Bijlage II Oldehoofsterkerkhofherinrichting plein en realisatie parkeergarage Gebleken is dat de parkeergarage van 480 parkeerplaatsen, passend binnen het Model Stadsrand in financiële zin niet voldoet. In dat kader is getracht om de parkeergarage financieel mogelijk te maken, door de stedenbouwkundige randvoorwaarden op onderdelen aan te passen. Dit heeft geresulteerd in een drietal alternatieve plannen. Er is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van parkeergarages van 350, 450 en 510 parkeerplaatsen. Hierbij is ook gekeken naar de pleininrichting. Het pieingebouw daarentegen is buiten beschouwing gebleven. Samen met het Model Stadsrand zijn deze. plannen op alle relevante aspecten getoetst. Onderstaand wordt ingegaan op: 1. Parkeren en verkeer; 2. Investeringskosten en exploitatie; 3. Kwaliteitsverbetering openbare ruimte; 4. Voorgeschiedenis. In bijlage III wordt ingegaan op de financiële haalbaarheid van Model Stadsrand en de drie alternatieve parkeergarages. 1Parkeerbeleid en verkeerskundige aspecten Verkeer- en vervoerbeleid De gemeente Leeuwarden wil een doelmatig, veilig en duurzaam verkeer- en vervoersysteem. Dat systeem moet de stad in staat stellen om goed te kunnen functioneren. De automobiliteit en de autobereikbaarheid zijn daarbij erg belangrijk. Dat geldt zeker voor een zeer intensief gebruikt gebied ais de oinnenstad. Parkeerbalansbehoefte aan parkeerruimte en beschikbare capaciteit Voor de binnenstad zijn er momenteel ruim 3000 openbare parkeerplaatsen beschikbaar. Dit zijn openbare parkeerplaatsen op maaiveld en in parkeergarages. Hierbij zijn overigens de vergunningenplaatsen niet meegenomen. Met dit aantal parkeerplaatsen wordt voorzien in de parkeerbehoefte van de binnenstad, op piekmomenten op koopavond en op zaterdagen wordt de capaciteit bereikt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 74