Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 In 2001 werden er 2.120 uitkeringen beëindigd. Verreweg de meeste (40%) vanwege het vinden van (gesubsidieerd) werk. Andere redenen om de bijstand te verlaten die te maken hebben met reïntegratie op de arbeidsmarkt zijn het starten van een studie of een eigen bedrijf (beide 4%). Allochtonen Naar verhouding bestaat het bijstandsbestand uit relatief veel allochtonen. Bijna één derde van het bestand is allochtoon, terwijl deze bevolkingsgroep slechts 12% van de potentiële beroepsbevolking van Leeuwarden uitmaken. Van bijstandsgerechtigde allochtonen zijn de Antillianen en vluchtelingen de grootste groepen. Zij beslaan in 2001 samen bijna de helft van het allochtone deel bijstandsgerechtigden. Fase 4 De afstand tot de arbeidsmarkt is voor de meerderheid van de mensen met een bijstandsuitkering groot. Tegelijkertijd is de relatieve omvang van deze groep de afgelopen jaren toegenomen. In 1998 was het aandeel fase 4 cliënten (grote afstand tot de arbeidsmarkt) nog 61%, begin 2001 bijna 70%. Aan het begin van 2002 was twee derde van de uitkeringsgerechtigden ingedeeld in fase 4. De verwachting is dat na de definitieve fasebepaling van de nog niet ingedeelden (7%) dit aantal eveneens zal oplopen tot 70%. De groep die geen reïntegratietraject nodig heeft (fase 1, zelfredzaam en korte werkloosheid) vormen een redelijk stabiele maar kleine groep (5%). De overigen (fase 2/3 met kort of langer scholings/werkervaringstraject) beslaan eind 2001 ruim 20% van het bestand. 3.2 Armoedebeleid De gemeente voert al bijna 20 jaar een actief beleid ter bestrijding van de armoede. Daarbij hanteert de gemeente de volgende instrumenten: individuele bijzondere bijstand, categoriale bijzondere bijstand, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen, integrale schuldhulpverlening, collectieve aanvullende ziektekostenverzekering, de declaratieregeling ter bevordering van de maatschappelijke participatie en voorlichting ten behoeve van het tegengaan van het niet-gebruik. Armoedeval In 2000 heeft de gemeente Leeuwarden een onderzoek uitgevoerd naar de armoedeval. De resultaten van dit onderzoek hebben er mede toe geleid dat de problematiek hoog op de politiek agenda is komen te staan. In de Agenda voor de Toekomst wordt ook expliciet aandacht besteed aan de problematiek van de armoedeval. De doorgevoerde belastingherziening en het invoering van de werkaanvaardingspremie zijn de eerste maatregelen in 2001 geweest die een verzachting van de armoedeval beogen. Het ziet er naar uit dat de komende kabinetsperiode de problematiek van de armoedeval werkelijk aangepakt gaat worden. Het beperken van de inkomensafhankelijke regelingen, het vormen van één loket en vergroting van de inkomensverbetering bij werkaanvaarding voor herintreders zijn in het regeerakkoord aangekondigde maatregelen. 12 Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 Het jaar 2001 stond in beleidsmatig opzicht in het teken van een drietal ontwikkelingen: de Agenda voor de Toekomst; de evaluatie van de Declaratieregeling minima Leeuwarden; het ontwikkelen van de zogeheten "lang-laag regeling" die tegemoet moet komen aan de bestrijding van de armoede bij een langdurig laag inkomen. De Agenda voor de Toekomst stelt nadrukkelijk het gemeentelijk armoedebeleid ter discussie door de relatie te leggen met de activering van uitkeringsgerechtigden. Al eerder - in mei 2001- had de gemeente besloten dat in afwachting van verdere landelijke ontwikkelingen hieromtrent het niet opportuun was om het gemeentelijke armoedebeleid aan een heroverweging te onderwerpen. Vooruitlopend hierop is wel besloten om een lokale armoedemonitor te ontwikkelen. Immers de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over de stand van de armoede in Leeuwarden vormt de input voor de beleidsontwikkeling. De Declaratieregeling minima Leeuwarden is in 1999 op experimentele basis ingevoerd. De voortzetting is afhankelijk gesteld van de effectiviteit van het instrument. In 2001 het de effectmeting plaatsgevonden. De resultaten van de effectmeting laten zien dat de maatschappelijke participatie van de minima is toegenomen en dat deze toename is toe te schrijven aan het gebruik van de Declaratieregeling minima Leeuwarden. Uit de effectmeting is ook gebleken op welke wijze het effect van de regeling kan worden vergroot. Met inachtneming van deze onderzoeksresultaten heeft de gemeente besloten om de succesvol ingezette Declaratieregeling te handhaven. Het beleid ter doorbreking van het sociaal isolement door middel van het bevorderen van de deelname aan maatschappelijke activiteiten wordt voortgezet en de effectiviteit van de regeling wordt vergroot door deze op onderdelen aan te passen dan wel aan te scherpen. Zo zal bijvoorbeeld de tegemoetkoming van de Declaratieregeling éénmalig worden verhoogd met 15% en wordt de tegemoetkoming voortaan tevens jaarlijks geïndexeerd. Ook wordt het voorzieningenpakket uitgebreid met de mogelijkheid om ook ten behoeve van abonnementskosten voor de krant, tijdschrift, internet en telefoon voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen. Voor wat betreft de uitvoering van de regeling zullen er gerichte voorlichtingsacties richting ouderen worden ondernomen en zal de afhandelingprocedure dienen te worden geoptimaliseerd. Lang - laag In 2001 zijn de VNG en het ministerie van SZW er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken over de "lang-laag regeling". Er is inmiddels een kabinetsstandpunt over de lang-laag regeling dat nu bij de Raad van State ligt. Het wachten is op de verdere besluitvorming. In het nieuwe regeerakkoord zijn de lijnen voor de armoede(va!)bestrijding voor de komende jaren uit gezet. "Om te beginnen dient het algemeen, generiek inkomensbeleid weer voorbehouden te zijn aan het Rijk. De beleidsruimte voor gemeenten om een eigen inkomensbeleid te voeren moet worden beperkt. Het categoriaal inkomensbeleid in de bijstand wordt afgeschaft. De bijstand wordt weer vangnet; dat wil zeggen dat in bijzondere, individuele gevallen ondersteuning kan worden verleend, terwijl aanvullende ondersteuning kan worden verleend aan langdurige minima" (lang-laag). De afspraken uit de Agenda voor de Toekomst en de aangekondigde wijzigingen in rijksbeleid zullen de gemeentelijke beleidsontwikkeling bepalen voor 2002 en verder.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 342