m
De dekking van de investeringskosten voor de parkeergarage wordt als
volgt voorgesteld:
Inbrengwaarde in de CV: 28.000 euro (f 61.500) per parkeerplaats
Onrendabele top: reserve fonds parkeren
Financiële haalbaarheid
GebleKen is dat parkeergarage binnen het Model Stadsrand in financiële
zin niet voldoet. Verder is onderzocht welke van de drie alternatieve
modellen vanuit financieel oogpunt het meest verantwoord is. In dat
onderzoek is uitgegaan van een extrapolatie van de huidige situatie en
tendensen als het om het parkeren in Leeuwarden gaat. Ook is er onder
meer van uitgegaan dat er een extra laag op de Klanderij zal worden
gerealiseerd.
Toetsing alternatieve garages aan de financiële haalbaarheid:
Garage 350 pp
Garage 450 pp
Garage 510 pp
Ir
ïvesterir.g
- -
-
E>
cploitat ie
-
0
De garage met 350 parkeerplaatsen voldoet financieel gezien het beste.
Deze garage is goed te exploiteren. Ook is de bijdrage vanuit het
reservefonds parkeren beperkt, zodat het mogelijk blijft om
aanvullende parkeervoorzieningen vanuit het fonds in de toekomst
financieel te ondersteunen. De parkeergarage van 450 parkeerplaatsen
is financieel niet mogelijk. Er wordt een te groot beroep gedaan op
het reservefonds parkeren, zodat er nauwelijks ruimte overblijft om
eventuere tegenvallers op te vangen of om nieuwe initiatieven te
ondersteunen. De garage van 510 parkeerplaatsen brengt in financieel
opzicht de nodige risico's met zich mee.
In dat kader is het van belang om de exploitatie van de garage zo veel
als mogelijk te optimaliseren. Dit zal met name gebeuren door een
sturend parkeerbeleid. Hierbij zou kunnen worden gedacht aan
selectieve verhoging van de parkeertarieven, aan het vergroten van het
tariefverscnil met parkeren op maaiveld en aan een sturend
par keerverwij ssysteemHiervoor wordt inmiddels in overleg met de
Stichting Parkeergarages gewerkt aan passende initiatieven daarvoor.
Verder zullen er in de gehele binnenstad (bouwontwikkeling op het
parkeerterrein bij het Gerechtshof en door de herinrichting) en in de
directe omgeving cebouwmg parkeerterrein Doelestraat) een
aanzien.: aanta_ parkeerplaatsen komen te vervallen. Deze onttrokken
parkeerplaatsen kunnen goed worden opgevangen door een grotere
parkeergarage. Tevens zal het wegvallen van deze parkeerplaatsen de
:mg van de parkeergarage ten goede komen.
oeze:
6
De Stichting Parkeergarages Leeuwarden b.v. heeft in ieder geval
aangegeven alle vertrouwen te hebben in een parkeergarage van 510
parkeerplaatsen. De stichting is dan ook bereid om, in tegenstelling
tot de thans geldende afspraken, deel te nemen in de aanloopverliezen
tot maximaal 100.000 per jaar. De stichting is hier alleen toe
bereid indien er een garage van 510 parkeerplaatsen wordt gebouwd.
Wel moet worden opgemerkt, dat bij de realisatie van een garage van
510 parkeerplaatsen er voorlopig geen financiële ruimte is voor extra
parkeervoorzieningen elders in de stad, zoals bijvoorbeeld de bouw van
een extra laag op de Klanderij. De mogelijkheden van extra
voorzieningen, zijn wat betreft de tijdsplanning en financiën
afhankelijk van de exploitatie van de bestaande parkeergarages.
In bijlage III treft u de volledige analyse over de financiële
haalbaarheid van de verschillende varianten aan. In deze bijlage
worden overigens bedragen inclusief b.t.w. gehanteerd.
In bijlage II en de B&W nota is reeds verwerkt dat nagenoeg alle
b.t.w. verrekenbaar is.
Con cl us ie
De parkeergarage van 350 parkeerplaatsen verdient in financieel
opzicht de voorkeur. De garage van 450 parkeerplaatsen is financieel
onhaalbaar. De garage van 510 parkeerplaatsen is financieel wel
mogelijk, echter met bepaalde risico's.
Zoals vermeld zijn bovenstaande conclusies gebaseerd op simulaties op
basis van een extrapolatie van het huidige parkeerbeleid en de
realisatie van een extra laag op de Klanderij. Met een herijking van
het parkeerbeleid gericht op optimalisatie van de exploitatie van de
parkeergarages zou een oetere rentabiliteit realiseerbaar moet zijn.
Het niet realiseren van de extra laag op de Klanderij verschaft de
nodige investeringsruimte in de reserve parkeren.
3. Kwaliteitsverbetering openbare ruimte
Bij de discussie over de herinrichting van het Oldehoofsterkerkhof
ligt veelal de nadruk op de realisatie van de parkeergarage en de
capaciteit hiervan. De eerste aanleiding voor de herinrichting was
echter de verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Op dit moment heeft de monumentale en beeldbepalende Oldehove een
bescheiden piek tussen het 'blik' Het is de inzet om de auto' s buiten
beeld te krijger, en eer. kwalitatief noogwaardig plein te realiseren.
Hiermee kri^ot net oieir. eer: eiger. Kwaliteit en krijgt de Oldehove de