Blad 102
Op basis van deze strategische visie zal met ingang van 2003 een
actieplan op het terrein van personeelsmanagement worden gerealiseerd.
Zorgelijke leeftijdsopbouw
Naast de maatschappelijke en organisatorische uitdagingen waarvoor
Leeuwarden zich gesteld ziet, is er sprake van een leeftijdsopbouw van het
personeel die zorgen baart.
Ruim 35% van de Leeuwarder ambtenaren is ouder dan 50 jaar en zelfs 70% is
ouder dan 40 jaar. Binnen enkele jaren komt er een grote uitstroom op gang.
Die uitstroom biedt enerzijds mogelijkheden tot het aantrekken van nieuw
talent en schept nieuwe en grotere mobiliteit; anderzijds veroorzaakt deze
een gevoelig verlies van kennis en ervaring. Een zwakke
arbeidsmarktpositie3 is daarbij een extra handicap.
Op basis van de Personeelsvisie wordt een actieplan ontwikkeld om -
rekening houdend met de zorgelijke leeftijdsopbouw -ook op langere
termijn over voldoende gekwalificeerde medewerkers te kunnen blijven
beschikken
Te hoog ziekteverzuim
Een slagvaardige organisatie is noodzakelijk om de plannen en besluiten van
het bestuur uit te voeren. Eén van de voorwaarden daarvoor is een plezierig
werkklimaat met een laag ziekteverzuim. De verplichtingen van de onlangs
ingevoerde Wet verbetering Poortwachter (WvP)bedoeld om de instroom in de
WAO te beperken, heeft als bijkomend voordeel dat ook het ziekteverzuim
fors kan worden teruggebracht. Professioneel ondersteund moeten
leidinggevende en medewerker serieus werk maken van een spoedig herstel. De
met de invoering van de WvP gepaard gaande kosten worden na enige tijd
deels terugverdiend uit een besparing op de inhuur van tijdelijk personeel.
Minder ziekteverzuim betekent ook een hogere productiviteit van de
organisatie als geheel en minder werkdruk voor gezonde collega's hetgeen
moeilijk in geld is uit te drukken maar in ieder geval bijdraagt aan een
plezieriger werkklimaat.
In de beleidsperiode zal het ziekteverzuimpercentage met tenminste 2
procentpunten worden teruggebracht
2.2.4.d Informatie en Communicatie Technologie
Voor Leeuwarden, dienstenstad bij uitstek en kennis- en onderwijscentrum
van formaat, zijn ICT ontwikkelingen cruciaal. Het goed benutten van de
mogelijkheden die ICT biedt, is doorslaggevend in het bereiken van onze
doelstellingen. Dat is dan ook de reden dat wij voor onze stad de ICT visie
"Stroom" (maart 2002) opstelden. Die visie vloeit voort uit en is een
aanvulling op hetgeen wij al in de Leeuwarder Visie 2030 (LEVI)het
Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) en het ICT actieplan (1998)
formuleerden. Het gedachtegoed uit de visie diende als input bij de
totstandkoming van de Stadsvisie (2002), maar vormt ook eigenstandig een
bindend en richtinggevend kader voor toekomstige activiteiten en inzet van
mensen en middelen.
als gevolg van een slecht imago van de overheid in het algemeen en van een
ongunstige geografische ligging van Leeuwarden in het bijzonder
Blad 103
ICT zien wij zowel als drijvende kracht in de samenleving, iets waar we
rekening mee moeten houden bij het formuleren van beleid als een middel om
onze doelstellingen te bereiken.
Als het gaat om onze eigen organisatie hebben we ons tot doel gesteld om in
2010 (of zoveel eerder als mogelijk):
een betrouwbare overheid te zijn, die slim, maar zorgvuldig omgaat met
alle informatie over haar inwoners;
een bereikbare overheid te zijn, 24 uur per dag;
te boek te staan als een open (transparante) overheid die inwoners weet
te mobiliseren (en dus te bereiken) rondom belangrijke vraagstukken in
het publieke domein;
een uitmuntende dienstverlener te zijn, die zijn afnemers kent en pro
actief benadert;
een overheid te zijn die als regisseur optreedt in de complexe ketens
van dienstverlening en daartoe samenwerkingsverbanden aangaat met
diverse private partijen en andere overheden;
een stimulator van ICT toepassingen te zijn in alle domeinen van de
stedelijke samenleving.
We streven naar toegankelijkheid, snelle procedures en zorgvuldigheid.
Bijvoorbeeld door het stroomlijnen en automatiseren van processen. Maar ook
door de inzet van nieuwe media (wwwkentskelenlom contact tussen bestuur
en inwoners en inwoners onderling te bevorderen en betrokkenheid te
stimuleren. Alle openbare bestuursinformatie en informatie die van belang
is voor afnemers moet op een overzichtelijke manier op het internet
gepubliceerd worden. Niet in de laatste plaats om per januari 2004 te
kunnen voldoen aan de nieuwe Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke
Beperkingen
Voor wat betreft de dienstverlening streven we naar verhoging van
kwaliteit, sneller, meer op maat en afgestemd op persoonlijke behoefte. En
door de inzet van ICT bij de ontwikkeling van elektronische en fysieke
loketten. De vraag van de klant is leidend voor de inrichting van de
processen. Niet de ambtelijke logica maar de vraagpatronen van de klant
moeten leidend zijn voor de inrichting van onze dienstverlenende processen.
Prioriteiten
Op grond van onze sterke en zwakke kanten moeten ICT projecten een bijdrage
leveren aan:
een verbetering van het beheer en gebruik van gegevens;
het verhogen van de kennis over ICT ontwikkelingen en mogelijkheden;
de integratie van processen ten einde de klant beter de bedienen;
het vergroten van de marktwerking in onze stad en omgeving op het gebied
van communicatie-infrastructuur en -diensten;
het tegen gaan van een duale stad in virtueel opzicht.
In de ontwikkeling van de informatievoorziening draait het om een aantal
speerpunten (Zie ook nota "Onder Architectuur" (maart 2002):
het ontwikkelen van Basisregistraties (De Basis van Informatie);
Geografische Informatie Voorziening;
het beter beheersen en digitaliseren van processen (documentstromen)
de invoering van een Klantrelatie Systeem;