De afwikkeling van de verkeerstromen op de aansluiting van het Heer
Ivostraatje op de Groeneweg is kritisch. De te verwachten maatgevende
conflictbelasting van die T-aansluiting bedraagt ongeveer 1.200
motorvoertuigen in een avondspitsuur en op een zaterdagmiddag rond
14.00 uur, bij een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen. Dit betekent
dat de aansluiting zal moeten vormgegeven met een aparte strook voor
linksaffers vanaf de Groeneweg naar het Heer Ivostraatje.
Hoogstwaarschijnlijk zal hier een verkeersregelinstallatie (VRI) nodig
zijn, voor de drukste uren in de week, buiten de drukke uren is dat
naar verwachting niet nodig.
Verder zijn aandachtspunten voor het ontwerp, ook gelet op de
verkeersveiligheid, de oversteekbewegingen van voetgangers en fietsers
over de Groeneweg in het kruispunt en de fietsers in langsrichting aan
de zuidkant van het kruispunt. Een minirotonde aldaar is uit oogpunt
van verkeersafwikkeling ook mogelijk maar heeft een erg groot en
ongewenst ruimtebeslag, ook gelet op de vorm en de functie van het
Heer Ivostraatje.
Toetsing van de alternatieve parkeergarages voor wat betreft parkeren
en verkeer:
Garage 350 pp
Garage 450 pp
Garage 510 pp
Spreiding capaciteit
-
Ontsluiting
(zonder VRI)
0
(waarschijnlijk VRI)
0
(met VRI}
Aantal
parkeerplaatsen
- -
-t-
In onze ogen is met name het aantal parkeerplaatsen van zeer
essentiële betekenis. Op dit punt scoort de garage van 350
parkeerplaatsen zeer slecht. Wij vinden, dat bij een omvangrijk
project als de realisatie van een parkeergarage, het noodzakelijk is
dat er in ruime mate extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Het is
wezenlijk, dat deze parkeergarage ook op de langere termijn voldoende
parkeercapaciteit biedt. De parkeergarage van 450 parkeerplaatsen
biedt alleen tot 2010 voldoende parkeercapaciteit. Een kleine garage
is niet gewenst, vanwege het feit dat deze op een later moment niet
kan worden uitgeoreid. Ook nebben wij geconstateerd, dat er aan deze
kant van de binnenstad geen andere geschikte en concurrerende locaties
beschikbaar zijn voor aanvullende parkeervoorzieningen.
In tegenstelling tot de garage van 350 parkeerplaatsen, sluiten de
garages van 450 en 310 parkeerplaatsen prima aan bij de eerder
vastgestelde randvoorwaarden in Model Stadsrand '480 parkeerplaatsen)
Concl us ie
Uit met name een oogpunt van parkeercapaciteit, verdient de garage van
510 parkeerplaatsen zonder meer de voorkeur.
4
2Investeringskosten/exploitatie
Onderstaand is een opsomming gegeven van de investeringsbedragen per
parkeergarage en per parkeerplaats. Recentelijk is gebleken dat
nagenoeg alle b.t.w. verrekenbaar is. Dit is uiteraard onderstaand in
het Model Stadsrand en de alternatieve modellen verwerkt.
Parkeergarage
Model Stadsrand:
Parkeergarage 480 parkeerplaatsen in twee lagen
Kosten prijspeil januari 2004 ca. 18.116.000 euro (f 39.923.000,-)
Kosten per parkeerplaats: 37.750 euro (f 83.200,-)
(Investeringsbedrag inci. b.t.w. circa 20.600.000 euro)
Alternatief I
Parkeergarage 350 parkeerplaatsen in twee lagen
Kosten prijspeil januari 2004 ca. 12.542.000 euro (f 27.640.000,-)
Kosten per parkeerplaats: circa 35.835 euro (f 78.970,-)
(Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 14.500.000 euro)
Alternatief II
Parkeergarage 510 parkeerplaatsen in drie lagen
Kosten prijspeil januari 2004 ca. 16.173.000 euro (f 35.640.000,-)
Kosten per parkeerplaats: circa 31.800 euro (f 70.000,-)
(Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 19.000.000 euro)
Alternatief III
Parkeergarage 450 parkeerplaatsen in twee lagen
Kosten prijspeil januari 200 4 ca. 16.500.000 euro (f 36.250.000,
Kosten per parkeerplaats: circa 36.500 euro (f 80.500,-)
(Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 19.000.000 euro)
Opvallend hierbij is dat de garage met 510 parkeerplaatsen goedkoper
is dan de garage met 450 parkeerplaatsen. Dit wordt o.a. veroorzaakt
doordat de garage van 450 parkeerplaatsen (in twee lagen) een groter
oppervlakte heeft, wat kostenverhogende aspecten met zich meebrengt
bf-A rje grondwerkzaamheden en t.a.v. de constructie, /erder wordt in
dit mcae- oc ae garage een ircna leef laag aangebrac.nt ten behoeve van
cis bomenOck. d 10 verge een aanzienlij ke investering.
In de aangetaste modellen is de meest in het oog springende wijziging
ten opzichte van Model Stadsrand de verplaatsing van de in- en uitgang
van de parkeergarage van de Groeneweg naar het Heer Ivostraatje. Door
de in- en uitgang in het Heer Ivostraatje ter hoogte van de Brasserie
X0 situeren is het mogelijk om een aanzienlijke kostenbesparing te
realiseren. In tegenstelling tot Model Staasrand worden nu de in- en
uitritten er. de cpstelstroxer. bovengronds gerealiseerd, netgeen een
grote bet nr.i ^ir.o cclevertworden er kosten bespaara op ae
Q - p.- v- - ih"-na r zien er minder sloot- en grondwerkzaamheden
5