Blad 2 aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn wordt voorzien in de vorm van een vervoersverbinding met een frequentie van vier keer per uur tussen Heerenveen en Leeuwarden. Deze wordt echter alleen meegenomen in de realisatie van het project als uit de plannen van de private partijen blijkt dat deze binnen het beschikbare budget past. Zo niet, dan zullen eventuele aanvullende infrastructuurkosten worden opgevangen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. In de conceptbrief is over station Leeuwarden-Zuid opgenomen dat als deze voldoet aan de geldende criteria uit de nota Kleine Stations, dit station zal worden gerealiseerd. overwegingen Het College van B&W is tot dit voorstel gekomen op grond van de volgende overwegingen; Leeuwarden wil participeren in dit voor het Noorden belangrijke project. Dit project is van grote betekenis voor de regio én ook voor de gemeente. De aanleg van de Zuiderzeelijn heeft een onmiskenbaar structuurversterkend en stimulerend effect op de regionale economie. De realisatie van het station Werpsterhoek is van belang voor de kantoorontwikkeling in Leeuwarden-Zuid en heeft een belangrijke functie voor de ontwikkeling van Werpsterhoek tot een knoop in het netwerk van Noord Nederland en daarmee versterking van de positie van Leeuwarden als hoofdstad en centrumstad van Friesland. De participatie van Leeuwarden in het project is steeds gekoppeld aan de Zuiderzeelijnwaardige aansluiting via Heerenveen van medio 2000. Die voorwaarde is door de Stuurgroep Zuiderzeelijn geaccepteerd in 2000; Het College van B&W van Leeuwarden heeft eind 2000 een financiële bijdrage van 15 miljoen gulden (prijspeil 2010), onder voorwaarden, aan het project toegezegd. Die bijdrage en de voorwaarden, zijn in oktober 2001 per brief aan de Stuurgroep Zuiderzeelijn bericht, die in uw bezit is; Begin juni 2002 is de onderhandeling met Fryslan en de andere Friese gemeenten over de regionale bijdrage (opnieuw) gestart en heeft Fryslan een hogere bijdrage van de gemeenten, en dan met name Heerenveen en Leeuwarden, gevraagd; Fryslan heeft van Leeuwarden gevraagd een bijdrage van 15 miljoen Euro (NCW 2002, prijspeil 2002) en een participatie in de risico's met een maximum van 1,5 miljoen Euro (NCW 2002, prijspeil 2002). Leeuwarden heeft aangegeven haar oorspronkelijke aanbod (behoudens goedkeuring van de Raad) te willen verhogen, mits aan de eerder gestelde voorwaarden wordt voldaan te weten een Zuiderzeelijnwaardige

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 96