Blad 38 Overlast Burgers moeten sociale overlast die langdurig van aard is, op een centraal punt kunnen melden met daaraan verbonden een gecoördineerde aanpak van de overlastsituatie. De gemeente draagt er derhalve zorg voor dat een centraal meld- en coördinatiepunt overlast wordt gerealiseerd. Tevens voert zij de regie ten aanzien van het tot stand brengen van een efficiënt en effectief werkende backoffice aanpak overlastsituaties, ketenbenadering) door het maken van bindende afspraken met de verschillende betrokken partijen. Enige mate van overlast is inherent aan de complexe stedelijke problematiek van Leeuwarden Rampenbestrijding In het in januari 2002 vastgestelde rampenplan is in hoofdlijnen aangegeven hoe Leeuwarden de rampenbestrijding en hulpverlening wil organiseren. Dit plan besteedt aandacht aan het structureren van leiding op bestuurlijk, tactisch en uitvoerend niveau en wordt nader uitgewerkt in een 15-tal deelprocessen, waarvoor meerdere organisaties verantwoordelijk zijn. De coördinatie van het geheel, inclusief het houden van jaarlijkse bestuurlijke en ambtelijke oefeningen, is m.i.v. 1 januari 2003 overgegaan van de sector JVZ naar de brandweer. Brandweer Brandgevaarlijke en rampgevoelige situaties moeten worden voorkomen. Milieuvergunningen in het kader van de brandpreventie moeten daarom op orde zijn. Momenteel hebben 500 van de circa 1350 vergunningplichtige objecten in de gemeente Leeuwarden daadwerkelijk een gebruiksvergunning. Om de achterstand in het afgifte- en controlesysteem in te lopen wordt geïnvesteerd in het aantrekken van preventiemedewerkers waarmee de achterstand in 2007 is ingelopen. Na het maken van een plan van aanpak met bijbehorende planning zijn ook tussentijdse doelen te formuleren. Op ander- terreinen wordt eveneens een impuls gegeven aan de Brandweerorganisatie. E gaat op een realistische manier worden geoefend, een landelijk communicatiesysteem wordt ingevoerd en het geactualiseerde rampenplan word geïmplementeerd. De komende jaren zal daarnaast uitvoering worden gegeven aan het nog in 2002 vast te stellen beleidsplan. Tegelijkertijd wordt de Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding vastgesteld. Afstemming met directe ketenpartners In de komende bestuursperiode worden de jaarplannen en -programma's van gemeente, Politie en Openbaar Ministerie op elkaar afgestemd. Ten behoeve van korte lijnen in de dagelijkse praktijk vindt frequent politie- en lokaal driehoeksoverleg plaats. Prostitutiebeleid Na de opheffing van het bordeelverbod op 1 oktober 2000 is in Leeuwarden het door de gemeenteraad vastgestelde prostitutiebeleid van kracht gewordt en hebben exploitanten hun bedrijven en bedrijfsvoering aan de nieuwe regelgeving moeten aanpassen. Bedrijven worden jaarlijks minimaal zes keer per jaar door toezichthouder- gecontroleerd op de eventuele aanwezigheid van illegale prostituees zonde: arbeidsvergunning, of er sprake is van vrouwenhandel en de aanwezigheid v: minderjarige prostituees. In 2003/2004 zal een evaluatie van het prostitutiebeleid plaatsvinden. Coffee shopbeieid Blad 39 Het in februari 2001 vastgestelde coffeeshopbeleid gaat nu, naast andere voorwaarden, uit van maximaal 12 coffeeshops welke alleen binnen de stadsgrachten gevestigd mogen zijn. Er is een overgangstermijn voor 3 shops om zich binnen 3 jaar te verplaatsen en 2 buiten de stadsgrachten mogen blijven exploiteren tot deze stoppen. In 2002 zijn 13 gedoogverklaringen voor de verkoop van softdrugs verstrekt. Coffeeshops worden minimaal vier maal per jaar gecontroleerd. Blijkens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in de publicatie "Jeugd en toerisme" van 2001, kent Leeuwarden, met in verhouding tot vergelijkbare gemeenten in Nederland een groot aantal coffeeshops, nauwelijks illegale verkooppunten. Voorstellen nieuw Beleid Verlening en handhaving vergunningen brandweer (incl. ontwikkeling fysieke veiligheidsorganisatie) Na de rampen in Enschede en Volendam is prioriteit gegeven aan de actualisering van gemeentelijke rampenplannen en het voorkomen van brandgevaarlijke situaties. Het rampenplan van Leeuwarden is inmiddels geactualiseerd, maar zal nu moeten worden geïmplementeerd. Daarnaast moet ook in Leeuwarden een achterstand in het afgifte- en controlesysteem van de milieuvergunningen in het kader van brandpreventie verder worden ingelopen. Realistisch oefenen Brandweer Onder realistisch oefenen wordt verstaan "het oefenen conform de werkwijze van het korps, onder een realistische tijdsdruk en rekening houdend met de te verwachten ontwikkelingen van het incident in relatie tot de genomen bestrijdingsmaatregelen"Tijdens het oefenen worden procedures toegepast waarmee de realiteit zoveel mogelijk wordt benaderd, waarbij met echt vuur of een realistische simulatie wordt gewerkt in een realistische omgeving. Door oefenen als voornoemd kan een brandweerkorps in de praktijk de relevante vaardigheden toepassen en op een effectieve en veilige wijze invulling geven aan de brandweertaak. Invoering landelijke communicatiesysteem C2000 Het landelijke project Communicatie 2000 heeft tot doel de communicatie en samenwerking tussen de hulpverleningsdiensten te verbeteren. Deelname aan het project C 2000 is voor alle hulpverleningsdiensten verplicht. Na invoering van het C 2000 systeem kan er immers niet meer met de oude apparatuur worden gecommuniceerd. De afzonderlijke regionale analoge radionetten zullen worden vervangen door één landelijk dekkend digitaal systeem. Alle hulpverleningsdiensten zullen na de invoering van Communicatie 2000 met elkaar communiceren, wat essentieel is bij vooral grote ongevallen en rampen. De implementatie van Communicatie 2000 is voor de regio Fryslan gepland in mei 2003. Wat mag het kosten? Het programma omvat de volgende beleidsproducten Integraal veiligheidsbeleid; Brandweer; rampenbestrijding; handhaving openbare orde.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 21