In het kader van de besluitvorming rond de herinrichting, waarbij het
zwaartepunt lijkt te liggen op de investeringskosten en het aantal
parkeerplaatsen, dient ook de kwaliteitsverbetering van deze
bijzondere plek in de binnenstad een belangrijke rol te spelen.
Pleininrichting
In Model Stadsrand is de voetgangersroute vanuit de binnenstad naar de
Prinsentuin gedacht over het plein. De oversteek naar de Prinsentuin
was gecombineerd met de ondergrondse in- en uitgang van de
parkeergarage. Nu de plek van de entree van de garage om financiële
redenen is gewijzigd, ligt het voor de hand ook de voetgangersroute
aan te passen. In de aangepaste modellen loopt de voetgangersroute
vanuit de Kleine Kerkstraat via het aangepaste Heer Ivostraatje naar
de Prinsentuin. Het trottoir ter plekke wordt verbreed tot 5 meter.
Overeenkomstig de randvoorwaarden van Model Stadsrand heeft het plein
in de alternatieve modellen deels een groen karakter gekregen. Met
name aan de zijde van het stadskantoor, maar ook bij de Oldehove zijn
bomen gedacht. Bijgaand is schetsmatig aangegeven op welke wijze de
bomen een plek zullen krijgen op het plein. Het is mogelijk, dat bij
de definitieve uitwerking de ruimte voor de bomen geringer zal zijn
dan in de schetsen is weergegeven.
In ieder geval blijven het postkantoor en het stadskantoor voor de
auto bereikbaar en blijft het kort-parkeren ter plekke intact. Op dit
moment is de gedachte om net pleingeoouw aan het Heer Ivostraatje een
culturele en/of commerciële bestemming te geven.
De verdere invulling van het pleingebouw en de inrichting van het
plein is nog niet bekend. Het is op dit moment nog onzeker of het
pleingebouw daadwerkelijk gebouwd zal gaan worden. Dit zal t.z.t. aan
u worden voorgelegd.
De kosten van het plein in Model Stadsrand worden geschat op ongeveer
3.860.000 euro 3.500.000,00). De kosten van het plein van de
alternatieve modellen worden geschat op ongeveer 200 euro per m2De
totale oppervlakte van het plein bedraagt 11.135 m2, zodat de kosten
hiervan uitkomen op ongeveer 2.200.000 euro. Voor dit bedrag kan het
plein worden voorzien van bomen, een goede bestrating en het benodigde
straatmeubilairEr is echter geen rekening gehouden met het verwerken
van bijzondere of exclusieve elementen in de inrichting.
De kostenbesparing wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de
afname van het aantal m2's dat bij de alternatieve modellen is
meegenomen bij de herinricntingDit komt met name doordat in Model
Stadsranc het profiel van ae Groeneweg/Boterhoek over de volle lengte
van het gecied, inciusief de oversteek over de Groeneweg naar de
Prinsentuin deel uitmaakt® van de herinrichting. Tenslotte loopt bij
Model Stadsrand ae entree naar ae Prinsentuin over particulier
terrein. Bij ae uitvoering '-an Model Stadsrand zal deze grond (duur)
aangekocht moeten worden.
8
De dekking voor het plein is als volgt gedacht:
Bijdrage reserve parkeren
SIOF/ISV/Stelpost infra BNS 2004)
B.T.W. compensabel
Ontwikkeling pleingebouw
Totale dekking
900.000 euro (f 1.985.000,-)
1.100.000 euro (f 2.425.000,-)
200.000 euro (f 440.000,-)
P.M.
2.200.000 euro (f 4.850.000,-
De gemeentelijke bijdragen ter dekking van het raamkrediet programma
2004 van het project Binnenstad Nieuwe Stad zijn deels geregeld. De
claim op het SIOF voor het raamkrediet Binnenstad Nieuwe Stad 2004
wordt meegenomen bij de opstelling van het Meerjaren
Investeringsprogramma (MIP)
Zoals vermeld is het nog onzeker of het pleingebouw daadwerkelijk
gerealiseerd gaat worden. Ais het pleingebouw wel gebouwd wordt, dan
worden, afhankelijk van de functionele invulling,, de opbrengsten
hiervan geraamd tussen 0,- en 900.000,-. Deze opbrengsten kunnen
ingezet worden als dekking voor de inrichting van het plein. In ieder
geval wordt bii de bouw van de parkeergarage rekening gehouden met de
evtrealisatie van het pleingebouw.
Conclusie
Ten aanzien van yde kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte' is
er geen verschil tussen de drie alternatieve plannen; bij alle plannen
wordt aan een identieke pleininrichting gedacht.
4Voorgeschiedenis
In het verleden heeft de gemeente verkondigd dat de garage
Oldehoofsterkerkhof een capaciteit zou krijgen van 450 tot 500
parkeerolaatsenHet bedrijfsleven, de winkeliers en ook de Stichting
Parkeergarages Leeuwarden hebben recentelijk nog te kennen gegeven,
dat hier minimaal 500 parkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd.
Toetsing alternatieve parkeergarages aan de voorgeschiedenis
Garage 350 pp
Garage 450 pp
Garage 510 pp
Voorgeschiedenis
/toezeggingen
-
4-
Concius ie
Op basis van de voorgeschiedenis verdienen de parkeergarages van 4 50
en 510 parkeerplaatsen ae voorkeur.
9