Bijlage III PARKEERGARAGE OLDEHOOFSTERKERKHOF: DE FINANCIËLE HAALBAARHEID 0 Samenvatting De financiële haalbaarheid van drie alternatieve modellen voor een parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof is door ons onderzocht. Dit hebben we gedaan door de toekomstige exploitaties van de drie alternatieven te simuleren bij "mooi weer" en bij "slecht weer". Uit de simulaties is duidelijk geworden dat het alternatief met 350 parkeerplaatsen in 2 lagen financieel het beste model blijkt te zijn. Het alternatief met 510 parkeerplaatsen in 3 lagen is financieel ook haalbaar, maar brengt behoorlijke risico's met zich mee. Het model met 450 parkeerplaatsen in 2 lagen is financieel niet haalbaar gebleken. In eerder stadium was Model Stadsrand met 480 parkeerplaatsen onderzocht en was de conclusie getrokken dat dit model financieel niet haalbaar is. 1 Inleiding Diverse keren is gesproken over de nieuw te bouwen parkeergarage Oldehoofsterkerkhof. Op dit moment liggen er drie alternatieve modellen ter beoordeling, te weten: 1Een 2-laags parkeergarage met 450 parkeerplaatsen die een investering vergt van afgerond Mf 42 (M€ 19; incl. btw); 2. Een parkeergarage met 350 parkeerplaatsen in 2 lagen met een investeringsbedrag van afgerond Mf 32 (M€14,5; incl. btw); 3. Een 3-laags parkeergarage met 510 parkeerplaatsen en een investeringsbedrag van afgerond Mf 42 (M€19; incl. btw). De hier vermeld bedragen zijn inclusief b.t.w. In de B&W-nota en bijlage II is in de bedragen reeds verwerkt dat 95% van de b.t.w. compensabel is. Ons inziens spelen er twee vraagstukken die soms (ten onrechte) met elkaar worden verward. Ten eerste de afweging: wat kost elk alternatieve model van de parkeergarage en hebben wij dat bedrag daarvoor over. Ten tweede speelt bij elk alternatief de vraag of we het ons kunnen veroorloven, dus of het vanuit financieel oogpunt gezien verantwoord is. Merk hierbij op dat als wordt geconcludeerd dat een bepaalde investering in financiële termen verantwoord is, het eerste vraagstuk eveneens tot een besluit kan leiden (go/no go). Beantwoording van de vraag naar de prijs/kwaliteit verhouding van de nieuw te bouwen parkeergarage vindt niet plaats op basis van emoties, maar op basis van kengetallen en vergelijking, waarbij omgevingsfactoren en bijzondere omstandigheden best een rol mogen spelen. Investeringsbedragen voor ondergrondse parkeergarages in binnenstedelijk gebied in Nederland variëren van f 45.000 20.400; excl. btw) tot f 85.000 38.600; excl. btw) per parkeerplaats, afhankelijk van de specifieke situaties van de bouwlocaties (zie ook bijlage 1 bedragen geldend voor 2000-2001; gegevens bureau PAS). 1 5. Eindconclusie Wij zijn tot de conclusie gekomen dat de realisatie van een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen de voorkeur verdient. Met name het grote aantal parkeerplaatsen is hierbij voor ons van doorslaggevende betekenis. Met deze garage wordt het mogelijk om op langere termijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar te hebben. Ook sluit deze parkeergarage prima aan bij de eerder vastgestelde randvoorwaarden in Model Stadsrand (480 parkeerplaatsen) en worden de toezeggingen vanuit het verleden waargemaaktTenslotte wordt tegemoetgekomen aan de wensen van de Stichting Parkeergarages Leeuwarden. De stichting is dan ook bereid om bij de bouw van deze garage deel te nemen in de aanloopverliezen. Zoals vermeld brengt de bouw van deze garage wel financiële risico's met zich mee, maar wij zijn er van overtuigd, dat deze risico's door sturend parkeerbeleid in voldoende mate kunnen worden beperkt. Allesoverwegende adviseren wij dan ook de bouw van een parkeergarage van 510 parkeerplaatsen 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 79