UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Incidenteel Nr. Dienst/omschrijving 2002 2003 2004 2005 2006 Toelichting 6.16 Aanpassing clientenbestand Soza -30 Na een jarenlange daling van het cliëntenbestand van de sector sociale zaken dienen de in de meerjarenbegroting voor 2002 en de jaren daama opgenomen cliëntenaantallen te worden aangepast. Was er in de primitieve begroting voor 2002 en meerjarenbegroting nog sprake van een verdere daling van het cliëntenbestand, begin mei 2002 werd duidelijk dat het cliëntenbestand weer toeneemt. Aangezien in de meerjarenbegroting nog is uitgegaan van een daling van het cliëntenbestand met 100 dient deze raming spiegelbeeldig te worden gecorrigeerd. Derhalve is de oude norm gehanteerd zoals vastgelegd in het taakstellend activeringsbeleid hetgeen een correctie oplevert van 30.300. Een verdere stijging van het gemiddelde cliëntenbestand voor 2002 en 2003 is vooralsnog moeilijk in te schatten en mede afhankelijkvan economische ontwikkelingen en succesvolle reïntegratie van uitkeringsgerechtigden. 6.17 Leenbijstand Soza -15 Als gevolg van het toegenomen bedrag aan uitstaande leningen onder de "financiële vaste activa" dient het daarover toe te rekenen bedrag aan rente-omslag te worden verhoogd met 15.000 6.18 Diversen Afrondingen -3 Totaal generaal 1316| -730| -812| 155| 318 Totaal diensten I -23211 -30801 -4701 -1581 218 gemeld bij de Turap 2001 Pag.6 Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021.xls Nr| Dienst/omschrijving 2002) 2003| 20041 2005| 2006[Toelichting ro Concern 3.0 Dienst Algemene Zaken 3.1 Ziekte vervanging P&O-advies -240 120 120 De capaciteitsuitval als gevolg van het bovenmatige ziekteverzuim zal noodzakelijkerwijs moeten worden opgevangen door tiet inhuren van vervangende arbeidscapaciteit. Dit in combinatie met het opstellen van een gericht aanvalspan terugdringing ziekteverzuim. Een dergelijke opzet is inmiddels opgesteld door het sectorhoofd. Voorgesteld wordt de sector de beschikking te geven over een vervangingsbudget dot toereikend is om voor ziekteverzuim boven het gemiddelde percentage van 7% tot onmiddellijke vervanging over te kunnen gaan. Het ziekteverzuim per 1 december 2001 bedroeg ongeveer 18,5%. Op grond van een jaarlijks gemiddelde is er vervanging noodzakelijk voor ongeveer 11,5%, hetgeen overeenkomt met ca 2960 productieve uren. Hiermee is een inleenbudget gemoeid van ongeveer 240.000. (fl 445.000). Gestreeft wordt om in 2004 het verzuimpercentage terug te brengen naar 6%, waardoor dit bedrag in 2 jaar gefaseerd terugloopt. 3.2 Renteverlies belastingaanslagen -114 114 Door de overgang naar een nieuwe belastingsysteem is het belastingsysteem 6 weken uit de lucht geweest wat veroorzaakt werd door problemen bij de euro-conversie. Hierdoor is de verzending van de belastingaanslagen met 1 maand vertraagd. In plaats van dagtekening 28/2 zullen de aanslagen eind maart worden verstuurd. Dit heeft een eenmalige rentederving ten gevolg van 114.000 Euro. 3.3 Aanpassing OZB a.g.v. tarief -550 550 Als gevolg van een motie van de NLP is besloten de tarieven voor 2002 OZB ca. 2% lager vast te stellen. 3.4 Storting in BTW-compensatiefonds -2300 2300 De invoering van het BTW-compensatiefonds kan voor individuele gemeenten grote gevolgen hebben. Op grond van prognoses resulteert de invoering voor onze gemeenten in een structureel exploitatietekort van 1,9 min in 2004 tot 1,54 min in 2006. Dit tekort kan worden gedekt uit een te vormen egalisatiereserve BCF. Deze reserve dient dan ondermeer gevoed te worden door een storting van 2,3 min. Bij een gemiddeld investeringsniveau van 10 min per jaar, zal de exploitatie ingaande 2015 weer een positief beeld te zien geven. 3.5 Voorziening FPU -73 Met ingang van 1 januari 2000 is de regeling FPU gemeenten opgenomen in de arbeidsvoorwaarden. Ter dekking van de uit deze regeling voortvloeiende kosten is een aanvullende storting in de voorziening FPU noodzakelijk. 3.6 Diversen afrondingen -18 18 4.0 Brandweer 5.0 Dienst Stadsontwikkeling 5.1 Vangnetregeling -85 85 Met ingang van 1 juli 2001 heeft het Rijk de bijdrage in de kosten van de regeling gehalveerd (zie turap 2001 75.000 euro). Bij de opmaak van onderhavige lijst bleek in plaats van halvering van de bijdrage, sprake te zijn van een korting met 60%.(totaal 85.000 euro). Bijlage Afin overzicht definitief 10-7-021.xls Pag.1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 80