In model Stadsrand werd uitgegaan van een parkeergarage met circa 480 parkeerplaatsen in 2
lagen met een leeflaag van minimaal 1.5 meter op het dek van de garage en een tweezijdige
ingang gelegen aan de Groeneweg. De kosten van deze parkeergarage werden geraamd op Mf
45,5 20,6).
Ter vergelijking is hieronder de grafiek van de ontwikkeling van zowel het resultaat als van
de reserve parkeren in het zogenaamde hoge scenario voor model Stadsrand opgenomen. Het
opbrengstpercentage voor zowel parkeergarage Hoeksterend als Oldehoofsterkerkhof is 33%
en de aanloopverliezen verlopen volgens variant I voor parkeergarage Hoeksterend en
volgens variant II voor parkeergarage Oldehoofsterkerkhof (zie bijlage2). De "harde"
parameters zijn conform bovenstaande tabel. Uit de grafiek blijkt dat de reserve parkeren na
2005 een negatief verloop heeft. Om die reden is dit model vanuit financieel oogpunt niet
verantwoord.
Model Stadsrand
480 parkeerplaatsen, 2 lagen. Mf 45.5 (M€ 20,6), hoog scenario
Verloop reserve parkeren Resultaat parkeren
10
De 2-laags parkeergarage met 450 parkeerplaatsen vergt een investeringsbedrag van Mf 42
(M€ 19; incl. btw). Het investeringsbedrag per parkeerplaats bedraagt f 80.000 36.000;
excl. btw). Bij de simulaties is uitgegaan van een inbrengwaarde van f 61.700 28.000) per
parkeerplaats (zie paragraaf 2.2) en de totale inbrengwaarde van dit alternatief komt daarmee
op f27.765.000 (M€ 12.6). De onttrekking aan de reserve parkeren bedraagt afgerond Mf 9,3
(M€ 4,2). De verwachte opbrengstpercentages bedragen resp. 33% in het hoge en 27% in het
lage scenario.
Deze parkeergarage is de eerste 20-40 jaar niet rendabel. Dit geldt overigens voor alle
parkeergarages. Door naar de exploitaties van de parkeergarages als geheel te kijken kan de
financiële haalbaarheid worden beoordeeld. In het vervolg wordt het op deze wijze benaderd.
In onderstaande grafieken worden het totale jaarresultaat van de parkeergarages en de reserve
parkeren voor de periode 2001-2011 weergegeven voor respectievelijk het hoge en het lage
scenario.
Uit de grafieken is af te lezen dat dit alternatiefin het hoge scenario een behoorlijke aanslag
pleegt op de reserve parkeren: in 2011 bedraagt de reserve parkeren ca. Mf 2,4 (M€ 1,1). Dit
betekent enerzijds dat er nauwelijks ruimte is om tegenvallers op te vangen en anderzijds dat
de mogelijkheden om bijdragen aan toekomstige initiatieven uit de reserve parkeren te
financieren vrijwel nihil zijn. Het lage scenario leidt zelfs (vanaf 2006) tot een negatieve
waarde van de reserve parkeren: ca. Mf 5.9 (M€ 2,7) negatief in 2011Zowel de hoge
onttrekking aan de reserve parkeren als de relatief ongunstige exploitatie van dit alternatief,
zijn hier debet aan.
450 parkeerplaatsen, 2 lagen, Mf 42 (M€ 19). hoog scenario
Verloop reserve parkeren Resultaat parkeren i
6.2 Model Stadsrand
6.3 Alternatief1450 parkeerplaatsen
mSaldo reserve parkeren j