Blad 2
aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn wordt
voorzien in de vorm van een vervoersverbinding met een
frequentie van vier keer per uur tussen Heerenveen en
Leeuwarden. Deze wordt echter alleen meegenomen in de
realisatie van het project als uit de plannen van de
private partijen blijkt dat deze binnen het beschikbare
budget past. Zo niet, dan zullen eventuele aanvullende
infrastructuurkosten worden opgevangen in het
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. In de
conceptbrief is over station Leeuwarden-Zuid opgenomen dat
als deze voldoet aan de geldende criteria uit de nota
Kleine Stations, dit station zal worden gerealiseerd.
overwegingen
Het College van B&W is tot dit voorstel gekomen op grond
van de volgende overwegingen;
Leeuwarden wil participeren in dit voor het Noorden
belangrijke project. Dit project is van grote
betekenis voor de regio én ook voor de gemeente. De
aanleg van de Zuiderzeelijn heeft een onmiskenbaar
structuurversterkend en stimulerend effect op de
regionale economie. De realisatie van het station
Werpsterhoek is van belang voor de kantoorontwikkeling
in Leeuwarden-Zuid en heeft een belangrijke functie
voor de ontwikkeling van Werpsterhoek tot een knoop in
het netwerk van Noord Nederland en daarmee versterking
van de positie van Leeuwarden als hoofdstad en
centrumstad van Friesland. De participatie van
Leeuwarden in het project is steeds gekoppeld aan de
Zuiderzeelijnwaardige aansluiting via Heerenveen van
medio 2000. Die voorwaarde is door de Stuurgroep
Zuiderzeelijn geaccepteerd in 2000;
Het College van B&W van Leeuwarden heeft eind 2000 een
financiële bijdrage van 15 miljoen gulden (prijspeil
2010), onder voorwaarden, aan het project toegezegd.
Die bijdrage en de voorwaarden, zijn in oktober 2001
per brief aan de Stuurgroep Zuiderzeelijn bericht, die
in uw bezit is;
Begin juni 2002 is de onderhandeling met Fryslan en de
andere Friese gemeenten over de regionale bijdrage
(opnieuw) gestart en heeft Fryslan een hogere bijdrage
van de gemeenten, en dan met name Heerenveen en
Leeuwarden, gevraagd;
Fryslan heeft van Leeuwarden gevraagd een bijdrage van
15 miljoen Euro (NCW 2002, prijspeil 2002) en een
participatie in de risico's met een maximum van 1,5
miljoen Euro (NCW 2002, prijspeil 2002). Leeuwarden
heeft aangegeven haar oorspronkelijke aanbod
(behoudens goedkeuring van de Raad) te willen
verhogen, mits aan de eerder gestelde voorwaarden
wordt voldaan te weten een Zuiderzeelijnwaardige