Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 1.6 Organisatie Het organisatie-ontwikkelingstraject Sociale Zaken De uitvoering van sociale zekerheidsregelingen en toeleiding tot reïntegratie vindt plaats in een dynamische omgeving. Om goed op deze dynamiek in te kunnen spelen heeft de sector Sociale Zaken in de in november 1998 vastgestelde nota 'Taakstellend Activeringsbeleid' de volgende opdracht gekregen: ontwikkeling richting een opdrachtnemend bedrijf; verdere ontwikkeling van de primaire taak van activering van de klant richting werk en/of tenminste participatie; omvorming in een toekomstgericht organisatiestructuur onder tegelijkertijd verbetering van de effectiviteit en de efficiency bij de uitvoering van de essentiële taak van uitkeringsverstrekking. Deze opdracht is uitgevoerd in een organisatie-ontwikkelingstraject met een looptijd van 1999 t/m 2002. Het ontwikkelingstraject heeft geresulteerd in een eind 2001 bij de Ondernemingsraad (OR) ingediend voorstel tot reorganisatie van de sector. Daarnaast is een concept ontwikkeld voor de uitvoering van het zogenaamde 'casemanagemenf om de uitkeringsgerechtigde te activeren en toe te leiden tot reïntegratie in het arbeidsproces. Ook is in de afgelopen jaren een gedegen systeem voor bedrijfsvoering ontwikkeld. Hiermee kan op een realistische wijze de benodigde formatie worden vastgesteld. De voortgang van werkzaamheden wordt met dit bedrijfsvoeringsysteem bewaakt en risico's kunnen tijdig worden onderkend. Begin 2002 is een positief advies ontvangen van de OR op het reorganisatievoorstel en zal de reorganisatie per 1 juli zijn voltrokken. In 2002 zullen het bedrijfsvoeringsysteem en het casemanagement verder worden geïmplementeerd. Bij de evaluatie van het ontwikkelingstraject is geconstateerd dat in de afgelopen jaren er een sterke wissel is getrokken op het personeel en dat de uitvoering onder druk heeft gestaan. Aanvraag preventief verbetertraject De sector Sociale Zaken van de gemeente heeft sinds 1998 een intern controle systeem ingevoerd om de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken. Met dit bedrijfsvoeringsysteem kunnen tijdig risico's worden onderkend. Op enkele onderdelen scoort de sector in rapportcijfers uitgedrukt een zes min. Dit is veroorzaakt door de samenloop van een aantal ontwikkelingen: het organisatie-ontwikkelingstraject van de sector, de invoering van de nieuwe structuur Werk en Inkomen (SUWI) met onder meer de vorming van Centra voor Werk en Inkomen, invoering van het nieuwe belastingstelsel en de fasegewijze invoering van het nieuwe softwarepakket. Met name aan de verdere invoering van ICT-systemen in verband met de uitkeringsverstrekking en SUWI zijn risico's van kwaliteitsterugval verbonden. Gezien deze ontwikkelingen in de komende jaren is het risico aanwezig dat op onderdelen een onvoldoende zal worden gescoord. Als risicogebieden zijn aangemerkt: de handhaving van verplichtingen de kwaliteit van onderzoek en rapportage de administratieve gegevensvastlegging het debiteurenbeheer. 4 Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 Om financiële maatregelen van het Rijk te voorkomen is een preventiet verbetertraject aangevraagd bij het Ministerie van SZW. Tijdens de periode van een verbetertraject krijizt de gemeente de gelegenheid orde op zaken te stellen zonder dat het Rijk daar financiële gevolgen aan verbindt. In samenspraak met de Inspectie Werk en Inkomen (voormalig Rijksconsulentschap) is de looptijd van het verbetertraject bepaald op de jaren 2002 en 2003. Voor de 4 benoemde risicogebieden zijn per halfjaar te behalen resultaten benoemd. Inmiddels is de aanvraag door het Rijk gehonoreerd en is het vastgestelde plan van aanpak in uitvoering genomen. Invoering nieuw belastingstelsel en Euro Per 1 januari 2001 is het nieuwe belastingstelsel in werking getreden. Vanwege het netto-karakter van de bijstandsuitkeringen betekent dit stelsel extra administratieve handelingen voor de bijstandsgerechtigden en de sector Sociale Zaken. Voor de bijstandsgerechtigde en de sector Soza is het daarmee bepaald niet gemakkelijker geworden. Vooral eind 2000 en in 2001 is prioriteit gegeven aan de dienstverlening aan de cliënt. De uitvoeringskosten zijn door de invoering van het nieuwe stelsel gestegen zonder toereikende compensatie van het Rijk. In 2002 zullen voor het eerst definitieve aanslagen worden opgelegd met het nieuwe stelsel. Verwacht wordt dat dit ook nogal wat extra werk met zich mee zal brengen. De invoering van de Euro is zonder problemen verlopen. Ontwikkelingen op het terrein van de Informatie- en CommunicatieTechnologie (ICT). Vanwege de gedateerdheid van het automatiseringssysteem en de afloop van de onderhoudsgarantie is in oktober van 2001 de basismodule van het nieuwe pakket GWS4all succesvol in gebruik genomen. In 2002 staat de invoering van modules ter ondersteuning van de reïntegratietaak en de werkprocessen op het programma. Sinds 2000 is de sector Soza voor de uitwisseling van fraudesignalen als pilot al aangesloten op het Inlichtingenbureau (IB). In 2002 moet bij de landelijke uitrol van het IB nieuwe programmatuur in gebruik worden genomen. Ter ondersteuning van het berichtenverkeer tussen de SUWI-organisaties wordt het SUWI-net ontwikkeld. De verwachting is dat in het najaar 2002 de sociale diensten hierop kunnen worden aangesloten voor wat betreft de uitwisseling van informatie met het CWI. Telkenmale moet weer worden geconstateerd dat de oplevering van software niet volgens afgegeven planning verloopt en de ingebruikname veel moeizamer verloopt dan wordt voorgespiegeld. Bij de ingebruikname van nieuwe software kunnen productieverlies en kwaliteitsterugval niet worden uitgesloten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 338