Bedrijfsvoering in Beeld Aanbevelingen audits in bredere context Noties in de auditrapporten over het besturingsconcept hadden betrekking op integraal management. Met de invoering van programmatisch werken (om beleidsambities te realiseren) en dualisering verandert het besturingsmodel voor een deel van de organisatie. Dat heeft weer invloed op de plannen voor managementdevelopment en competentiemanagement. Ditzelfde geldt voor een visie op de juridische functie en de daarvan af te leiden taakverdeling centraal- decentraal. De in die audit genoemde aanbeveling tot het opzetten van contractbeheer zou heel goed in samenwerking met Centrale Inkoop opgepakt kunnen worden. De impuls voor Centrale Inkoop (voorvloeiende uit de audit aanbestedingen) kan gerelateerd worden aan de aanbevelingen uit een eerder doelmatigheidsonderzoek en de taakstelling uit het collegeprogramma, de kosten kunnen gedekt worden uit het frictiebudget. In de audits naar de P&O-functie en Grondexploitatie wordt aandacht gevraagd voor procesbeheersing en het beschrijven van de processen, de ao/ic. Deze zorg geldt voor veel meer processen in de organisatie, bijvoorbeeld de procesbeheersing binnen de afdeling belastingen. Waar de audit op de regiefunctie geen alarmerende signalen afgaf, verdient deze functie in de context van de organisatieontwikkeling wel extra aandacht. Hoe zal verder vorm gegeven worden aan de relatie tussen beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering (al dan niet op afstand) De in het collegeprogramma geuite wens tot een verschuiving van beleid naar strategie en uitvoering heeft gevolgen voor competentiemanagement. Verwacht wordt dat met het sturen op competenties een deel van deze verschuiving gerealiseerd kan worden. Naast competentiemanagement wordt in het (nu nog conceptnota) Personeelsbeleid 'prestatiesturing' geïntroduceerd. Dit zal raakvlakken hebben met het bedrijfsplan uit de P&C-cyclus. Naast de aanbevelingen in de audit, liep al een 'intern traject' als gevolg van de risicoanalyse. In dit traject worden de meest ernstige risico's uit de inventarisatie beheersbaar gemaakt door het treffen van maatregelen. Dit traject zal voortgezet moeten worden zodat ook voor de risico's uit de overige categorieën oplossingen gevonden worden. Begrenzing van het bedrijfsvoeringprogramma Bovenstaande noties leiden tot het inzicht dat structuur en samenhang moeten worden aangebracht in alle acties die voortvloeien uit de (breder getrokken) aanbevelingen en daarmee samenhangende initiatieven. Aangezien het voorliggende plan van aanpak in eerste aanleg zijn oorsprong vindt in de uitkomsten van de zelfanalyse, bevat het plan een sterke focus op risicobeheersing. Vervolgens zijn een tweetal projecten toegevoegd. De invoering van gebiedsgericht werken, welke moet leiden tot het realiseren van een taakstelling heeft sterke raakvlakken met aanpassingen in de onderlinge coördinatie en kan daarom niet los van de bedrijfsvoering opgepakt worden. Datzelfde geldt voor het tweede project, het versterken van klant- en vraaggericht werken. Later kan. gefaseerd in de tijd, bezien worden in hoeverre andere lopende verbeteringsacties (een eerste inventarisatie telde meer dan 100) ingepast kunnen worden binnen het bedrijfsvoeringprogramma en op welke wijze nadere prioritering plaats kan vinden. Dit speelt onder andere voor het bedrijfsplan O&I. Veel informatiseringprojecten hebben overlap met de projecten uit voorliggend plan van aanpak; verbetering en beheersing van de vele processen, ondersteuning planning Bedrijfsvoering in Beeld control, informatiebeveiligingsbeleid. Afstemming is hier van groot belang, daar wordt bij de planning en bemensing van de projecten rekening mee gehouden. Vooralsnog is niet gekozen voor het integreren van de circa 50 projecten uit het bedrijfsplan O&I omdat de aansturing daarvan op zich goed geregeld is. Wel wordt uiteraard gezorgd voor een programmatische afstemming tussen de O&I-activiteiten en de projecten van dit bedrijfsvoeringprogramma. Ook de ontwikkelinitiatieven met betrekking tot het vraaggestuurde werken (ontwikkeling dienstverlening ca) maken, om dezelfde redenen als hierboven aangegeven m.b.t. het O&I-domein, vooralsnog geen deel uit van het onderhavige programma. Ook voor dit ontwikkeltraject geldt dat inhoudelijke afstemming zal plaats vinden via de besturingslijnen van de in dit plan van aanpak geschetste projectorganisatie. Naast de inhoudelijke afstemming spelen nog meer criteria voor de prioritering van de projecten en de activiteiten daarbinnen. Deze ciriteria betreffen de vraag of het om bedrijfskritische processen gaat, de benodigde capaciteit, risico's en de bijdrage aan het in control brengen van de organisatie. De overal-afweging zal in samenspraak met de sectoren gemaakt worden. Het totale pakket en de prioritering daarbinnen zal vervolgens door de directieraad geaccordeerd worden. Van risico-analyse naar risicomanagement In de commissie vergadering van 19 juni j.l. waarin de uitkomsten van de audits gepresenteerd werden, zijn naast een plan van aanpak ook de uitkomsten van de 'Strategische Risico Analyse' toegezegd. Dit betreft een top-down analyse die het college samen met de directieraad heeft uitgevoerd onder begeleiding van het adviesbureau Deioitte en Touche. Daarbij waren een aantal van de doelstellingen uit het collegeprogramma uitgangspunt. Deze analyse heeft ertoe geleid, dat het college besloten heeft in de programmabegroting 2004 per programma aandacht te besteden aan de daaraan verbonden risico's en zo nodig de maatregelen, die daarop genomen moeten worden, in beeld te brengen. De ambtelijke en de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor ieder programma, respectievelijk een programmamanager en een programmawethouder neergelegd, omvat ook de verantwoordelijkheid voor de risico's en het nemen van maatregelen. Met het benoemen van de risico's in de programmabegroting kan de risicoaanpak een structureel karakter krijgen. Een afgewogen opsomming van deze risico kunnen we nu nog niet presenteren omdat een en ander nu nog niet voldoende is uitgekristalliseerd. Wel ontvangt u binnenkort de rapportage van Deioitte en Touche met daarin de resultaten van de Strategische Risico Analyse.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 308