PROGRAMMA VEILIGHEID, OPENBARE ORDE (09) Blad 36 De veiligheid op stedelijk- en wijkniveau wordt gerealiseerd door middel van een integrale aanpak. Integraal in de zin van het onder gezamenlijke verantwoordelijkheid verbeteren van de veiligheid, dus met zowel (semi)overheidsdiensten als private partijen. De gemeente treedt hierbij op als regisseur. Veiligheidsbeleid is facetbeleid, dat wil zeggen dat veiligheid structureel en als verplicht onderdeel wordt meegenomen bij de beleidsvorming en - uitvoering op terreinen waar dit van belang is (met name bij sociale en fysieke maatregelen) Het beleid is erop gericht de bewoners medeverantwoordelijk te maken voor de wijk)veiligheid. Burgers en maatschappelijke instellingen zijn medevormers en uitvoerders van het veiligheidsbeleid. Dit beleid wordt dan ook interactief ontwikkeld en uitgevoerd. Het is verheugend dat het vanaf 2003 beter mogelijk is de gemeentelijke prioriteiten en de inzet van de politie op elkaar af te stemmen zodat sprake is van daadwerkelijke invloed op te stellen doelen. Het overleg tussen gemeente en politie is gestructureerd en geïntensiveerd en het is vanaf dit jaar verplicht om in de beleidscyclus voor de vaststelling van het jaarplan van de politie de Raad te betrekken. Wat willen we bereiken? Strategische doelen: Het tot stand brengen en waarborgen van een aantrekkelijk(e) omgevingskwaliteit en leefmilieu, zodanig dat het bijdraagt aan het woon-, werk- en leefplezier en aan een attractieve en veilige omgeving voor burgers, bedrijven en bezoekers (MOP) Inwoners en bezoekers van de gemeente Leeuwarden zijn veilig, weten zich veilig en voelen zich veilig. Operationele doel De achterstand in het afgifte- en controlesysteem van de milieuvergunningen in het kader van de brandpreventie is in 2007 ingelopen door de Brandweer.i Operationele doelen Gebleken is dat de operationele doelstellingen, zoals die in het MOP 1998 zijn geformuleerd thans onvoldoende relatie hebben met de activiteiten die in het kader van veiligheid en openbare orde zijn en worden uitgevoerd. He' is dan ook niet zinvol om deze doelstellingen in 2002 over te nemen. Uitgangspunt is dat reële en meetbare doelstellingen worden geformuleerd, waarbij de relatie tussen inzet en effect goed te leggen is. Derhalve is ervoor gekozen om in de diverse deelprogramma's van politie, justitie en gemeente en de separate projecten Veiligheid en Openbare Orde operationele doelstellingen op te nemen. Deze doelstellingen worden in nauw overleg tussen deze drie partijen vastgesteld en in 2003 aan het gemeentebestuur gepresenteerd Door de diversiteit van invloeden is net niet altijd mogelijk om een oorzakelijk verband te leggen. Dit zal echter wel zo veel als mogelijk gebeuren door middel van het uitvoeren van een onderbouwende analyse. Bijvoorbeeld, een meer strikte handhaving en intensieve inzet van politie en justitie (onze ketenpartners in veiligheid) in een bepaald gebied zal de meeste gevallen een toename van het aantal geregistreerde delicten tot gevolg hebben. Dit wil echter niet zeggen dat het criminaliteitsniveau Blad 37 daadwerkelijk gestegen is. De veiligheid(sbeleving) wordt hiermee eerder verhoogd Bij het meten van effecten zal zowel worden gekeken naar de subjectieve veiligheidsbeleving van bewoners als objectieve cijfers. Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten (speerpunten) om het programma te realiseren Veiligheid in wijken, dorpen en buurten In de afgelopen jaren is voor een aantal wijken een veiligheidsplan opgesteld. Voor de komende jaren wordt in dit verband aangesloten op de plannen om te komen tot breder opgezette wijkplannen. Veiligheid en leefbaarheid maakt hiervan een specifiek en essentieel onderdeel uit. Indien in een bepaalde wijk sprake is van nijpende specifieke veiligheids- en openbare orde problemen, dan wordt daar in overleg met de verschillende partners direct op ingespeeld, zonder dat hier een integraal wijkplan aan ten grondslag ligt. Denk bijvoorbeeld aan drugsoverlast in de Vrijheidswijk of jongerenoverlast in Aldlan. Doel is te komen tot een aanpak op maat. Jeugd en veiligheid preventief beleid: een samenhangend geheel van preventieprogramma's moet ervoor zorg dragen dat jongeren weten waar grenzen van het toelaatbare liggen. Hiertoe worden vergaande afspraken gemaakt met de diverse "opvoeders" die de jongeren op hun weg naar volwassenheid tegenkomen, zoals de ouders, scholen, politie, wijkorganisatiessportverenigingen etc. Ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Daar waar ouders niet in staat zijn hun kinderen op te voeden c.q. ondersteuning nodig hebben bij de opvoeding, zullen organisaties hen daarbij behulpzaam zijn. repressief beleid: jongeren die over de grens van het toelaatbare gaan, worden voortvarend aangepakt. Deze aanpak geschiedt door organisaties van de strafketen en lokaal werkende organisaties. De gemeente draagt er zorg voor dat intensievere samenwerking tussen de instellingen en overheden wordt gerealiseerd. Intensieve trajectbegeleiding voor jongeren die kampen met een multi-problematiek, waaronder het plegen van criminele activiteiten, krijgt een meer expliciete plaats binnen de aanpak van j eugdcriminaliteit Geweld Geweld, in welke vorm en waar dan ook, wordt niet geaccepteerd. In de komende jaren zal de aandacht voor de aanpak van geweld zich uitbreiden naar andere terreinen dan het uitgaansgeweld en voetbalgeweld. De activiteiten in het kader van uitgaansgeweld worden daar waar nodig geoptimaliseerd en uitgebreid. De reeds gestarte integrale (preventieve) aanpak van supportersgeweld wordt gecontinueerd en structureel ingebed. Geweld op school (denk aan pesten, treiteren, intimidatie en fysiek geweld) wordt meegenomen als onderdeel van de schoolveiligheidsplannen die op alle scholen in her voortgezet onderwijs worden geïmplementeerd. De aanpak van huiselijk geweld wordt in het politiedistrict Midden Friesland ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit beleid zal zich zowel richten op de dader als op het slachtoffer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 20