Bestrijding voor- en vroegtijdig schoolverlaten 100.000 Monitoring en evaluatie 50.000 opzetten van een monitor; uitvoerings kosten Reservering onvoorzien 50.000 b. v. in te zetten t.b.v kort lopende pro- j ecten Het gaat hier om indicatieve bedragen. Aan de hand van de concrete plannen zal het beschikbaar te stellen bepaald moeten worden. Volledigheidshalve wordt hier opgemerkt dat de gemeenteraad bij besluit van 17 januari 2000 een reserve onderwijsachterstandenbeleid heeft ingesteld. Deze bestem mingsreserve is o.a. bedoeld om fluctuaties in de uitgaven op te kunnen vangen. Het is mogelijk dat in een bepaald jaar minder uitgaven gepland zijn, terwijl in een jaar daarna extra activiteiten worden uitgevoerd. Op deze manier blijven de rijksmiddelen voor het goa, die (nog) niet direct zijn uitgegeven, beschikbaar voor het doel waarvoor ze beschikbaar zijn gesteld. Het gaat hier om een voorwaarde die het rijk aan gemeenten stelt. 6. Procedure uitwerking thema's. In de paragrafen 4 en 5 is aangegeven aan welke thema's in de komende beleidsperiode aandacht zal worden besteed en welke middelen er per thema beschikbaar worden gesteld. In de komende maanden (de periode november 2002 - februari 2003) zullen in overleg met het onderwijsveld voorstellen worden ontwikkeld voor een concrete uitwerking. Het gaat dan om een uitwerking van de volgende thema's: Uitbreiding we (incl. de mogelijkheden van een voorschool etc.); Verbreding buurtschool-ontwikkeling naar andere wijken; Versterking eerste zorgniveau primair onderwijs Taalbeleid (versterking onderwijs in de Nederlandse taal *1' Bestrijding voortijdig schoolverlaten Monitoring en evaluatie. Per thema zal een plan van aanpak moeten worden opgesteld, waarin tenminste wordt aangegeven: op welk probleem richt het plan van aanpak zich; op welke periode heeft het plan van aanpak betrekking; welke doelen worden er gesteld in relatie tot de uitgangssituatie (zo mogelijk geformuleerd volgens de zogenoemde SMART-principesSpecifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht, Tijdgebonden) welke middelen worden ingezet; wie zijn betrokken bij de uitvoering; wie is verantwoordelijk voor de uitvoering; welke activiteiten worden uitgevoerd om de doelen te bereiken; op welke wijze worden resultaten inzichtelijk gemaakt; hoe vindt de inhoudelijke en financiële verantwoording aan de opdrachtgever (i.e. het College) plaats. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 358