Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 Prestaties Inkomen Inkomensvoorziening, handhaving, armoedebeleid, fraudebestrijding, voorlichting en cliëntenparticipatie zijn allen randvoorwaarden voor een sluitende aanpak van activering en arbeidsmarkttoeleidmg van bijstandsgerechtigden. Dit wordt ook bevestigd in de afspraken uit de Agenda voor de Toekomst. Daarom zal SZW de komende jaren veel aandacht besteden aan de ondersteunende rol van deze thema's in het activeringsbeleid, zoals ook al blijkt uit passages van het nieuwe regeerakkoord over armoedebestrijding. In hoofdstuk 3 zijn deze passages weergegeven. Het armoedebeleid heeft het afgelopen jaar in het teken gestaan van de voornemens van het Rijk. Het college van B&W heeft in 2001 besloten dat het in afwachting van landelijke ontwikkelingen op dat moment niet opportuun was om het gemeentelijke armoedebeleid aan een verdere heroverweging te onderwerpen. De verwachting is dat er snel meer duidelijkheid over het te voeren rijksbeleid zal komen. In 2001 blijkt het bijstandsbestand verder te zijn gedaald. Van bijna 4.100 Abw-ers op 1 januari tot 3.800 aan het eind van het jaar. De voortdurende daling van de afgelopen jaren is van invloed op de samenstelling van het bijstandsbestand. De groep met grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) heeft inmiddels een aandeel van ongeveer 70%. In 2001 zijn verschillende projecten opgezet voor de activering van deze categorie uitkeringsgerechtigden. Het verbeteren van de naleving van verplichtingen en de sanctionering van overtredingen heeft in het experiment Hoogwaardige handhaving (LAT) in 2001 verdere vorm gekregen. Het verdwijnen van het periodieke heronderzoek rechtmatigheid en het verplicht maandelijks in te leveren inkomstenformulier in hun 'oude vorm' zijn voor de cliënt de meest zichtbare verbeteringen. Ook in de participatie van cliënten is in 2001 het nodige veranderd: de cliëntenraad heeft een bredere vertegenwoordiging gekregen en de bijeenkomsten worden nu geleid door een onafhankelijk voorzitter. De meeste beleidsontwikkelingen op het gebied van Werk en Inkomen zoals de belastingherziening, armoedebeleid, Lokale Agenda voor de Toekomst en het verbetertraject zijn geagendeerd voor de bijeenkomsten van de cliëntenraad. Een andere vorm van participatie is het tevredenheidsonderzoek onder deelnemers van reïntegratietrajecten. Dit onderzoek is voor de eerste maal in 2001 uitgevoerd en geeft een beeld van de door de trajectdeelnemers ervaren dienstverlening van de gemeente en reïntegratiebedrijven. Over het algemeen zijn de deelnemers tevreden met hun traject, met de resultaten en de geboden dienstverlening. Ook zijn er een aantal verbeterpunten op het terrein van informatievoorziening en dossiervorming benoemd. In 2002 wordt een vervolgonderzoek gehouden. Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 1 ONTWIKKELINGEN 1.1 SUWI Op 1-1-2002 is de reorganisatie van het sociale zekerheidsstelsel een feit. De voorbereiding van de Structuur Uitvoering Werk en Invoering (SUWI) heeft in 2001 veel aandacht gekregen zowel op landelijk als op lokaal niveau. In Leeuwarden is begin 2001 op de lokatie Tesselschadestraat gestart met de inrichting van het Centrum voor Werk en Inkomen. Dit is het eerste aanspreekpunt geworden voor inwoners van het CWI-gebied Leeuwarden (Leeuwarderadeel, Ferwerderadiel, Boamsterhim, Tytsjerksteradiel en Leeuwarden) die werkloos worden en een beroep op uitkering of reïntegratie doen. Aanbesteding SUWI is meer dan oprichting van het CWI. In het kader van de wet SUWI moeten gemeenten vanaf 1-1-2002 hun reïntegratietrajecten aanbesteden. Leeuwarden had hiermee al in het voorgaande jaar ervaring opgedaan met 400 fase 4 trajecten. In 2001 is opnieuw aanbesteed, nu voor 600 fase 4 trajecten die in 2002 zullen worden uitgevoerd. Ditmaal is niet gekozen voor een openbare aanbesteding maar voor een onderhandse, waarbij alle reïntegratiebedrijven waarmee Leeuwarden al contracten had, zich konden inschrijven. Het werd belangrijk geacht dat de bedrijven die offreerden al kennis hadden van het Leeuwarder Lokaal Sociaal Beleid en de bereidheid hadden (getoond) om zich tot hoofdaannemer te ontwikkelen. Uit die aanbesteding zijn twee bedrijven gekomen die de economisch meest voordelige aanbieding hadden. Alexander Calder BV heeft een opdracht voor 400 trajecten en ottema zwart voor 200 trajecten gekregen. Deze laatste had voor de gemeente eerder met succes het zogeheten taxi-project voor ex banenpool-werknemers uitgevoerd. De aanbesteding voor fase 2/3 trajecten kon in 2001 niet meer worden georganiseerd. Deze heeft inmiddels plaatsgevonden in begin 2002. Uitkomst van die aanbesteding is dat de bedrijven Kliq (300 trajecten) en Kiss (100 trajecten) de opdracht gegund is. Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Fryslan Een ander gevolg van de SUWI wetgeving is de oprichting van het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Fryslan (RPA-F) in de zomer van 2001. Aan dit platform nemen gemeenten, het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV), vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers in de regio en de CWI-organisatie deel. De portefeuillehouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Leeuwarden vertegenwoordigt in het platform de gemeenten die het CWI-gebied Leeuwarden vormen. Het platform wil zich ontwikkelen tot een centrale plek in de regio 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 335