Blad 2
Hierbij is gekeken naar:
de ruimtelijke ontwikkelingen, parkeerbeleid en
verkeerskundige aspecten;
investeringskosten/exploitatie
kwaliteitsverbetering openbare ruimte;
voorgeschiedenis.
In bijlage I is schetsmatig het onderscheid tussen de
verschillende modellen, zowel ondergronds als bovengronds,
aangegeven. Ook is een opsomming gegeven van de voor- en
nadelen van alle varianten.
In bijlage III wordt ingegaan op de financiële haalbaarheid
van de parkeergarages. In bijlage II worden alle andere
relevante aspecten tegen het licht gehouden en wordt een
integrale afweging gemaakt.
Er is onderzoek gedaan naar drie alternatieve parkeer
garages van 350, 450 en 510 parkeerplaatsen. Gebleken is
dat een parkeergarage van 450 parkeerplaatsen in financiële
zin niet mogelijk is.
Wij zijn tot de slotsom gekomen, dat de realisatie van een
parkeergarage van 510 parkeerplaatsen de voorkeur verdient
boven een garage van 350 parkeerplaatsen. De bouw van deze
grotere garage brengt wel financiële risico's met zich mee.
Ook is het vanwege de aanzienlijke investering niet moge
lijk om binnen afzienbare termijn op andere plekken in de
stad extra parkeerplaatsen aan te leggen (zoals bijvoor
beeld een extra laag op de Klanderij
De garage van 510 parkeerplaatsen verdient met name de
voorkeur vanwege het grote aantal extra parkeerplaatsen.
Zeker vanwege het feit, dat er geen andere geschikte
plekken beschikbaar zijn aan deze kant van de binnenstad,
om op een later moment aanvullende parkeerplaatsen te
realiseren
Ook de Stichting Parkeergarages Leeuwarden heeft aangegeven
een groot voorstander te zijn van een garage van 510
parkeerplaatsen. De stichting is dan ook bereid om bij deze
garage deel te nemen in de aanloopverliezen.
Kosten voorbereiding alternatief model
Op 10 april 2000 heeft de raad 680.670,- krediet verleend
voor de planbegeleiding en ontwerp van het model Stadsrand.
De tot heden gemaakte kosten voor de planbegeleiding, het
ontwerp en programma van eisen voor het model Stadsrand en
de daarop gevolgde quick scan, die geleid heeft tot de drie
alternatieve schetsmodellen, bedragen circa 439.500,-.
Blad 3
Voor de uitwerking van een nieuw programma van eisen voor
één van de alternatieve modellen resteert nog ruim
240.000,-. De kosten voor planbegeleiding tijdens de bouw
etc. zijn per alternatief model meegenomen in de hier
gepresenteerde investeringsramingen
Leeuwarden, 18 juni 2002.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.