Blad 2 essentiële taken zijn en waar eventueel kan worden omgebogen is de komende periode dan ook noodzakelijk. Wij willen daarover met u van gedachten wisselen en nodigen de Raad van harte uit om haar ideeën kenbaar te maken. Ook in de duale verhoudingen wensen wij tot een vruchtbare discussie met u te komen, die er toe leidt dat onze gemeente ook bij een lichte teruggang in de economische ontwikkeling, haar opgaande lijn blijft vasthouden. 1.2 Uitgangssituatie Toekomstprognoses kennen van nature een grote mate van onzekerheid. Voor een aantal voor de begroting 2003 en de meerjarenraming 2004-2006 bepalende factoren geldt dit in meer dan de gebruikelijke mate. Daarmee gaat de gemeente een ongewisse periode tegemoet. In de eerste plaats zijn er de economische ontwikkelingen. De terugloop in de internationale economische groei, mede tengevolge van de gebeurtenissen van september 2001 in de Verenigde Staten, hebben ook hun uitwerking op de|||^ nationale economie en daarmee uiteindelijk op de omvang van de voor de gemeente beschikbaar komende middelen. De voorspellingen over herstel van de economische groei lopen sterk uiteen. Vooralsnog tendeerden de meeste voorspellingen in de richting van een vrij snel herstel, maar de laatste voorspellingen van het Centraal Planbureau zijn, wat het tempo van het herstel betreft, aanmerkelijk somberder. Na de kamerverkiezingen in mei is er een nieuw kabinet aangetreden. Hoewel de gevolgen van het regeerakkoord voor gemeenten nog niet geheel helder zijn, moet op basis van het thans bekende rekening worden gehouden met ombuigingen ook ten laste van het gemeentefonds. Daarnaast zullen de kabinetsplannen met de onroerendzaakbelasting voor onze gemeente nadelig uitpakken De normeringssystematiek, dit wil zeggen de wijze waarop de omvang van het gemeentefonds wordt bepaald, moet in overleg tussen regering en VNG opnieuw vastgesteld worden. Bekend is dat het rijk vindt dat de gemeenten de laatste jaren te veel geld hebben gekregen. Er moet derhalve gevreesd worden voor een ongunstiger verdeling van middelen tussen rijk en gemeenten. Met ingang van het jaar 2003 treedt voor gemeenten het zogenaamde BTWcompensatiefonds in werking. Daarmee worden gemeenten voor de omzetbelasting meer op dezelfde wijze behandeld als bedrijven. Beoogd wordt daarmee de afweging tussen zelf doen en uitbesteden niet te laten beslissen door verschil in belasting regels, maar alleen door verschil in efficiency van de bedrijfsvoering. Hoewel de invoering op de lange termijn voor gemeenten voordelen kan opleveren, moet de eerste jaren rekening gehouden worden met budgettaire tekorten. Voor die tegenvallers is een voorziening gevormd maar eerst bij de meicirculaire in 2004 zal duidelijk worden of de vooral op rijksniveau gemaakte schattingen enigszins betrouwbaar zijn. 1.3 Programmabegroting Op I maart 2002 is de Wet dualisering gemeentebestuur in werking getreden. Daarmee wordt beoogd de lokale democratie levendiger te maken en daardoor de betrokkenheid van de burger bij de lokale democratie te vergroten. Ir. het duale stelsel heeft de Raad de taak intensief contacten met de burgers te onderhouden, kaders te stellen en controle uit te oefenen op het door het college gevoerde beleid. Het college heeft de taak zorg te dragen voor uitvoering van het beleid. Blad 3 Levendigheid ontstaat niet door wijziging van regeltjes, maar door de wijze waarop daarmee wordt omgegaan. Het slagen van de dualisering zal daarmee in de eerste plaats afhangen van de wijze waarop Raad en college hun opvattingen en plannen over het voetlicht brengen en de levendigheid van het raadsdebat. Wij beschouwen de komende periode daarom als een leerperiode voor Raad en college om gezamenlijk te onderzoeken op welke wijze het beste invulling kan worden gegeven aan het duale stelsel. Daarmee wensen wij te bereiken dat beide partijen maximaal tot hun recht komen, maar bovenal dat de burger zich weer meer betrokken gaat voelen bij het politieke proces. Bij de smalle bestuurlijke marges is dat een zware taak voor de bestuurders In de regelgeving is getracht ondersteuning te geven aan het verlevendigen van het debat. De spelregels voor de gemeentelijke begroting worden aangepast. Deze aanpassing is met name gericht op een meer op hoofdlijnen vaststellen van de begroting door de raad en op een grotere transparantie van de financiële positie. De begroting nieuwe stijl (in het vervolg programmabegroting genoemd) wordt formeel voorgeschreven vanaf 2004. Dat de nieuwe wijze van opstellen van de begroting pas met ingang van 2004 behoeft te worden toegepast heeft vooral te maken met het te laat gereed komen van de regelgeving. Het verdient naar onze mening echter de voorkeur vanaf het begin van deze nieuwe raadsperiode, zoveel mogelijk uit te gaan van het duale stelsel. Daarom hebben wij reeds voor 2003 een programmabegroting opgesteld. Daarbij moest worden uitgegaan van de conceptregelgeving. Wij gaan er van uit dat dit niet tot grote verstoringen zal leiden. Het voor 2003 reeds opstellen van een programmabegroting heeft als voordeel dat het begrotingsdebat vanaf het begin van deze nieuwe raads- en collegeperiode in "duale stijl" kan worden gevoerd. Dit geeft Raad, college en ambtelijke organisatie gelegenheid ervaring op te doen met de nieuwe systematiek. Bij het opstellen van de programmabegroting hebben wij ervaren dat het vaak verre van eenvoudig is om de te bereiken maatschappelijke effecten kwalitatief en kwantitatief te definiëren Ook als de effecten wel gedefinieerd zijn leidt het meten van de effecten in het dagelijkse leven vaak tot problemen. Wij gaan er van uit dat al de daarmee samenhangende vragen niet in één begrotingsdebat op te lossen zijn. Om die reden beschouwen wij de verdere ontwikkeling van de programmabegroting eveneens als een leerproces. Wij zullen het presidium voorstellen over de programma's deze raadsperiode één of meerdere studiebijeenkomsten te houden. Over de inhoud en vormgeving daarvan zullen wij graag met u overleggen 1.4 Leeswijzer Deze begroting is als volgt samengesteld. Na deze beschouwing over de hoofdlijnen en uitgangspunten van de programmabegroting is in hoofdstuk 2.1 het programmaplan opgenomen. Dit plan bestaat uit programma's waarin de beleidsmatige informatie is opgenomen, die voorheen in de perspectiefnota was vermeld. Naast de reguliere programma's vindt u in hoofdstuk 2.1 het Overzicht Algemene dekkingsmiddelen, waarin de niet met de programma's samenhangende lasten en baten zijn vermeld. Onderdeel van het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen is het overzicht "lokale lasten". In net hoofdstuk 2.2 zijn de zogenaamde paragrafen opgenomen. In de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 3