startpositie, extra hulp op schoolinschakeling van voorzieningen buiten de onderwijssector etc.). Daarbij moeten we steeds al uitgangspunt nemen dat de middelen worden ingezet waar de problematiek het grootst is en waar via de reguliere weg (b.v. eigen middelen van de school) onvoldoende middelen beschikbaar zijn. Belangrijk tenslotte is ook dat er niet alleen gekeken wordt naar probleem situaties, maar dat ook algemene voorzieningen worden versterkt zodat het ontstaan van probleemsituaties kan worden voorkomen. 8 4. Thema's GOA-beleid 2002 - 2006. Gelet op bovenstaande uitgangspunten en voortbordurend op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren wordt in de periode 2002 - 2006 een beperkt aantal thema's verder ontwikkeld, waarbij (zeker wat betreft het primair onderwijs) zoals hierboven is vermeld het accent valt op ontwikkeling in de 'sociale vernieuwings- of achter standswijken' De aandacht is vooral gericht op de volgende thema's a) uitbreiding van vormen van voor- en vroegschoolse educatie; met name kan daarbij gedacht worden aan verbreding van het aanbod Kaleidoscoop, maar ook aan de uitwerking van ideeën rond de zogenoemde "Voorschool"; speciale aandacht voor de effecten van dit beleid; b) verdere uitwerking van de voorstellen uit het rapport over de zorg- en risicoleerlingen, naast de lopende ontwikkelingen zorgmonitorzorgcoördinatie)met name wordt daarbij gedacht aan de versterking van het zorg- niveau van de scholen voor primair onderwijs, o.a. door de mogelijkheden voor schoolmaatschappelijk werk en preventieve logopedie te vergroten; hierbij is van belang de vraag in welke mate scholen eigen middelen inzetten, b.v. de middelen voor onderwijsbegeleiding; c) onder nog nader te bepalen condities kan uitbreiding worden gegeven aan het het 'buurtschoolconceptmet name zal van de betrokken scholen en instellingen een duidelijke visie op de doelen en gewenste resultaten van de buurtschool als vorm van achterstandsbestrijding worden gevraagd; d) versterking van het onderwijs in de Nederlandse taal in primair en voortgezet onderwijs; daarbij zal o.a. aandacht moeten worden geschonken aan de positie en de rol van het Fries bij de taalverwerving; e) continuering van het huidige Onderwijskansenbeleid bij de huidige OKP-scholen op basis van het convenant Rijk gemeente en de convenanten tussen gemeente en betrokken schoolbesturen; na een evaluatie van het Onderwijs- kansenbeleid (dat in 2005 afloopt) zal een besluit moeten worden genomen over een eventuele implementatie van deze vorm van beleid bij andere scholen voor primair onderwijs; besluitvorming door de raad zal mede afhankelijk zijn van mogelijke continuering van het rijksbeleid cp dit terrein. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 355