6 Uitkomsten van de simulaties Voor de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof zijn drie alternatieve modellen ontwikkeld. Bij alle drie alternatieven is de ingang van de parkeergarage in het Heer Ivostraatje, terwijl in model Stadsrand de ingang aan de Groeneweg ligt. Het eerste alternatief betreft een parkeergarage met 2 lauen en 450 parkeerplaatsen, waarvan het investeringsbedrag afgerond Mf 42 (M€ 19; incl btw) bedraagt. Dit is een variant op het in 2001 gepresenteerde Model Stadsrand (zie paragraaf 2.2). Het tweede alternatief is een 2-laags parkeergarage met 350 parkeerplaatsen. Het investeringsbedrag van dit alternatief bedraagt afgerond Mf 32 (M€ 14,5; incl btw) en is afgeleid van Model Stadsrand. De reden daarvoor is dat het maken van tekeningen voor deze variant, gezien de kosten die daarmee gepaard gaan, (nog) niet is gebeurd. Het laatste alternatief is een 3-laags parkeergarage met 510 parkeerplaatsen. Ook bij deze variant is, uit oogpunt van kostenbeheersing, het investeringsbedrag afgeleid van Model Stadsrand en bedraagt afgerond Mf 42 (M€ 19; incl btw). De bouwkundige constructie wijkt echter wel at van Model Stadsrand, omdat de parkeergarage, door drie in plaats van twee lagen, zowel dieper is als een kleiner oppervlakte beslaat. De kleinere oppervlakte is de voornaamste reden voor het feit dat, hoewel deze parkeergarage meer parkeerplaatsen heeft dan het alternatief met 450 parkeerplaatsen, beide garages globaal het zelfde investeringsbedrag hebben. Bij het 3-laags alternatief met 510 parkeerplaatsen komt de parkeergarage minder dicht bij de bestaande bebouwing, waardoor minder grondwerkzaamheden en bijkomende maatregelen uitgevoerd hoeven worden. Door het investeringsbedrag voor het alternatief met 510 parkeerplaatsen af te leiden van een parkeergarage met een andere bouwkundige constructie, is het de vraag of nadere uitwerking aan de hand van tekeningen niet tot een hoger investeringsbedrag zal leiden. Overigens is om die reden in het investeringsbedrag Mf 0,5 (M€ 0,23) extra opgenomen in de post onvoorziene uitgaven. Om een uitspraak te kunnen doen over de financiële haalbaarheid van de drie alternatieve modellen, zijn simulaties van de toekomstige exploitaties van de parkeergarages uitgevoerd, waarbij voor elk alternatief een positief ("hoog") en een negatief ("laag") scenario is doorgerekend. In paragraaf 6.2 wordt eerst ter vergelijking de uitkomst van de simulatie voor het model Stadsrand weergegeven, waarna in de paragrafen 6.3, 6.4 en 6.5 achtereenvolgens wordt ingegaan op de uitkomsten van de simulaties voor de drie alternatieve modellen. In de exploitatieberekeningen van de simulaties zijn een aantal parameters die "hard" worden verondersteld. Deze parameters hebben bij de drie alternatieven en bij de verschillende scenario s een vaste waarde. In paragraaf 2 zijn deze parameters besproken en hieronder volgt een samenvattend overzicht. Tariefsverhoging 10% elke 3 jaar, eerstvolgende 2005 Inbreng in CV f 61.500 28.000) per parkeerplaats Rente 5,5% Bijdrage in verlies aan CV door gemeente 100% Winstuitkering door CV aan gemeente 75% Zie paragraaf 4 'De bijdrage uit de reserve parkeren aan de pleininrichting ad Mf 2 (M€ 0,9) is als bijdrage aan initiatieven verwerkt (zie paragraaf 4) en maakt dus geen deel uit van het investeringsbedrag. Daarnaast zijn er een aantal parameters die (mede) door externe factoren worden beïnvloed en waarvan een inschatting is gemaakt. Omdat deze parameters een bepaalde mate van onzekerheid met zich meebrengen en een behoorlijke invloed op de exploitatie hebben, moeten de parameters constant worden gevolgd. Zo nodig kunnen dan tijdig bijsturende maatregelen worden genomen. De opbrengstpercentages verschillen per alternatief en per scenario. Ze zijn in paragraaf 3 behandeld en worden hieronder per alternatief en per scenario weergegeven. Hoog Laag Opbrengstpercentages: Klanderij 425 Zaailand 625 Hoeksterend 395 35% 31% 33% 38% 33% 29% 35% 29% 25% 33% 27% 25% Zoals vermeld in paragraaf 3.2 wordt bij de nieuwe garage en de nog te bouwen garage uitgegaan van een ingroeitraject, waarbij de mate van snelheid en de eindwaarde variëren. In de berekeningen is rekening gehouden met dit aanloopscenario (zie bijlage 2). 9 6.1 Drie alternatieven 8 Harde parameter Waarde: Bijdrage aan initiatieven Parameter: Oldehoofsterkerkhof 350 Oldehoofsterkerkhof 450 Oldehoofsterkerkhof 510

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 83