Blad 3 aansluiting op de Zuiderzeelijn, via een overstap in Heerenveen, en de realisatie van station Werpsterhoek; Het College van B&W heeft geconstateerd dat er weliswaar zaken geregeld zijn voor de aansluiting en station Werpsterhoek, maar is teleurgesteld dat er niet volledig aan de gestelde voorwaarden van Leeuwarden is voldaan. In de bijlage "vergelijking voorwaarden en resultaat van de onderhandelingen" wordt een en ander nader toegelicht; Het College is verheugd over de toezegging van de provincie Fryslan om een inspanningsverplichting op zich te nemen bij eventuele financiële problemen aangaande de uitvoering van de Haak om Leeuwarden, een en ander in aanvulling op eerder gemaakte afspraken over dat project (zie brief van 19 juni 2002 van GS van Fryslan) Uit de recente mediaberichten is op te maken dat de onderhandelingen tussen de provincie en andere Friese gemeenten kennelijk ook andere resultaten (onder andere kantoor- en woningbouwontwikkeling) hebben opgeleverd, die nu worden gekoppeld aan de Zuiderzeelijn. In dat kader wordt nu al bezwaar gemaakt tegen eventuele afspraken over extra woningbouw die niet passen binnen de meerjarige provinciale woningbouwafspraken zoals deze gemaakt zijn in Fryslan tussen de provincie en gemeenten. Gelet op de huidige positie van station Werpsterhoek buiten het project is een substantiële bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de ontwikkeling van dat station nodig. De gemeentelijke bijdrage van Leeuwarden aan de Zuiderzeelijn kan niet worden aangewend voor de bouw van het station Werpsterhoek. Uitgaande van de notitie "aanleg kleine stations" van het ministier van Verkeer Waterstaat van 22 september 2002, zal de maximale bijdrage van het rijk 10 miljoen gulden voor de realisatie van dat station. Dit bedrag zal niet voldoende zijn en daarom zal nog een extra financiële bijdrage van Leeuwarden nodig zijn. De gemeente zal daarnaast ijveren voor cofinanciering door derden; In het Statenvoorstel van GS van 11 juni 2002 (zie bijlage) kwalificeert GS het bereikte resultaat voor Leeuwarden als bevredigend. Desalniettemin zijn er door GS kritische kanttekeningen gemaakt over het resultaat. Toch moet dit onderhandelingsresultaat als eindbod worden beoordeeld. Er zal geen nieuw voorstel komen; Het vrijmaken door Leeuwarden van 10 miljoen euro uit de gemeentelijke middelen heeft consequenties voor strategische projecten die onlosmakelijk verbonden zijn met de stadsvisie. Het besteden van geld aan de Zuiderzeelijn zal betekenen dat andere projecten vertraagd of in het uiterste geval niet kunnen worden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 97