Omschrijving Rekening 2001 Begroting 2002 Begroting 2003 Belastingsoort Rekening 2001 Begroting 2002 Begroting 2003 Belastingsoort 2001 2002 2003 Blad 82 af te schaffen. Mede gelet op het feit dat de verliezen van het afschaffen van de RZB al in de begroting 2003 verwerkt zijn, is het voorstel van het college dan ook om voorlopig geen verdere actie te ondernemen. Kwijtscheldingsbeleid De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden. Hiervoor bestaan wettelijke regels. De gemeente bepaalt zelf of ze van de wettelijke kwijtscheldingsregels gebruik maakt. Strenger toepassen is daarbij toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is altijd geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast streven we er naar de kwijtscheldingsregeling zo makkelijk mogelijk voor de burgers toe te passen. Dat betekent onder andere: Automatische kwijtschelding voor degenen die per 1 januari van het betreffende jaar in de uitkeringenadministratie van de gemeente bekend zijn. Steekproefgewijs wordt hierbij gecontroleerd of zij aan de kwijtscheldingsnormen voldoen; Verzoeken om kwijtschelding kunnen voor alle daarvoor in aanmerking komende belastingen via één verzoek worden ingediend. In onderstaande tabellen staan een aantal gegevens over de kwijtschelding weergegeven Aantal verzoeken met volledige kwijtschelding 4.190 4.200 4.350 Aantal verzoeken gedeeltelijke kwijtschelding 35 50 50 Aantal kwijtscheldingsverzoeken dat wordt afgewezen 1.256 1.350 1.350 Totaal aantal kwijtscheldingsverzoeken 5.481 5.600 5.750 Tabel: Aantallen kwijtscheldingsverzoeken per jaar OZB 323.421 325.000 375.000 Afvalstoffenheffing 590.000 650.000 700.000 Hondenbelasting 57.579 58.000 60.000 Totaal 971.018 1.033.000 1.135.000 Tabel: kwijtgescholden belastingbedragen per belastingsoort per jaar (in Uit deze tabel kan afgeleid worden dat ca. 3% van de totale belastingopbrengst wordt kwijtgescholden. Uitvoering Net waardering onroerende zaken (Net NOZ) Op 1 januari 1995 is de Wet WOZ van kracht geworden. Doelstelling van deze wet is te komen tot een uniforme heffingsgrondslag voor een aantal belastingen (eigen woning forfait van de inkomstenbelasting, de OZB en omslag bebouwd van de waterschappen)Eens in de vier jaar wordt de waarde van een onroerende zaak bepaald. Deze waardebepaling gaat uit van de Blad 83 marktsituatie op een bepaald moment. Dit moment wordt ook wel de waardepeildatum genoemd. De waardepeildatum van het huidige WOZ-tijdvak (2001 - 2004) is 1 januari 1999. Begin 2001 is door de gemeente de voor het tijdvak 2001- 2004 vastgestelde waarde per beschikking aan alle belanghebbenden (eigenaren en gebruikers) meegedeeld. Dit heeft tot ca. 10.000 bezwaren geleid (4.000 van particulieren, 6.000 van de woningcorporaties). Begin juni 2002 zijn de laatste uitspraken op de 4.000 particuliere bezwaarschriften verzonden. Op de 6.000 bezwaren van de corporaties zal naar verwachting uiterlijk eind oktober uitspraak zijn gedaan. De administratieve verwerking van al deze bezwaren zal tot eind 2002 in beslag nemen. De 10.000 bezwaren hebben geleid tot een 100-tal beroepsprocedures. Deze zullen grotendeels in 2003 afgehandeld worden. Daarnaast zal in 2003 de voorbereiding starten voor het volgende WOZ- tijdvak (2005 -2008) met als waarde peildatum 1 januari 2003. Landelijk is er een ontwikkeling om de uitvoeringskosten van de Wet WOZ terug te dringen. Met het oog hierop zijn de wettelijke regels aangepast en moet van een projectmatige werkwijze naar een meer procesmatige uitvoering van de Wet WOZ worden overgestapt. Dat betekent concreet dat de vierjaarlijkse piek bij de hertaxatie geleidelijk aan moet verminderen door het voortdurend bijhouden van gegevens. Het maximaal benutten van de mogelijkheden van de automatisering is hierbij van essentieel belang. Lokale lastendruk De ontwikkeling van de lokale lastendruk is een onderwerp dat de laatste jaren extra in de belangstelling staat, vanwege het beleid van de afgelopen kabinetten tot een verlichting van de collectieve lastendruk te komen. Bij de landelijke politiek bestond de vrees dat landelijke verlichtingsmaatregelen teniet zouden worden gedaan door stijging van de lokale lasten. Jaarlijks worden dan ook tal van onderzoeken gepubliceerd over dit onderwerp (Ministerie van Financiën, FNV, Consumentenbond, COELO, regionale dagbladen, etc.). Algemeen beeld uit deze onderzoeken is inderdaad dat de lokale lastendruk harder stijgt dan de overige collectieve lasten. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit vooral veroorzaakt wordt door strengere wet- en regelgeving. Hierbij gaat het dan met name om de milieuwetgeving (stortverbod afval bijvoorbeeld). In onderstaande voorbeelden wordt een benadering gegeven van de ontwikkeling van de lokale lastendruk in Leeuwarden over een aantal jaren. Voorbeeld 1 Hierbij wordt uitgegaan van een meerpersoons huishouden, die een eigen woning in de laagbouw bezit met een WOZ-waarde van 100.000 en een gewone grijze container heeft. OZB 491 488 520 Afvalstoffenheffing 166 181 221 Totaal 657 669 741 Stijgingspercentage t.o.v. 2001 Nvt 1,8% 12,8 Tabel: Ontwikkeling lokale lastendruk voor standaard meerpersoonshuishouden (in Voorbeeld 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 43