Blad 86 Lasten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Algemene uitkering 46 32 31 31 31 31 Baten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Algemene uitkering 84778 82228 87549 86683 87361 87461 c Dividend De gemeente heeft aandelen in een aantal vennootschappen, onder dit hoofd zijn enerzijds de toegerekende rentelasten over de boekwaarde van de aandelen opgenomen en anderzijds de verwachte dividendopbrengst. Lasten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Dividend 283 285 296 296 296 296 Baten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Dividend 356 301 327 327 327 327 d Saldo financieringsfunctie Over het aangetrokken vreemd vermogen wordt door de gemeente rente betaald, terwijl voor de door de gemeente uitgezette middelen rente wordt ontvangen. Deze aan derden betaalde en van derden ontvangen rente wordt toegerekend aan de investeringen en op deze wijze ten laste van de programma's gebracht. Over het bedrag van reserves en voorzieningen wordt eveneens rente berekend. Op enkele uitzonderingen na komt ten gunste van de bestemmings-reserves alleen een vergoeding voor inflatie. Ten gunste van voorzieningen wordt geen rente geboekt tenzij de voorziening is berekend op basis van contante waarde (wachtgelden)Voorzover wel rente wordt berekend over het saldo van reserves en voorzieningen, maar deze niet ten gunste wordt gebracht van de bestemmingsreserves of voorzieningen komt de rente ten gunste van de algemene reserve. Voor de begroting is uitgegaan van een rentevoet van 4,5 voor de korte termijn rente en van een rentevoet van 5,5% voor de lange termijn rente. Het omslagpercentage, de rentevoet waartegen de interne toerekeningen geschieden, is vastgesteld op 5,5%. Na toerekening van de rente aan programma's en reserves en voorzieningen resteerde op de financieringsfunctie: Lasten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Saldo financieringsfunctie 1527 1577 1388 1346 1158 1158 Baten 2001 realisatie 2002 2003 2004 2005 2006 Saldo financieringsfunctie 3624 2268 2671 2519 2327 2327 Blad 87 e Saldo BTWcompensatiefonds De invoering van het BTW-compensatiefonds (hierna: BCF) is voorzien op 1 januari 2003. Hiertoe zijn in de onderhavige voorstellen (zowel uitzettingen inkrimpingen, alsmede nieuw beleid e.d.) de BTW bedragen in mindering gebracht voor zover deze compensabel of verrekenbaar zijn. Uit het BCF kunnen gemeenten de BTW, die zij betalen voor overheidstaken, terugkrijgen. Het betreft de inkoop-BTW op overheidsactiviteiten en niet- ondernemersactiviteitenDus niet slechts de BTW die wordt betaald bij het uitbesteden van diensten maar ook de BTW die wordt betaald voor de levering van goederen. Hierdoor kunnen gemeenten een betere afweging maken tussen het in- of uitbesteden van activiteiten. Het BCF wordt - naast enkele andere voedingsbronnen - gevoed door een deel van het Gemeentefonds over te hevelen naar het BCF. Macro gezien verloopt de invoering van het BCF budgettair neutraal, althans voor het rijk. Voor individuele gemeenten kunnen echter grote verschillen ontstaan. Voor onze gemeente resulteert dit in een structureel exploitatietekort van 1.909.000 in 2004 dalend tot 1.539.000 in 2006 (na verwerking van de mutaties ombuigingen en nieuw beleid) 2004 2005 2006 Korting alg. Uitkering 7.000.000 7.000.000 7.000.000 Compensabele BTW (exploitatie) 4.523.800 4.659.000 4.894.000 Tekort exploitatie 2.476.200 2.341.000 2.106.000 Gereserveerde middelen 567.000 567.000 567.000 Resterend exploitatietekort 1.909.200 1.774.000 1.539.000 Dit tekort kan worden gedekt uit een te vormen egalisatiereserve BCF. Deze reserve moet dan worden gevoed door de "uitgestelde" korting op de Algemene Uitkering. (De BTW kan de gemeente al terugvorderen over 2003, de korting op de Algemene Uitkering vindt eerst plaats met ingang van 2004.) Indien daarnaast per ultimo 2003 rond 2,3 miljoen (via de lijst van incidentele uitzettingen) ten laste van de Algemene Reserve aan de egalisatiereserve wordt toegevoegd, zal de exploitatie - bij een gemiddeld investeringsniveau van 10 miljoen per jaar - ingaande 2015 weer een positief resultaat te zien geven. f Overige algemene lasten en dekkingsmiddelen In de begroting is een aantal kosten opgenomen welke (nog) niet aan programma's zijn toe te rekenen. Ook zijn er baten die niet ten gunste van een specifiek programma komen, maar als algemeen dekkingsmiddel dienen. Deze posten kunnen voor het begrotingsjaar 2003 als volgt worden gespecificeerd (in €xl000) Lasten Baten Ombuigingen Taakstelling bedrijfsvoering 1000 Frictiekosten bedrijfsvoering 1000 Kosten vertraging realisering taakstelling en flankerend beleid 1472 Nieuw beleid:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 45