PROGRAMMA KANTORENSTAD (03) Blad 14 Wat mag het kosten? Het programma omvat het volgende beleidsproduct: hoger onderwijs. bedragen x 1000 Nieuw Beleid 2002 2003 2004 2005 20 - Ombuigingen 2002 2003 2004 2005 2( - bedragen x 1000 Baten en Lasten totale programma Rekening 2001 2002 2003 2004 2005 J2' Lasten 189 181 182 182 181 Baten 0 0 0 0 0 Saldo ■189 ■181 -182 -182 ■181 SIOF Totaal 2000 2001 2002 2003 2004 2( 2 Nieuw - Overig Kennisstad 1.361.341 680.670 680.670 Cityring (Local Loop) 1.361.341 Totaal 1.361.341 680.670 2.042.011 Het beleid met betrekking tot het programma Kennisstad is vastgelegd in de volgende beleidsnota's: Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag' Overeenkomst kenniscampus ICT visie 'Stroom' (maart 2002) WGO-overeenkomst met provincie Blad 15 Leeuwarden heeft van oudsher een centrum positie als plaats waar men handel drijft en het bestuur haar zetel heeft. In de huidige tijd vinden deze centrumpositie ook terug bij de financiële en zakelijke dienstverlening, die met hun front en backoffices in de stad gevestigd zijn. Deze bedrijven vormen een belangrijke bron van werkgelegenheid voor Leeuwarden en de regio. Het programma is gericht op de verdere uitbouw van deze positie. Als kantorenstad kan Leeuwarden goed inspelen op de trend dat de groei in werkgelegenheid in steeds sterkere mate in de dienstverlening zal plaatsvinden. Er is letterlijk de ruimte om te ondernemen. Rust, nuchterheid en loyaliteit dragen bij aan een goed ondernemingsklimaat. De kantorenhaak als locatie is een sterke troef bij dit concept. Vooral de ligging van het Zakenkwartier(het stationsgebied en het gebied tussen het station en de Binnenstad) biedt een fantastisch milieu waarbij een menging van functies, aanvullend op de Binnenstad - wonen, winkels en leisure - op een schaal mogelijk is die de gave structuur van de Binnenstad zelf niet toelaat. Randvoorwaarde voor realisatie van dit programma is een goede bereikbaarheid in de vorm van de aanleg van de westelijke invalsweg. Wat willen we bereiken? Strategisch doel: Uitbouw van de positie van de stad als centrum voor financiële en zakelijke dienstverlening. Operationele doelen: Groei van de werkgelegenheid met ingang van 2002 structureel minimaal op het landelijk niveau (MOP). Het rapportcijfer voor het gemeentelijk ondernemersklimaat stijgt van 6,2 in 1999 tot 6,4 in 2003 (MOP). Toename van het aantal starters met 10% en afname van de starterssterfte met 10% in 2005 (MOP) Het te realiseren aantal m2 kantorenruimte ligt ten minste op het niveau van het basisscenario zoals geformuleerd in nota kantoren: 2000-2005 - 37.500 m2; 2005-2010 - 50.000 m2; 2000-2010 - 87.500 m2 Stand van zaken Uit recente analyse van de Leeuwarder kantorenmarkt 2002, blijkt dat Leeuwarden in alle segmenten aanbod voor handen heeft. Voor de vraag naar bestaande kantoren in de vrije markt is er voldoende aanbod om een keuze uit te maken. Het zwaartepunt in het transactievolume ligt bij de kleinere objecten. In het segment voor grote panden beschikt Leeuwarden vrijwel niet over kantoorruimte op voorraad. Wel is er een divers aanbod van potentiële bouwlocaties voor kantoren, die aan de vraag naar nieuwbouw voldoet. Zeer kenmerkend voor de Leeuwarder kantorenmarkt is, dat in bijna alle gevallen in opdracht wordt gebouwd of dat bij de start van de bouw reeds de huurder vast staat. De nieuwbouw waarbij de gebruiker reeds bekend is, bestaat voornamelijk uit op maat gemaakte grotere objecten van boven de 2000 m2 bvo. Van het kleine aantal objecten dat op in aanbouw is en in 2002 wordt opgeleverd, is ruim driekwart al verhuurd. Het aanbod van leegstaande kantoorpanden is als frictieleegstand te kwalificeren. Dat wil zeggen, leegstand die nodig is om de markt optimaal te kunnen laten functioneren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 9