INHOUD INLEIDING3 Achtergrond en aanleiding3 Doel plan van aanpak3 Leeswijzer3 1. CONTEXT EN SAMENHANG5 Belangrijke noties5 Aanbevelingen audits in bredere context6 Begrenzing van het bedrijfsvoeringprogramma6 Van risico-analyse naar risicomanagement7 2. PROBLEEMSTELLING EN DOELEN8 Probleemstelling8 Doelen8 3. PROJECTEN10 Hoofd- en deelprojecten10 Samenhang projecten10 Planning12 4. PROJECTORGANISATIE EN PERSONELE BEZETTING17 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden19 Besluitvormingsprocessen19 Verantwoording/ voortgangsrapportages20 5. KOSTEN. ..7.21 6. RISICO'S22 7. COMMUNICATIE23 Bijlagen 1De Opmaat Voor Varen Onder Eigen Vlag en Werk in Uitvoering 2) Overzicht van aanbevelingen uit de audits van Deloitte en Touche met een verwijzing naar het project waarin de aanbeveling opgepakt wordt Bedrijfsvoering in Beeld I. CONTEXT EN SAMENHANG Belangrijke noties Na de gemeentebrede risicoanalyse, die volgde op de problemen bij de afdeling belastingen, kwamen wij al tot de conclusie dat de keus tussen investeren in de stad en investeren in de gemeentelijke organisatie eigenlijk niet bestaat. Het is niet het een of het ander. Ondernemingszin en risicomanagement gaan juist hand in hand. Om de bestuurlijke ambities te kunnen realiseren, moeten in de ambtelijke organisatie een aantal randvoorwaarden vervuld zijn. Randvoorwaarden in termen van geld, organisatie (planning control, sturingsprincipes, mandaat), kwaliteit (competenties), informatievoorziening, technologie en cultuur. En dat dan zo concreet mogelijk. Bestuur en ambtelijk management moeten het samen eens zijn over welke klus er geklaard moet worden en wat de prijs is voor de inspanningen die daarvoor gepleegd moeten worden. Een soort contract, dat in de vorm van een concept programmabegroting, in het najaar voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Ook moeten er afspraken komen over hoe we omgaan met tussentijdse wijzigingen in dat contract, want die bestuurlijke ruimte, om flexibel te kunnen reageren op maatschappelijke vraagstukken, blijft natuurlijk heel hard nodig. In de zogenoemde "juni-operatie' hebben College en directieraad, incidenteel aangevuld met controllers en concernadviseurs, in werkgroepen verschillende aspecten van dat contract verkend. De uitkomsten zijn gebundeld in het document 'De opmaat' dat door het College in de vergadering van 25 juni 2002 is vastgesteld. Deze notitie is als bijlage bijgevoegd. Het voorliggende plan van aanpak staat niet op zichzelf en moet nadrukkelijk gezien worden in de brede context van de vraagstukken en ontwikkelingen die in de Opmaat-notitie zijn geschetst. Dit betekent dat bij de aansturing en uitvoering van het onderhavige plan van aanpak regelmatig verbindingen spelen met de andere in de Opmaat-notitie geschetste ontwikkeltrajecten en doelstellingen. Dat betreft in het bijzonder de uitwerking van de strategische concepten van de Stadsvisie. de daarmee samenhangende transformatie naar programmatische werken, en bijbehorende omslag van beleid naar uitvoering, de omslag naar publieksgericht en gebiedsgericht werken, de voorgenomen ombuigingsoperaties, etc. Gelet op de ambities van het nieuwe college kan niet volstaan worden met alleen het inhalen van de achterstand in de bedrijfsvoering. Gelijktijdig verbeteren en vernieuwen betekent veelal het breder trekken van de aanbevelingen uit de audits. Van belang is dat alle aanbevelingen uit de audits zijn ondergebracht bij een van de projecten in het bedrijfsvoeringsprogramma. Een overzicht van de aanbevelingen uit de audits is opgenomen als bijlage.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 307