In het kader van de besluitvorming rond de herinrichting, waarbij het zwaartepunt lijkt te liggen op de investeringskosten en het aantal parkeerplaatsen, dient ook de kwaliteitsverbetering van deze bijzondere plek in de binnenstad een belangrijke rol te spelen. Pleininrichting In Model Stadsrand is de voetgangersroute vanuit de binnenstad naar de Prinsentuin gedacht over het plein. De oversteek naar de Prinsentuin was gecombineerd met de ondergrondse in- en uitgang van de parkeergarage. Nu de plek van de entree van de garage om financiële redenen is gewijzigd, ligt het voor de hand ook de voetgangersroute aan te passen. In de aangepaste modellen loopt de voetgangersroute vanuit de Kleine Kerkstraat via het aangepaste Heer Ivostraatje naar de Prinsentuin. Het trottoir ter plekke wordt verbreed tot 5 meter. Overeenkomstig de randvoorwaarden van Model Stadsrand heeft het plein in de alternatieve modellen deels een groen karakter gekregen. Met name aan de zijde van het stadskantoor, maar ook bij de Oldehove zijn bomen gedacht. Bijgaand is schetsmatig aangegeven op welke wijze de bomen een plek zullen krijgen op het plein. Het is mogelijk, dat bij de definitieve uitwerking de ruimte voor de bomen geringer zal zijn dan in de schetsen is weergegeven. In ieder geval blijven het postkantoor en het stadskantoor voor de auto bereikbaar en blijft het kort-parkeren ter plekke intact. Op dit moment is de gedachte om net pleingeoouw aan het Heer Ivostraatje een culturele en/of commerciële bestemming te geven. De verdere invulling van het pleingebouw en de inrichting van het plein is nog niet bekend. Het is op dit moment nog onzeker of het pleingebouw daadwerkelijk gebouwd zal gaan worden. Dit zal t.z.t. aan u worden voorgelegd. De kosten van het plein in Model Stadsrand worden geschat op ongeveer 3.860.000 euro 3.500.000,00). De kosten van het plein van de alternatieve modellen worden geschat op ongeveer 200 euro per m2De totale oppervlakte van het plein bedraagt 11.135 m2, zodat de kosten hiervan uitkomen op ongeveer 2.200.000 euro. Voor dit bedrag kan het plein worden voorzien van bomen, een goede bestrating en het benodigde straatmeubilairEr is echter geen rekening gehouden met het verwerken van bijzondere of exclusieve elementen in de inrichting. De kostenbesparing wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de afname van het aantal m2's dat bij de alternatieve modellen is meegenomen bij de herinricntingDit komt met name doordat in Model Stadsranc het profiel van ae Groeneweg/Boterhoek over de volle lengte van het gecied, inciusief de oversteek over de Groeneweg naar de Prinsentuin deel uitmaakt® van de herinrichting. Tenslotte loopt bij Model Stadsrand ae entree naar ae Prinsentuin over particulier terrein. Bij ae uitvoering '-an Model Stadsrand zal deze grond (duur) aangekocht moeten worden. 8 De dekking voor het plein is als volgt gedacht: Bijdrage reserve parkeren SIOF/ISV/Stelpost infra BNS 2004) B.T.W. compensabel Ontwikkeling pleingebouw Totale dekking 900.000 euro (f 1.985.000,-) 1.100.000 euro (f 2.425.000,-) 200.000 euro (f 440.000,-) P.M. 2.200.000 euro (f 4.850.000,- De gemeentelijke bijdragen ter dekking van het raamkrediet programma 2004 van het project Binnenstad Nieuwe Stad zijn deels geregeld. De claim op het SIOF voor het raamkrediet Binnenstad Nieuwe Stad 2004 wordt meegenomen bij de opstelling van het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) Zoals vermeld is het nog onzeker of het pleingebouw daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden. Ais het pleingebouw wel gebouwd wordt, dan worden, afhankelijk van de functionele invulling,, de opbrengsten hiervan geraamd tussen 0,- en 900.000,-. Deze opbrengsten kunnen ingezet worden als dekking voor de inrichting van het plein. In ieder geval wordt bii de bouw van de parkeergarage rekening gehouden met de evtrealisatie van het pleingebouw. Conclusie Ten aanzien van yde kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte' is er geen verschil tussen de drie alternatieve plannen; bij alle plannen wordt aan een identieke pleininrichting gedacht. 4Voorgeschiedenis In het verleden heeft de gemeente verkondigd dat de garage Oldehoofsterkerkhof een capaciteit zou krijgen van 450 tot 500 parkeerolaatsenHet bedrijfsleven, de winkeliers en ook de Stichting Parkeergarages Leeuwarden hebben recentelijk nog te kennen gegeven, dat hier minimaal 500 parkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd. Toetsing alternatieve parkeergarages aan de voorgeschiedenis Garage 350 pp Garage 450 pp Garage 510 pp Voorgeschiedenis /toezeggingen - 4- Concius ie Op basis van de voorgeschiedenis verdienen de parkeergarages van 4 50 en 510 parkeerplaatsen ae voorkeur. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 78