De afwikkeling van de verkeerstromen op de aansluiting van het Heer Ivostraatje op de Groeneweg is kritisch. De te verwachten maatgevende conflictbelasting van die T-aansluiting bedraagt ongeveer 1.200 motorvoertuigen in een avondspitsuur en op een zaterdagmiddag rond 14.00 uur, bij een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen. Dit betekent dat de aansluiting zal moeten vormgegeven met een aparte strook voor linksaffers vanaf de Groeneweg naar het Heer Ivostraatje. Hoogstwaarschijnlijk zal hier een verkeersregelinstallatie (VRI) nodig zijn, voor de drukste uren in de week, buiten de drukke uren is dat naar verwachting niet nodig. Verder zijn aandachtspunten voor het ontwerp, ook gelet op de verkeersveiligheid, de oversteekbewegingen van voetgangers en fietsers over de Groeneweg in het kruispunt en de fietsers in langsrichting aan de zuidkant van het kruispunt. Een minirotonde aldaar is uit oogpunt van verkeersafwikkeling ook mogelijk maar heeft een erg groot en ongewenst ruimtebeslag, ook gelet op de vorm en de functie van het Heer Ivostraatje. Toetsing van de alternatieve parkeergarages voor wat betreft parkeren en verkeer: Garage 350 pp Garage 450 pp Garage 510 pp Spreiding capaciteit - Ontsluiting (zonder VRI) 0 (waarschijnlijk VRI) 0 (met VRI} Aantal parkeerplaatsen - - -t- In onze ogen is met name het aantal parkeerplaatsen van zeer essentiële betekenis. Op dit punt scoort de garage van 350 parkeerplaatsen zeer slecht. Wij vinden, dat bij een omvangrijk project als de realisatie van een parkeergarage, het noodzakelijk is dat er in ruime mate extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Het is wezenlijk, dat deze parkeergarage ook op de langere termijn voldoende parkeercapaciteit biedt. De parkeergarage van 450 parkeerplaatsen biedt alleen tot 2010 voldoende parkeercapaciteit. Een kleine garage is niet gewenst, vanwege het feit dat deze op een later moment niet kan worden uitgeoreid. Ook nebben wij geconstateerd, dat er aan deze kant van de binnenstad geen andere geschikte en concurrerende locaties beschikbaar zijn voor aanvullende parkeervoorzieningen. In tegenstelling tot de garage van 350 parkeerplaatsen, sluiten de garages van 450 en 310 parkeerplaatsen prima aan bij de eerder vastgestelde randvoorwaarden in Model Stadsrand '480 parkeerplaatsen) Concl us ie Uit met name een oogpunt van parkeercapaciteit, verdient de garage van 510 parkeerplaatsen zonder meer de voorkeur. 4 2Investeringskosten/exploitatie Onderstaand is een opsomming gegeven van de investeringsbedragen per parkeergarage en per parkeerplaats. Recentelijk is gebleken dat nagenoeg alle b.t.w. verrekenbaar is. Dit is uiteraard onderstaand in het Model Stadsrand en de alternatieve modellen verwerkt. Parkeergarage Model Stadsrand: Parkeergarage 480 parkeerplaatsen in twee lagen Kosten prijspeil januari 2004 ca. 18.116.000 euro (f 39.923.000,-) Kosten per parkeerplaats: 37.750 euro (f 83.200,-) (Investeringsbedrag inci. b.t.w. circa 20.600.000 euro) Alternatief I Parkeergarage 350 parkeerplaatsen in twee lagen Kosten prijspeil januari 2004 ca. 12.542.000 euro (f 27.640.000,-) Kosten per parkeerplaats: circa 35.835 euro (f 78.970,-) (Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 14.500.000 euro) Alternatief II Parkeergarage 510 parkeerplaatsen in drie lagen Kosten prijspeil januari 2004 ca. 16.173.000 euro (f 35.640.000,-) Kosten per parkeerplaats: circa 31.800 euro (f 70.000,-) (Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 19.000.000 euro) Alternatief III Parkeergarage 450 parkeerplaatsen in twee lagen Kosten prijspeil januari 200 4 ca. 16.500.000 euro (f 36.250.000, Kosten per parkeerplaats: circa 36.500 euro (f 80.500,-) (Investeringsbedrag incl. b.t.w. circa 19.000.000 euro) Opvallend hierbij is dat de garage met 510 parkeerplaatsen goedkoper is dan de garage met 450 parkeerplaatsen. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de garage van 450 parkeerplaatsen (in twee lagen) een groter oppervlakte heeft, wat kostenverhogende aspecten met zich meebrengt bf-A rje grondwerkzaamheden en t.a.v. de constructie, /erder wordt in dit mcae- oc ae garage een ircna leef laag aangebrac.nt ten behoeve van cis bomenOck. d 10 verge een aanzienlij ke investering. In de aangetaste modellen is de meest in het oog springende wijziging ten opzichte van Model Stadsrand de verplaatsing van de in- en uitgang van de parkeergarage van de Groeneweg naar het Heer Ivostraatje. Door de in- en uitgang in het Heer Ivostraatje ter hoogte van de Brasserie X0 situeren is het mogelijk om een aanzienlijke kostenbesparing te realiseren. In tegenstelling tot Model Staasrand worden nu de in- en uitritten er. de cpstelstroxer. bovengronds gerealiseerd, netgeen een grote bet nr.i ^ir.o cclevertworden er kosten bespaara op ae Q - p.- v- - ih"-na r zien er minder sloot- en grondwerkzaamheden 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 76