Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 waar informatie, deskundigheid en initiatieven ten behoeve van een goede werking van de Friese arbeidsmarkt samenkomen. Het secretariaat van het platform is gehuisvest bij de gemeente Leeuwarden, sector Additionele Werkgelegenheid. De ondertekening van het oprichtingsconvenant, het invullen van het secretariaat, de formulering van een werkplan met speerpunten zijn de eerste activiteiten van het RPA-F in 2001 geweest. 1.2 Agenda voor de Toekomst Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de VNG hebben begin 2001 een gezamenlijke Agenda voor de Toekomst opgesteld. Centraal in de Agenda staat de ambitie van beide partijen om een extra inspanning te leveren om elke (bijstands)cliënt hetzij in het arbeidsproces op te nemen hetzij maatschappelijk te laten participeren. Op basis van deze Agenda voor de Toekomst zijn de G26 gemeenten (waaronder Leeuwarden) de onderhandelingen gestart met SZW voor concrete invulling van de intenties in een Plan van Aanpak voor de periode 2001 - 2004. Dit Plan van Aanpak is op 19 december 2001 ondertekend door de G26 en Minister Vermeend. Het omvat een aantal inspannings- en resultaatverplichtingen voor deze partijen om een sluitende keten van arbeidsmarkttoeleiding, maatschappelijke participatie en zorg- en hulpverlening te bereiken. Er zijn afspraken gemaakt over vermindering van bijstandsbestand, aantal te realiseren reïntegratietrajecten en de gemiddelde uitstroomscore. SZW stelt een prestatievergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement (klantbegeleiding) tegenover het aantal gerealiseerde trajecten. Begin 2002 heeft de gemeenteraad de lokale uitwerking van de Agenda voor de Toekomst 2001 - 2004 vastgesteld. Deze Lokale Agenda voor de Toekomst bevat onder meer de volgende afspraken: realisatie van 4.000 reïntegratietrajecten, waarvan er in ieder geval 3.167 in aanmerking komen voor de prestatievergoeding van het ministerie; realisatie van ten minste 30% uitstroom naar werk van de gerealiseerde trajecten, een uitstroompercentage van 40 blijft de afspraak met SZW; een prestatievergoeding van het ministerie voor de uitvoeringskosten van het casemanagement van maximaal 1150,- per succesvol traject. De afspraken over de prestatievergoeding voor het casemanagement werken terug tot 1- 7-2001. Leeuwarden kan voor het laatste halfjaar van 2001 maximaal 475 trajecten in aanmerking laten komen voor deze subsidie. Inmiddels is de jaarverantwoording 2001 gecontroleerd door de accountant. Hieruit blijkt dat de gemeente het laatste halfjaar 471 reïntegratietrajecten heeft gerealiseerd die aan de voorwaarden voor de casemanagementvergoeding voldoen. De doelstelling van 475 is daarmee zo goed als gehaald. In bijlage 2 worden de prestatie-afspraken uit de Agenda voor de Toekomst nog eens weergegeven. In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op het aantal gerealiseerde trajecten in 2001 1.3 Monitor Scholing en Activering Een nieuw instrument voor rapportage aan de rijksoverheid is de zogenaamde monitor scholing en activering. Deze monitor is in 2001 door SZW geïntroduceerd. De monitor zal de ruggengraat vormen van de informatie over reïntegratie en is van belang voor zowel gemeenten als het Rijk. Via de monitor kan er op persoonsniveau gemeten worden wat de effectiviteit is van de ingezette reïntegratietrajecten. Bij de systematische verzameling van de informatie zijn ook de reïntegratiebedrijven betrokken. Vanaf 1 juli Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 2001 is de gemeente Leeuwarden verplicht de nieuwe instroom te registreren en rapporteren conform de monitorsystematiek. De eerste rapportage met monitorgegevens over het laatste halfjaar van 2001 heeft de sector Sociale Zaken in februari 2002 aan de gegevens verwerker (Research voor Beleid) van het ministerie verstrekt. Dit zal ieder halfjaar plaats gaan vinden. Research voor Beleid werkt op dit moment nog aan een lokatierapport, waarin wordt teruggekoppeld aan SZW en gemeenten over de resultaten van de eerste gegevensaanlevering. In 2001 is in Leeuwarden met name gewerkt aan het gereed maken van de gegevensregistratie voor de monitor. Daarbij is gebruikt gemaakt van de aangeboden ondersteuning van Bureau Berenschot, die deze opdracht voor SZW uitvoert. De feitelijke implementatie van de monitor hangt sterk samen met de introductie van een nieuw automatiseringssysteem (GWS4all) bij de sector Sociale Zaken. Bij dit pakket wordt een reïntegratiemodule geleverd die de registratie van de 'mosa' gegevens ondersteunt. Tot het moment dat deze module operationeel is (najaar 2002), vergt het registreren en genereren van de mosa gegevens aanzienlijke extra werkzaamheden. 1.4 Landelijke aandacht Leeuwarder reïntegratiebeleid In nog sterkere mate dan in 2000 trok het Leeuwarder reïntegratiebeleid landelijke aandacht. De gemeente kreeg een eervolle vermelding voor haar inzending voor de Werksleutel 2001. De inzending betrof het project 'Kansentrajecten georganiseerd' waarvan in hoofdstuk 2 verslag wordt gedaan. De jury noemde het project het sluitstuk van een succesvolle sluitende aanpak waarbij ook voor de meest kwetsbare doelgroep een aanpak wordt ontwikkeld. En of dat nog met genoeg was, nodigde minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hare Majesteit Koningin Beatrix uit voor een werkbezoek aan onze gemeente. Vermeend wilde aan de koningin laten zien op welke wijze een succesvol reïntegratiebeleid gevoerd kan worden. Het koninklijk bezoek vond plaats op woensdag 3 oktober. De Koningin bezocht onder meer Kringloopbedrijf Estafette en het project 'een actief stadsdeel' en sprak met vertegenwoordigers van reïntegratiebedrijven en met de trajectdeelnemers. 1.5 Gesubsidieerde arbeid Het is in 2001 niet mogelijk gebleken een nieuw integraal gemeentelijk beleidskader voor gesubsidieerde arbeid te realiseren. De reden daarvoor is dat de besluitvorming van het Rijk naar aanleiding van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) naar de toekomst van het arbeidsmarktbeleid in 2001 nog niet was afgerond. Formulering van het gemeentelijk beleidskader zal hierop moeten wachten. De verwachting is er in de loop van 2002 meer duidelijkheid zal komen van de rijksoverheid. Daarna kan ook het gemeentelijke beleidskader worden opgesteld. De tekst van het nieuwe regeerakkoord (d.d. 3 juli 2002) lijkt in hoofdlijnen aan te sluiten bij de aanbevelingen van het IBO. "Gemeenten krijgen meer verantwoordelijkheid, ruimte en middelen voor het voeren van een activerend reïntegratiebeleid. Er komt één ongedifferentieerd, flexibel en vrij besteedbaar reïntegratiebudget", aldus het regeerakkoord. In de komende regeerperiode zal er gesubsidieerd werk blijven bestaan. Gemeenten krijgen wel meer vrijheid in de toepassing van deze arbeidsmarktinstrumenten: "De inzet van de ID banen voor maatschappelijke dienstverlening blijft binnen het beschikbare budget mogelijk. Gemeenten kunnen indien gewenst ook Wsw plaatsen inkopen." Inmiddels heeft de staatssecretaris aanzienlijke bezuinigingen op de ID-banen en Wiw- dienstbetrekkingen vanaf 2003 aangekondigd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 336