Bijlage II
Oldehoofsterkerkhofherinrichting plein en realisatie
parkeergarage
Gebleken is dat de parkeergarage van 480 parkeerplaatsen, passend
binnen het Model Stadsrand in financiële zin niet voldoet. In dat
kader is getracht om de parkeergarage financieel mogelijk te maken,
door de stedenbouwkundige randvoorwaarden op onderdelen aan te passen.
Dit heeft geresulteerd in een drietal alternatieve plannen. Er is
onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van parkeergarages van 350, 450
en 510 parkeerplaatsen. Hierbij is ook gekeken naar de
pleininrichting. Het pieingebouw daarentegen is buiten beschouwing
gebleven. Samen met het Model Stadsrand zijn deze. plannen op alle
relevante aspecten getoetst. Onderstaand wordt ingegaan op:
1. Parkeren en verkeer;
2. Investeringskosten en exploitatie;
3. Kwaliteitsverbetering openbare ruimte;
4. Voorgeschiedenis.
In bijlage III wordt ingegaan op de financiële haalbaarheid van Model
Stadsrand en de drie alternatieve parkeergarages.
1Parkeerbeleid en verkeerskundige aspecten
Verkeer- en vervoerbeleid
De gemeente Leeuwarden wil een doelmatig, veilig en duurzaam verkeer-
en vervoersysteem. Dat systeem moet de stad in staat stellen om goed
te kunnen functioneren. De automobiliteit en de autobereikbaarheid
zijn daarbij erg belangrijk. Dat geldt zeker voor een zeer intensief
gebruikt gebied ais de oinnenstad.
Parkeerbalansbehoefte aan parkeerruimte en beschikbare capaciteit
Voor de binnenstad zijn er momenteel ruim 3000 openbare
parkeerplaatsen beschikbaar. Dit zijn openbare parkeerplaatsen op
maaiveld en in parkeergarages. Hierbij zijn overigens de
vergunningenplaatsen niet meegenomen. Met dit aantal parkeerplaatsen
wordt voorzien in de parkeerbehoefte van de binnenstad, op
piekmomenten op koopavond en op zaterdagen wordt de capaciteit
bereikt