niet in het karakter van de tuin. De aanwezigheid van de Koperen Tuin biedt verschillende kansen en mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Prinsentuin. Sowieso dient er bij plannen die er voor de Prinsentuin worden ontwikkeld, rekening te worden gehouden met deze markante plek in de tuin. De beperkte openingstijden die door de huidige exploitant worden gehanteerd zijn echter niet bevorderlijk voor de aantrekkelijkheid van de Prinsentuin als geheel. Tegenover de Koperen Tuin staat de monumentale muziekkoepel (orkestschelp), die uit 1881 stamt en in 1993 is gerestaureerd. Deze muziekkoepel is destijds gebouwd ter vervanging van een in 1844 gebouwde muziektent. In de koepel worden (muziek)evenementen georganiseerd. De ruimte tussen de muziekkoepel en de vijver is echter beperkt. Voor het publiek is deze ruimte eigenlijk aan de kleine kant. Het publiek is daardoor gedwongen om van een grotere afstand naar de artiesten te luisteren. Bij het ontwikkelen van de verbeterplannen zal gekeken worden of het mogelijk is om deze ruimte te vergroten. Het monument de Pier Pander tempel, gebouwd in 1924, en het Pier Pandermuseum zijn kenmerkende cultuurelementen die in de Prinsentuin aanwezig zijn. Beide worden momenteel bouwtechnisch opgeknapt. Ook de collectie die wordt tentoongesteld wordt goed onderhanden genomen en opgeknapt. Bij het maken van een nieuw, aangepast inrichtingsplan verdiend het aanbeveling om de bereikbaarheid van zowel het museum als de tempel nog eens nader te beschouwen en zo mogelijk te verbeteren. De aantrekkingskracht zal daardoor worden verhoogd. Verder moet nog melding worden gemaakt van de gedenksteen van Prins Willem Frederik die uit 1879/1880 stamt en deel uitmaakt van de oostmuur van de voormalige school, waar thans het BCL is gevestigd. Deze gedenksteen is opgenomen in het Monumentenregister. De voormalige school is, samen met de school aan de Groeneweg (thans in gebruik bij de Stichting Kinderopvang Leeuwarden) een structuurbepalend element. Beide gebouwen dienen daarom ten allen tijde te worden gehandhaafd. De Prinsentuin maakt deel uit van het Beschermd Stadsgezicht. Dat betekent dat er voor het gebied een bestemmingsplan moet worden opgesteld. Het opstellen van dit bestemmingsplan valt overigens buiten het bestek van dit projectplan. Het is echter wenselijk, vanuit het oogpunt van bescherming van de Prinsentuin, dat er. nadat voldoende duidelijkheid bestaat over het ontwerp voor de Prinsentuin, begonnen wordt met het opstellen van een bestemmingsplan voor deze omgeving. De uitgangspunten en randvoorwaarden zoals in dit projectplan verwoord, dienen daarbij als uitgangspunt te worden gebruikt. Projectplan Prinsentuin, versie 1.5 Pag. De Prinsentuin wordt in verschillende geschriften de mooiste jachthaven van Nederland genoemd. In de praktijk geldt dit met name voor de locatie in het hart van de stad. Voorzieningen ten behoeve van de recreatievaarders zijn beperkt beschikbaar. De aanwezige sanitaire voorzieningen zijn minimaal en centraal gelegen, waardoor de gebruikers te ver moeten lopen voordat de voorzieningen kunnen worden bereikt. De aanlegplaatsen zijn, door de aanwezigheid van bomen vlakbij de oever, eigenlijk niet geschikt voor de grote charterschepen. De masten van deze schepen komen regelmatig in aanvaring met de takken van de bomen, met als gevolg dat de bomen worden beschadigd. De looplijnen vanuit de haven naar de binnenstad verlopen onduidelijk. Dit wordt mede veroorzaakt door de al eerder gesignaleerde geïsoleerde ligging van de Prinsentuin. De barrière gevormd door de Groeneweg met de daaraan gelegen bebouwing versterkt de onoverzichtelijkheid en daarmee de onduidelijkheid. De gebruikers ondervinden overlast van dezelfde groepen.als in paragraaf 2.1.1 zijn beschreven. Sinds het toezicht door stadswachten en politie is verscherpt is die overlast weliswaar verminderd, maar niet verdwenen. Een structurele oplossing is voor dit probleem nog niet gevonden. Het projectgebied beperkt zich in principe tot de Prinsentuin. Het gehele gebied vanaf de Vrouwenpoortsbrug tot aan de Noorderbrug wordt beïnvloed dan wel zijn invloed heeft op de Prinsentuin. Daardoor zal het projectgebied zich in de praktijk uitstrekken over het gehele gebied. Binnen dit gebied wordt de groenstructuur verbeterd, versterkt en waar nodig aangepast. Het unieke, historische karakter van de Prinsentuin dient daarbij als uitgangspunt. Door het realiseren van een verbinding met de Oldehoofsterkerkhof, wordt het gebied beter ontsloten, waardoor het geconstateerde isolement wordt doorbroken en de tuin "oprukt" richting stadscentrum. De ruimte die vrijkomt door het overbodig worden van de wijkpost in de Prinsentuin wordt bij de verbetering van de tuin betrokken en dus als onderdeel van de groene ruimte ingericht. Het Politiekeurmerk Veilig Wonen kent, naast de bekende keurmerken voor woningen en gebouwen ook een keurmerk voor de omgeving. Met behulp van de adviezen die betrekking hebben op dat keurmerk zal de thans aanwezige overlast, zoals beschreven in de analyse, wordt bestreden. Naar verwachting zal dit betekenen dat onder meer zichtlijnen worden hersteld, verlichting wordt aangebracht en dat er voldoende toezicht is georganiseerd (ook in de avonduren). Wanneer wordt voldaan aan de eisen van het keurmerk, kan de gemeente de Prinsentuin extra promoten. Reeds in 1998 heeft de plaatselijke volièrevereniging aangegeven geïnteresseerd te zijn in het terugbrengen van een volière in de Prinsentuin. De vereniging draagt dan de zorg voor aanleg en beheer van die voorziening. Zeker wanneer sprake is van een uiterlijke vorm die aansluit bij het historische karakter van de omgeving kan een volière een verrijking zijn van de tuin. Er moet nader worden onderzocht wat de (on(mogelijkheden zijn. waarbij onder meer aandacht moet worden besteed aan de veiligheid voor de dieren in verband met de in de tuin gesignaleerde overlast. De bebouwing langs de noordzijde van de Groeneweg mag niet verder worden uitgebreid, aangezien daardoor het duurzame evenwicht in de cultuurhistorische kwaliteit van de Prinsentuin onherstelbaar wordt verstoort. Feitelijk betekent extra bebouwing een aantasting van de monumentale omgeving en is daarmee in strijd met de Monumentenwet 1988. Wijzigingen aan de bestaande bebouwing mogen niet leiden tot het vergroten van het bouwvolume het verdient zelfs de voorkeur om het volume te verkleinen. De bestaande nokhoogtes dienen als maximaal te worden beschouwd.. Verbouwplannen dienen altijd te worden getoetst op hun impact op de Prinsentuin en omgeving. Steeds zal er daarbij moeten worden gezocht naar mogelijkheden om de kwaliteit van de groene ruimte te verbeteren. In het door de Raad vastgestelde speelruimtebeleid wordt in de Prinsentuin in principe de mogelijkheid geboden om in de tuin kleinschalige, ondersteunende speelelementen te plaatsen. Het is echter wenselijk Projectplan Prinsentuin, versie 1.5 Pag. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 61