Blad 2 Hierbij is gekeken naar: de ruimtelijke ontwikkelingen, parkeerbeleid en verkeerskundige aspecten; investeringskosten/exploitatie kwaliteitsverbetering openbare ruimte; voorgeschiedenis. In bijlage I is schetsmatig het onderscheid tussen de verschillende modellen, zowel ondergronds als bovengronds, aangegeven. Ook is een opsomming gegeven van de voor- en nadelen van alle varianten. In bijlage III wordt ingegaan op de financiële haalbaarheid van de parkeergarages. In bijlage II worden alle andere relevante aspecten tegen het licht gehouden en wordt een integrale afweging gemaakt. Er is onderzoek gedaan naar drie alternatieve parkeer garages van 350, 450 en 510 parkeerplaatsen. Gebleken is dat een parkeergarage van 450 parkeerplaatsen in financiële zin niet mogelijk is. Wij zijn tot de slotsom gekomen, dat de realisatie van een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen de voorkeur verdient boven een garage van 350 parkeerplaatsen. De bouw van deze grotere garage brengt wel financiële risico's met zich mee. Ook is het vanwege de aanzienlijke investering niet moge lijk om binnen afzienbare termijn op andere plekken in de stad extra parkeerplaatsen aan te leggen (zoals bijvoor beeld een extra laag op de Klanderij De garage van 510 parkeerplaatsen verdient met name de voorkeur vanwege het grote aantal extra parkeerplaatsen. Zeker vanwege het feit, dat er geen andere geschikte plekken beschikbaar zijn aan deze kant van de binnenstad, om op een later moment aanvullende parkeerplaatsen te realiseren Ook de Stichting Parkeergarages Leeuwarden heeft aangegeven een groot voorstander te zijn van een garage van 510 parkeerplaatsen. De stichting is dan ook bereid om bij deze garage deel te nemen in de aanloopverliezen. Kosten voorbereiding alternatief model Op 10 april 2000 heeft de raad 680.670,- krediet verleend voor de planbegeleiding en ontwerp van het model Stadsrand. De tot heden gemaakte kosten voor de planbegeleiding, het ontwerp en programma van eisen voor het model Stadsrand en de daarop gevolgde quick scan, die geleid heeft tot de drie alternatieve schetsmodellen, bedragen circa 439.500,-. Blad 3 Voor de uitwerking van een nieuw programma van eisen voor één van de alternatieve modellen resteert nog ruim 240.000,-. De kosten voor planbegeleiding tijdens de bouw etc. zijn per alternatief model meegenomen in de hier gepresenteerde investeringsramingen Leeuwarden, 18 juni 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 72