Bijlage III
PARKEERGARAGE OLDEHOOFSTERKERKHOF:
DE FINANCIËLE HAALBAARHEID
0 Samenvatting
De financiële haalbaarheid van drie alternatieve modellen voor een parkeergarage op het
Oldehoofsterkerkhof is door ons onderzocht. Dit hebben we gedaan door de toekomstige
exploitaties van de drie alternatieven te simuleren bij "mooi weer" en bij "slecht weer".
Uit de simulaties is duidelijk geworden dat het alternatief met 350 parkeerplaatsen in 2 lagen
financieel het beste model blijkt te zijn. Het alternatief met 510 parkeerplaatsen in 3 lagen is
financieel ook haalbaar, maar brengt behoorlijke risico's met zich mee. Het model met 450
parkeerplaatsen in 2 lagen is financieel niet haalbaar gebleken. In eerder stadium was Model
Stadsrand met 480 parkeerplaatsen onderzocht en was de conclusie getrokken dat dit model
financieel niet haalbaar is.
1 Inleiding
Diverse keren is gesproken over de nieuw te bouwen parkeergarage Oldehoofsterkerkhof. Op
dit moment liggen er drie alternatieve modellen ter beoordeling, te weten:
1Een 2-laags parkeergarage met 450 parkeerplaatsen die een investering vergt van afgerond
Mf 42 (M€ 19; incl. btw);
2. Een parkeergarage met 350 parkeerplaatsen in 2 lagen met een investeringsbedrag van
afgerond Mf 32 (M€14,5; incl. btw);
3. Een 3-laags parkeergarage met 510 parkeerplaatsen en een investeringsbedrag van
afgerond Mf 42 (M€19; incl. btw).
De hier vermeld bedragen zijn inclusief b.t.w. In de B&W-nota en bijlage II is in de bedragen
reeds verwerkt dat 95% van de b.t.w. compensabel is.
Ons inziens spelen er twee vraagstukken die soms (ten onrechte) met elkaar worden verward.
Ten eerste de afweging: wat kost elk alternatieve model van de parkeergarage en hebben wij
dat bedrag daarvoor over. Ten tweede speelt bij elk alternatief de vraag of we het ons kunnen
veroorloven, dus of het vanuit financieel oogpunt gezien verantwoord is. Merk hierbij op dat
als wordt geconcludeerd dat een bepaalde investering in financiële termen verantwoord is, het
eerste vraagstuk eveneens tot een besluit kan leiden (go/no go).
Beantwoording van de vraag naar de prijs/kwaliteit verhouding van de nieuw te bouwen
parkeergarage vindt niet plaats op basis van emoties, maar op basis van kengetallen en
vergelijking, waarbij omgevingsfactoren en bijzondere omstandigheden best een rol mogen
spelen. Investeringsbedragen voor ondergrondse parkeergarages in binnenstedelijk gebied in
Nederland variëren van f 45.000 20.400; excl. btw) tot f 85.000 38.600; excl. btw) per
parkeerplaats, afhankelijk van de specifieke situaties van de bouwlocaties (zie ook bijlage 1
bedragen geldend voor 2000-2001; gegevens bureau PAS).
1
5. Eindconclusie
Wij zijn tot de conclusie gekomen dat de realisatie van een
parkeergarage van 510 parkeerplaatsen de voorkeur verdient.
Met name het grote aantal parkeerplaatsen is hierbij voor ons van
doorslaggevende betekenis. Met deze garage wordt het mogelijk om op
langere termijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar te hebben. Ook
sluit deze parkeergarage prima aan bij de eerder vastgestelde
randvoorwaarden in Model Stadsrand (480 parkeerplaatsen) en worden de
toezeggingen vanuit het verleden waargemaaktTenslotte wordt
tegemoetgekomen aan de wensen van de Stichting Parkeergarages
Leeuwarden. De stichting is dan ook bereid om bij de bouw van deze
garage deel te nemen in de aanloopverliezen. Zoals vermeld brengt de
bouw van deze garage wel financiële risico's met zich mee, maar wij
zijn er van overtuigd, dat deze risico's door sturend parkeerbeleid in
voldoende mate kunnen worden beperkt.
Allesoverwegende adviseren wij dan ook de bouw van een parkeergarage
van 510 parkeerplaatsen
10