Hoofdstuk 9 Landschap, natuur en groen
Hoofdstuk 10 Duurzaam Ondernemen
9.1 Inleiding
Biodiversiteit en recreatie zijn elementen van
landschap, groen en natuur. In het
duurzaamheidsprogramma zijn deze thema's
gekoppeld, met als criterium: Leeuwarden koestert
de kwaliteiten va.? landschap, natuur en groen. De
Stadsregio Leeuwarden wil daarvoor inspelen op de
investeringsimpuls die het Rijk wil geven aan
verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rond de
stad. Hiervoor geldt het kader "Groen om de Stad"
(GOS) als onderdeel van "Groen in en om de stad"
(GIOS). In een straal van circa 10 km om de stad
kan daarbij worden gedacht aan
activiteiten/projecten die een bijdrage leveren aan
behoud en versterking van:
leefbaarheid (recreatief gebruik, beleving en
toegankelijkheid, werkgelegenheid);
ecologische waarde (biodiversiteit/ecologische
verbindingen);
cultuurhistorische waarden;
omgevingskwaliteit (waardevermeerdering
woon/werkomgeving)
toename waterbergend vermogen;
esthetische/architectonische waarde.
9.2 Activiteiten en doelen
Ontwerp Landschaps Ontwikkelingsplan voor de
stadsregio Leeuwarden, voor het in kaart brengen
van alle (gewenste) natuur- en groenontwikkelingen
om de stad.
9.3 Evaluatie
Startschot was het verzoek van LNV in februari
2000 aan de gemeente Leeuwarden voor een
voorlopige groenopgave in het kader "Groen in en
om de stad". Omdat LNV een claim wilde leggen
op "Interdepartementale Commissie voor
Economische Structuurversterking,
investeringsronde 2003-2006) zat er nogal wat druk
op de ketel. Ambtenaren van regiogemeenten,
Leeuwarden, provincie en Dienst Landelijk Gebied
hebben ervoor gezorgd dat deze voorlopige opgave
tijdig werd ingediend op basis van resultaten van
een inventarisatieronde en een gezamenlijke
workshop. Omdat de claim snel geformuleerd
moest worden, is de visievorming en de daaruit
voortvloeiende wenselijke investeringen in "groen"
en blauw" beperkt tot hoofdlijnen.
Om allerlei projecten straks met "Groen om de
Stad"-geld te kunnen uitvoeren, is het thans van
belang om een hecht doortimmerde visie op de
landschappelijke ontwikkeling te hebben, die
gedragen wordt door de Stadsregio. Daarom heeft
het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden
samen met de provincie Fryslan opdracht gegeven
aan Dienst Landelijk Gebied om een
Landschapsontwikkelingsplan op te stellen.
Hiervoor hebben in 2001 de coördinerende
overleggen plaatsgevonden. De stand van zaken is
dat pas in 2002 de lijst met projecten en de planning
ervan verschijnt.
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
20
10.1 Inleiding
Duurzaamheidsbeleid voor bedrijven in de vorm
van vergunningverlening en handhaving is de eerste
vorm die tot ontwikkeling kwam in het moderne
milieubeleid. Het beleid verkeert in de beheersfase,
de doelen zijn duidelijk en er is overeenstemming
over de uitvoering. De rampen in Enschede en
Volendam leren dat ook in de beheersfase de
aandacht niet kan verslappen. Ook de gemeente
bezint zich hier op; nieuwe regelgeving wordt
zorgvuldig opgepakt en er wordt gewerkt aan
verdergaande afstemming tussen de verschillende
gemeentelijke beleidsvelden die te maken hebben
met vergunningverlening en handhaving.
10.2 Activiteiten en doelen
Bedrijven en inrichtingen nemen bij de
bedrijfsvoering alle maatregelen in acht die nodig
zijn voor het beschermen van het milieu, voor zover
dit redelijkerwijs van hen kan worden gevraagd.
Afgeleide doelstellingen
Een actueel inrichtingenbestand, dat voldoet
aan de geldende milieueisen;
Een adequaat niveau van de
vergunningverlening en handhaving;
Een adequate reactie bij klachten over overlast
veroorzaakt door inrichtingen.
Het doel is het voorkomen van schade aan het
milieu door bedrijfsactivititeiten, door het stellen
van voorwaarden aan de uitoefening van de
activiteiten. Dit gebeurt door specifieke
voorschriften (vergunningen), of algemene
voorschriften (AMvB's). Daarna vindt er controle
plaats op de naleving van de voorschriften.
Ten aanzien van bedrijven is daarnaast in het
duurzaamheidsplan een tweetal projecten
opgenomen te weten een kwaliteitsimpuls voor
vergunningverlening en handhaving en het project
stimulans
10.3 Evaluatie 2001
Wetgeving
De operatie 'Marktwerking, Deregulering en
Wetgevingskwaliteit' is in gang gezet en zorgt
ervoor dat er minder en duidelijker regels voor
bedrijven gelden.
De samenwerking tussen de politie, het openbaar
ministerie, de waterschappen, de provincie en de
Inspectie heeft vorm gekregen. Zo is in 2001 in
samenwerking met de politie het project "jiskefet"
weer opgepakt (strafrechtelijke afvalcontroles bij
bedrijven).
Ook binnen de gemeente groeit de samenwerking
tussen de afdelingen die de verschillende wettelijke
regelingen uitvoeren, het gaat om de brandweer,
bouwen en wonen, beheer openbare ruimte, milieu
en juridische en veiligheidszaken. Alleen al door
het gezamenlijk volgen van in company cursussen
leert men elkaar steeds beter vinden.
In 2001 is de stimuleringsregeling 'Handhaven op
Niveau' georganiseerd door het Ministerie van
Justitie. Met deze regeling poogt het ministerie
lokaal meer aandacht te creëren voor
programmatische (en integrale) handhaving.
Als aanmoediging heeft het ministerie een
prijsvraag onderdeel uit laten maken van de
stimuleringsregeling. Lokale overheden
(provincies, waterschappen en gemeenten en of
samenwerkingsverbanden van deze drie) konden
een projectvoorstel in dienen waarin word
verwoord op welke wijze om wordt gegaan met
handhaving. Aan de tien beste projectvoorstellen
zou een stimuleringsprijs ter waarde van 45.000,-
worden verstrekt.
Het Leeuwarder projectvoorstel 'Je Maintiendrai'
is, samen met 7 andere voorstellen, als winnaar uit
de bus gekomen.
Personeelstekort
Volgens de landelijke normen werkt de gemeente
met een veel te geringe personeelsbezetting op de
taak milieuvergunningverlening en -handhaving.
Goed is dat bij de brandweer voor controle en
handhaving een formatieuitbreiding heeft
plaatsgevonden. Voor bedrijfsinspectie is er in
vergelijking met landelijke kengetallen een tekort
van 4 formatieplaatsen. Consequentie van het tekort
is dat de categorie 1 en 2 bedrijven niet meer
planmatig worden bezocht. De categorie 3 en 4
bedrijven worden 1 keer in plaats van 2 keer per
jaar bezocht. De categorie geeft de potentiële
milieubelasting aan; categorie 4 is de zwaarste (b.v.
LPG stations) en categorie 1 de lichtste (b.v.
kantoren).
In 2001 is bovendien sprake geweest van
langdurige ziekte en een behoorlijk verloop onder
het personeel. Hierdoor waren er ongeveer 10%
minder productieve uren dan geraamd. Doordat
prioriteit wordt gegeven aan vergunningverlening
en klachtenafhandeling wordt dit tekort met name
voelbaar bij de handhaving, waar ondanks het
inhuren van personeel, 20% minder uren aan
besteed is dan gepland.
De prestatie is daardoor achtergebleven bij de
planning. De projecten uit het duurzaamheidsplan
zijn een half jaar in de planning opgeschoven, zo is
de kwaliteitsimpuls vergunningverlening en
handhaving gestart in begin 2002 en zal het project
stimulans pas in 2003 een start kunnen krijgen.
Vergunningverlening en handhaving:
Hieronder een overzicht van de verleende
vergunningen, afgehandelde meldingen en
uitgevoerde controles in de periode 1996 - 2001.
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
21