Deze notitie spitst zich toe op de vraag welke van de drie alternatieve modellen voor een
parkeergarage op de locatie van het Oldehoofsterkerkhof vanuit financieel oogpunt het meest
verantwoord is. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn simulaties uitgevoerd van de
toekomstige exploitaties van de verschillende modellen. Hierbij is voor elk alternatief zowel
een positief ("hoog") als een negatief ("laag") scenario doorgerekend. De simulaties zijn in
eerste instantie uitgevoerd in guldens. Omdat de simulaties op dit moment nog niet in euro's
beschikbaar zijn, is ervoor gekozen om ook in de tekst voorlopig guldens te hanteren.
Uiteraard geven de grafieken in paragraaf 6 in euro's het zelfde beeld, alleen de waarden op
de verticale as zijn dan anders.
De beantwoording van de vraag naar de financiële mogelijkheden lijkt eenvoudig, maar wordt
in zijn uitwerking al snel complex. Van wezenlijk belang voor een goed oordeel, zijn de
uitgangswaarden van de parameters die van invloed zijn op de exploitatie van de
parkeergarage. Mocht de garage worden gebouwd, dan is het van groot belang om een vinger
aan de pols te houden, oftewel om de parameters te monitoren. De parameters zijn in twee
categorieën in te delen. Ten eerste zijn er de "harde" parameters, dat wil zeggen die
parameters waarover een besluit is genomen of nog moet worden genomen en die daarna een
vaste waarde hebben. Daarnaast zijn er de parameters die (mede) door externe factoren
worden beïnvloed en waarvan een inschatting wordt gemaakt. Na realisering van de
parkeergarage zullen deze parameters constant gevolgd moeten worden om te kijken of de
inschatting juist is geweest. Bij afwijkingen is het dan mogelijk om tijdig bijsturende
maatregelen te nemen. Hierna volgt een overzicht van de parameters.
Harde parameters/parameters die op korte termijn hard zullen blijken.
V Tariefsverhoging
Z Inbreng in CV
V Rente
V Bijdrage in verlies aan CV door gemeente
•V Winstuitkering door CV aan gemeente
Parameters die constant uemonitoord moeten worden.
Z Opbrengstpercentages van:
o Klanderij
o Zaailand
o Hoeksterend
o Oldehoofsterkerkhof
Z Aanloopverliezen van:
o Hoeksterend
o Oldehoofsterkerkhof
In paragraaf 2 worden de harde parameters behandeld en in paragraaf 3 de parameters die
constant gemonitoord moeten worden.
Naast de bijdrage aan investeringen in de CV. worden ook bijdragen gedaan aan verschillende
initiatieven uit de reserve parkeren. Deze bijdragen zijn uiteraard ook van invloed op het
verloop van de reserve parkeren en in paragraaf 4 wordt hiervan een overzicht gegeven.
Behalve de aan de bouw en exploitatie van de garage toe te rekenen kosten en opbrengsten,
vergt de inrichting van het plein de nodige investeringen die nog onzekere
financieringsbronnen hebben. Paragraaf 5 gaat kort in op kosten en financiering van de
pleininrichting. Vervolgens worden in paragraaf 6 de uitkomsten van de simulaties besproken
en volgen in paragraaf 7 de conclusies en aanbevelingen.
2 Harde parameters/parameters die op korte termijn hard zullen blijken
In de exploitatieberekeningen worden een aantal parameters "hard" verondersteld. Hieronder
nemen we ze even onder de loep. Hoewel een aantal parameters in de berekeningen hard lijkt,
zouden ze in de praktijk wel eens kunnen gaan schuiven. Het is van belang om de feitelijke
ontwikkelingen omtrent deze parameters niet alleen te volgen, maar zelfs aan te sturen
2.1 Tariefsverhoging
De raad heeft in eerdere beleidsnotities aangekondigd de parkeertarieven eens per driejaar te
verhogen. Inmiddels is de tariefsverhoging in 2002 vastgesteld. Terwijl de exploitatiekosten
jaarlijks stijgen, geldt dit voor de inkomsten één keer per drie jaar en hierdoor ontstaat een
schokeffect. Verder is het van belang op te merken dat uit ervaringsdeskundigheid blijkt dat
na een prijsverhoging de bezetting het eerste jaar terugloopt. Pas in de loop van de tijd raakt
de burger gewend aan het nieuwe tarief, waarna de bezetting weer oploopt tot het oude
niveau. In de berekeningen is met deze ervaringsdeskundigheid rekening gehouden.
Overigens wordt het beleid ten aanzien van tariefsverhogingen op dit moment geëvalueerd.
Ten aanzien van het in het vorige jaar gepresenteerde Model Stadsrand (daarbij behorend
Programma van Eisen met financiële kostenraming is in augustus in het college van B&W
behandeld) was een afspraak gemaakt met de CV dat de parkeergarage van het Model
Stadsrand (ca. 480 parkeerplaatsen) door de CV zou worden overgenomen voor Mf 29,5 (M€
13,4). Dit betekent een bedrag van f 61.500 28.000) per parkeerplaats. Bij de simulaties
met de drie alternatieve modellen is er van uitgegaan dat de inbrengwaarde wordt bepaald op
basis van dit zelfde bedrag per parkeerplaats.
Tenslotte zijn er nog enkele parameters waarover afspraken bestaan.
De rente is de vaste omslagrente. Voor de resultaten in de CV is afgesproken dat de bijdrage
door de gemeente in geval van verlies 100% is en de uitkering aan de gemeente in geval van
winst 75%.
2.2 Inbreng in de CV
2.3 Overige parameters