PROGRAMMA TIJD VOOR SCHOONHEID (01) Blad 6 In eerste instantie is gekozen voor een strikte interpretatie van de strategische concepten. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat er in het programma Cure Care vooralsnog geen beleidsproducten zijn opgenomen. De inhoud van het programma Cure Care ligt dicht bij de inhoud van het programma Lokaal Sociaal Beleid. De reden van de strikte interpretatie is dat voorkomen moet worden dat de Stadsvisie haar discriminerende werking op voorhand verliest. Vanuit het ministerie is geadviseerd om een beleidsproduct financieel slechts aan één programma toe te delen. Dit heeft tot gevolg dat beleidsproducten wel dienstbaar kunnen zijn aan meerdere programma's, maar daar niet aan worden toegerekend. Overeenkomstig de comptabiliteitsvoorschriften worden interne producten aan alle desbetreffende beleidsproducten en daarmee aan alle desbetreffende programma's toegerekend. Dit komt tot uiting in het programma dienstverlening. De beleidsproducten' binnen dit programma hebben alleen betrekking op burgerzaken, inhoudelijk is dienstverlening breder dan alleen burgerzaken. Zo is de gemeentewinkel een onmiskenbaar onderdeel van de dienstverlening, de kosten hiervan worden aan alle desbetreffende programma's toegerekend. In het programmaplan dient ook opgenomen te worden het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing ISV) en het Meerjarenprogramma Infrastructuur (MPI)Dit jaar is dit nog niet gelukt. De huidige planning is er op gericht dat deze stukken wel gelijktijdig met de behandeling van de programmabegroting in de raad gebracht kunnen worden. Blad 7 Het strategische concept "Tijd voor Schoonheid" heeft tot doel de cultuurhistorische potenties van de stad te versterken. De Binnenstad is de plaats waar dit concept zich logischerwijs op richt, met de bundeling van historie, kunst, cultuur en uitgaan. Maar ook de nieuwe wijken, met experimentele architectuur, leveren hier een bijdrage aan. Wat willen we bereiken? Strategisch doel Versterken en uitdragen van de cultuur-historische potenties van de stad (ook in het creëren van nieuwe ontwikkelingen die aansluiten bij de cultuurhistorische potenties Operationele doelen Stimulering van restauratie van monumentale en beeldbepalende panden door het realiseren van het Gemeentelijk Restauratie-Uitvoeringsprogramma 2002 t/m 2008. Het creëren van 100-120 woningen in en bij de binnenstad op leegstaande bovenverdiepingen van winkel-/bedrijfspanden of in vrijkomende woonpanden, voornamelijk te realiseren in de vrije sector in de periode 2001-2009 Realisering van een attractief nieuw museum. Onderhoud binnenstad met betrekking tot het openbaar groen op niveau hoog uitvoeren Het kwalitatief verbeteren van de Prinsentuin en er voor zorgen dat het onderhoud op een hoog niveau kan blijven. Het verder ontwikkelen van Stadsmarketing Het bevaarbaar maken van de stadsgrachten. Het aanleggen van de museumhaven Versterking van het historisch straten- en grachtenpatroon. Versterking van de kleinschalige (historisch bebouwing) De voltooiing van het cultureel kwartier, waarbij de gemeente alleen incidenteel bijdraagt aan projecten waar derden (privaat en publiek) ook aanzienlijk investeren. Stand van zaken De woningvoorraad in de binnenstad van Leeuwarden vertoont sinds 1998 een kleine groeiDe gemeente streeft ernaar deze groei ook in de komende jaren te behouden De groei zal zich met name richten op kwalitatief hoogwaardige woonmilieus (bij voorbeeld koopappartementen op aantrekkelijke locaties). jaar i1 Taai uanig» i1 Taaie lea^uii A Ninmoud uawggi Ncnmcuie lea^und 19 Woningvoorraad in de Binnenstad (aantal |nnden en \enle|ingen boven winkels)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 5