350 parkeerplaatsen, 2 lagen, Mf 32 (M€ 14,5), laag scenario
10 000 000
8 000 000
6 000.000
4.000 000
2 000 000
Verloop reserve parkeren
16 000.000
i 14.000 000
Dit alternatie! heett zowel in het lage als in het hoge scenario een goede exploitatie
ruimte voor overige initiatieven.
De 3-laags parkeergarage met 510 parkeerplaatsen vergt een investeringsbedrag van Mf 42
(M€ 19; incl. btw). Het investeringsbedrag per parkeerplaats bedraagt f 69.000 31.000;
excl. btw). Bij de simulaties is uitgegaan van een inbrengwaarde van f 61.700 28.000) per
parkeerplaats (zie paragraaf 2.2) en de totale inbrengwaarde van dit alternatief komt daarmee
op f31.467.000 (M€ 14,3). Hierbij moet worden opgemerkt dat met de CV een afspraak is
gemaakt over een inbrengwaarde van Mf 29.5 (M€ 13,4) voor het in 2001 gepresenteerde
Model Stadsrand (ca. 480 parkeerplaatsen in 2 lagen). Bij de simulaties is ervan uitgegaan dat
de totale inbrengwaarde hoger is bij een groter aantal parkeerplaatsen, maar hierover moeten
nog harde afspraken worden gemaakt met de CV. De onttrekking aan de reserve parkeren
bedraagt afgerond Mf 4,2 (M€ 1,9). De verwachte opbrengstpercentages bedragen resp. 29%
in het hoge en 25% in het lage scenario. De opbrengstpercentages zijn bij dit alternatief (510
parkeerplaatsen) lager ingeschat dan bij beide vorige alternatieven die een lagere capaciteit
hebben (450 en 350 parkeerplaatsen), omdat de parkeerbehoefte op deze lokatie een grillig
beeld van relatief korte piek en langere dalperioden kent. Bovendien blijkt uit ervaringen
elders dat parkeren in de derde laag onder de grond een psychologische drempel opwerpt.
Uit de grafieken is af te lezen dat dit alternatiefin het hoge scenario een redelijk goede
ontwikkeling van de reserve parkeren heeft: in 2011 bedraagt de reserve parkeren ca. Mf 6,2
(M€ 2.8). Het lage scenario leidt echter tot een reserve parkeren met een waarde van ca. Mf
0,2 90.700) negatief in 2011Daarnaast bestaat er nog onzekerheid of het psychologische
effect van de derde parkeerlaag niet sterker is dan hier wordt aangenomen en is het de vraag
of het investeringsbedrag bij nadere uitwerking aan de hand van tekeningen niet hoger zal
uitvallen gezien de (van Model Stadsrand) afwijkende bouwkundige constructie (zie paragraaf
6.1).
510 parkeerplaatsen. 3 lagen. Mf 42 (M€ 19), hoog scenario
Verloop reserve parkeren ^-Resultaatpa,ke™
16 000 000
14 000 000
12 000 000
10 000 000
8 000 000
6 000 000
4 000 000
2 000 000
2(X)I 2OO2 Ï&7*-3*
2008 2009 2010 2011
- Resultaat parkeren
- Saldo reserve parkeren i
2 000 000-
4 000 000-
12 000 000
Conclusie
14
6.5 Alternatief 3510 parkeerplaatsen
WSaldo leserve parkeren
2 000 000-
4 000 000-