Blad 56 PROGRAMMA ONDERW1JS (14) De vastgestelde nota scholen onder dak is uitgangspunt van beleid. Het realiseren van goede oplossingen voor de huisvesting van het voortgezet onderwijs zal, naast de vraagstukken van het basisonderwijs, de aandacht krijgen. Het beleid ten aanzien van de huidige twee buurtscholen wordt gecontinueerd en zo mogelijk uitgebreid. Wat willen we bereiken? Strategische doelen: Het onderhouden en versterken van een kwalitatief hoogwaardig niveau aan basisvoorzieningen dat aansluit bij de wensen en behoeften van de gebruikers en welk aanbod voor alle gebruikers toegankelijk is. (MOP) Het voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie raken (preventie) en het verbeteren van de positie en het verminderen van het sociaal isolement van de mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom) (MOP) Operationele doelen: Stimuleren van het aantal binnenschoolse cultuureducatieve projecten met 30% en het aantal lokale producties in 2004 (MOP) Het aantal studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO blijft constant tot 2005. (MOP gewij zigd) In 2004 zijn de resultaten van de scholen voor voortgezet onderwijs op het niveau van het landelijke gemiddelde gebracht. (MOP) Het aantal gevallen van schoolverzuim en ongediplomeerd schoolverlaten is in 2003 met 10% verminderd ten opzichte van het schooljaar 1998-1999. (MOP) Algemeen onderwijsbeleid en onderwijsachterstandenbeleid. Het beleidsterrein Jeugd en Onderwijs is in het programma Lokaal Sociaal Beleid opgenomen. Het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden blijft een van de belangrijkste thema's van het onderwijsbeleid. Sinds 1998 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor dit beleid. Aangezien het huidige kader (de nota GOAL 1998 - 2002) is afgelopen, zal in het najaar door de Raad het beleidskader GOA 2002 - 2006 worden vastgesteld. Gelet op de thema's uit de landelijke regelgeving en de lokale ontwikkelingen zal daarbij een accent vallen op de volgende thema's: - de versterking van de voor- en vroegschoolse educatie; - de ontwikkeling en verbreding van het Onderwijskansenbeleid; - de bestrijding van het voor- en vroegtijdig schoolverlaten (versterking sluitende aanpak; RMC-functie - de beheersing van de Nederlandse taal; - de verbetering van de onderwijsmogelijkheden voor zorg- en risicoleerlingen zorgmonitorzorgcoördinatie en - versterking eerste zorgniveau scholen voor primair onderwijs); - monitoring en evaluatie van het beleid. Zoals reeds aangegeven zal het onderwijsachterstandenbeleid enerzijds moeten aansluiten bij het algemene onderwijsbeleid en maakt het anderszijds deel uit van het bredere Jeugdbeleid (Jeugd en Onderwijs) binnen het LSB Wat het algemene beleid betreft moet worden opgemerkt dat dit beleid gericht is op een verdere versterking van de positie van besturen en scholen. Daarnaast is er sprake van landelijke ontwikkelingen, waarop de Blad 57 gemeente weinig invloed heeft, maar die wel effect kunnen hebben op de afstemming tussen algemeen beleid en onderwijsachterstandenbeleid. Te wijzen valt bijvoorbeeld op Weer Samen Naar School, de ontwikkelingen in het vmbo, de discussie rond basisvorming en tweede fase vervolgonderwijs etc Er zal dan ook meer aandacht moeten worden besteed aan het monitoren van ontwikkelingen en het evalueren van het gevoerde beleid, om tijdig op veranderingen te kunnen inspelen. Openbaar onderwijs in Leeuwarden Net als in andere (middelgrote gemeenten heeft er ook in Leeuwarden een ontvlechting van de zgndubbelrol van de gemeente m.b.t. het onderwijs plaatsgevonden: enerzijds vormde de gemeente het schoolbestuur van het openbaar onderwijs, anderzijds vervult zij de rol van lokale overheid m.b.t. het gehele onderwijs. In 1998 is ten behoeve van het openbaar voortgezet onderwijs de Stichting OSG Piter Jelles gevormd. Deze openbare scholengemeenschap in Leeuwarden, met nevenvestigingen in Dokkum, Sint Annaparochie en Kollum omvat vmbo, havo, atheneum en gymnasium. Ten behoeve van het openbaar primair onderwijs (i.e. het basis- en het speciaal onderwijs) zijn in februari 2000 de leden van de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Leeuwarden geïnstalleerd; de zgn. bestuurscommissie ex art.82 van de Gemeentewet functioneert op basis van een door de Raad op 13 september 1999 ter zake vastgestelde Verordening. Deze bestuurscommissie OPOL (met een eigen bestuursbureau van zes personen in de Vredeman de Vriesstraat nr.60) bestuurt/beheert per 1-8-2002 in totaal 15 openbare basisscholen en 3 openbare instituten voor speciaal onderwij s Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren Algemeen Het voor de lokale overheid scheppen van voorwaarden voor het ontwikkelen en uitvoeren van een samenhangend onderwijsbeleid en doen geven van goed onderwijs, binnen een infrastructuur die afgestemd is op (bestaande en nieuwe) plaatselijke en regionale behoeften. Voorstellen nieuw beleid Uitvoering scholen onder dak Het gaat om de uitvoering in 2003 van de volgende voorzieningen: Zuiderburen, groepsgrootteverkleining, Piter Jelles, Comenius en spoedeisende voorzieningen. Ombuigingen GOA-beleid Beëindigen van de gemeentelijke bijdrage voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Enige jaren geleden heeft de raad besloten middelen beschikbaar te stellen voor voor- en vroegschoolse educatie. Inmiddels komt de gemeente in aanmerking voor rijksmiddelen in het kader van de specifieke regeling. De directe noodzaak eigen gemeentelijke middelen beschikbaar te stellen vervalt daarmee.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 30