m De dekking van de investeringskosten voor de parkeergarage wordt als volgt voorgesteld: Inbrengwaarde in de CV: 28.000 euro (f 61.500) per parkeerplaats Onrendabele top: reserve fonds parkeren Financiële haalbaarheid GebleKen is dat parkeergarage binnen het Model Stadsrand in financiële zin niet voldoet. Verder is onderzocht welke van de drie alternatieve modellen vanuit financieel oogpunt het meest verantwoord is. In dat onderzoek is uitgegaan van een extrapolatie van de huidige situatie en tendensen als het om het parkeren in Leeuwarden gaat. Ook is er onder meer van uitgegaan dat er een extra laag op de Klanderij zal worden gerealiseerd. Toetsing alternatieve garages aan de financiële haalbaarheid: Garage 350 pp Garage 450 pp Garage 510 pp Ir ïvesterir.g - - - E> cploitat ie - 0 De garage met 350 parkeerplaatsen voldoet financieel gezien het beste. Deze garage is goed te exploiteren. Ook is de bijdrage vanuit het reservefonds parkeren beperkt, zodat het mogelijk blijft om aanvullende parkeervoorzieningen vanuit het fonds in de toekomst financieel te ondersteunen. De parkeergarage van 450 parkeerplaatsen is financieel niet mogelijk. Er wordt een te groot beroep gedaan op het reservefonds parkeren, zodat er nauwelijks ruimte overblijft om eventuere tegenvallers op te vangen of om nieuwe initiatieven te ondersteunen. De garage van 510 parkeerplaatsen brengt in financieel opzicht de nodige risico's met zich mee. In dat kader is het van belang om de exploitatie van de garage zo veel als mogelijk te optimaliseren. Dit zal met name gebeuren door een sturend parkeerbeleid. Hierbij zou kunnen worden gedacht aan selectieve verhoging van de parkeertarieven, aan het vergroten van het tariefverscnil met parkeren op maaiveld en aan een sturend par keerverwij ssysteemHiervoor wordt inmiddels in overleg met de Stichting Parkeergarages gewerkt aan passende initiatieven daarvoor. Verder zullen er in de gehele binnenstad (bouwontwikkeling op het parkeerterrein bij het Gerechtshof en door de herinrichting) en in de directe omgeving cebouwmg parkeerterrein Doelestraat) een aanzien.: aanta_ parkeerplaatsen komen te vervallen. Deze onttrokken parkeerplaatsen kunnen goed worden opgevangen door een grotere parkeergarage. Tevens zal het wegvallen van deze parkeerplaatsen de :mg van de parkeergarage ten goede komen. oeze: 6 De Stichting Parkeergarages Leeuwarden b.v. heeft in ieder geval aangegeven alle vertrouwen te hebben in een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen. De stichting is dan ook bereid om, in tegenstelling tot de thans geldende afspraken, deel te nemen in de aanloopverliezen tot maximaal 100.000 per jaar. De stichting is hier alleen toe bereid indien er een garage van 510 parkeerplaatsen wordt gebouwd. Wel moet worden opgemerkt, dat bij de realisatie van een garage van 510 parkeerplaatsen er voorlopig geen financiële ruimte is voor extra parkeervoorzieningen elders in de stad, zoals bijvoorbeeld de bouw van een extra laag op de Klanderij. De mogelijkheden van extra voorzieningen, zijn wat betreft de tijdsplanning en financiën afhankelijk van de exploitatie van de bestaande parkeergarages. In bijlage III treft u de volledige analyse over de financiële haalbaarheid van de verschillende varianten aan. In deze bijlage worden overigens bedragen inclusief b.t.w. gehanteerd. In bijlage II en de B&W nota is reeds verwerkt dat nagenoeg alle b.t.w. verrekenbaar is. Con cl us ie De parkeergarage van 350 parkeerplaatsen verdient in financieel opzicht de voorkeur. De garage van 450 parkeerplaatsen is financieel onhaalbaar. De garage van 510 parkeerplaatsen is financieel wel mogelijk, echter met bepaalde risico's. Zoals vermeld zijn bovenstaande conclusies gebaseerd op simulaties op basis van een extrapolatie van het huidige parkeerbeleid en de realisatie van een extra laag op de Klanderij. Met een herijking van het parkeerbeleid gericht op optimalisatie van de exploitatie van de parkeergarages zou een oetere rentabiliteit realiseerbaar moet zijn. Het niet realiseren van de extra laag op de Klanderij verschaft de nodige investeringsruimte in de reserve parkeren. 3. Kwaliteitsverbetering openbare ruimte Bij de discussie over de herinrichting van het Oldehoofsterkerkhof ligt veelal de nadruk op de realisatie van de parkeergarage en de capaciteit hiervan. De eerste aanleiding voor de herinrichting was echter de verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Op dit moment heeft de monumentale en beeldbepalende Oldehove een bescheiden piek tussen het 'blik' Het is de inzet om de auto' s buiten beeld te krijger, en eer. kwalitatief noogwaardig plein te realiseren. Hiermee kri^ot net oieir. eer: eiger. Kwaliteit en krijgt de Oldehove de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 77