Blad 2
Aansturing en financiering van de jeugdgezondheidszorg
(JGZ) verlopen in Friesland dus verschillend. Onder leiding
van de Vereniging van Friese Gemeenten is daarom een
bestuurlijk traject gestart om de integrale JGZ
vorm en inhoud te geven. Dat traject moet dit jaar
uitmonden in een startnotitie die voorgelegd zal worden aan
de 31 gemeenten.
In deze raadsbrief komen de inbedding van de
jeugdgezondheidszorg in het gemeentelijke beleid aan de
orde, het basistakenpakket 0-4 jarigen en de financiering
van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen in 2003 aan de
orde
Overigens leggen wij deze raadsbrief nu pas aan u voor
omdat wij pas in de eerste helft van dit jaar duidelijkheid
hebben gekregen over de financiering en de inhoud van het
basistakenpakket
Inbedding jeugdgezondheidszorg in het gemeentelijk beleid
De komende jaren zal dus via een gezamenlijk traject de
integrale jeugdgezondheidszorg in Friesland inhoud krijgt.
Op gemeentelijk niveau willen we hiervoor alvast een aantal
voorzetten geven.
De jeugdgezondheidszorg in de gemeente Leeuwarden dient een
belangrijke bijdrage te leveren aan het lokale
gezondheidsbeleid en aan het gemeentelijk jeugdbeleid.
Het lokale gezondheidsbeleid krijgt de komende maanden vorm
door het opstellen van een gemeentelijke nota
gezondheidsbeleid. Een van de ambities hierin zal het
vergroten van de kansen op gezondheid voor mensen met een
lage sociaal-economische status zijn.
In het gemeentelijk jeugdbeleid staat het benutten en
versterken van kansen van jongeren (0 tot 23) centraal en
het voorkomen van uitval. Dit krijgt vorm via het
onderhouden en versterken van basisvoorzieningen en via de
sluitende aanpak. Deze aanpak houdt in dat (dreigende)
uitval van jongeren al vroeg wordt gesignaleerd en
preventief wordt opgepakt met behulp van de
basisvoorzieningen. Bij sommige jongeren werkt deze aanpak
niet en dan is maatwerk noodzakelijk.
De sluitende aanpak richtte zich in eerste instantie op de
12 - 23 jarigen. De afgelopen jaren is dit verbreed naar de
0-12 jarigen, omdat des te jonger risico's worden
gesignaleerd en opgepakt des te beter. Voorbeelden van de
sluitende aanpak 0-12 jarigen zijn de buurtscholen, de
invoering van de voor- en vroegschoolse educatie
(Kaleidoscoop, Opstap(je)) en het project kinderopvang plus
in Bilgaard.
De jeugdgezondheidszorg beschouwen wij als één van de
basisvoorzieningen in de stad. Doordat de hele
jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen nu onder de
gemeentelijke regie valt dient de jeugdgezondheidszorg een
sterkere rol te gaan spelen in de sluitende aanpak van 0 -
12 jarigen samen met het onderwijs, het
Blad 3
peuterspeelzaalwerk, de kinderopvang en anderen zoals
bureau Jeugdzorg.
Het gaat dan vooral om de versterkte inzet van
vroegsignalering en preventieve activiteiten. De
consultatiebureaus in de gemeente hebben bijvoorbeeld
minstens één keer per jaar contact met 99.7% van de
nuljarigen en met 86.6% van de driejarigen. Dit levert een
schat aan gegevens op voor signalering van allerlei zaken
zoals taal- en gedragsontwikkeling (zie ook verderop in
deze raadsbrief onder het maatwerkdeel basistakenpakket).
Uniform deel basistakenpakket
Het uniforme deel van het basistakenpakket bestaat uit
activiteiten (producten) die aan alle kinderen en jongeren
op een bepaalde leeftijd op dezelfde wijze moeten worden
aangeboden. Gemeenten hebben op zich geen enkele
zeggenschap over de invulling van het uniforme deel, maar
moeten wel zorgen voor de randvoorwaarden voor een
professionele uitvoering van dit deel. Toch kunnen bepaalde
accenten gelegd worden, bijvoorbeeld als het om
voorlichting over bepaalde onderwerpen gaat.
Een actueel voorbeeld is voeding. Uit de gemeentelijke
Jeugdmonitor 2002 onder de basisschooljeugd komt naar voren
dat de kinderen in de drie hoogste leeftijdsgroepen in
vergelijking met 2000 minder vaak ontbijten en minder vaak
een warme maaltijd gebruiken.
Zo geeft 14% van de respondenten uit de wijken Bilgaard,
Vrijheidswijk, Heechterp/Schieringen en
Schepenbuurt/Wielenpóle aan doordeweeks 1 keer te
ontbijten. In de wijk Schil-Oost eet 15% van de
respondenten doordeweeks 1 keer een warme maaltijd.
Gezien deze cijfers hebben wij Thuiszorg het Friese Land
verzocht om -in overleg met de GGD Fryslan- nog meer
aandacht te besteden in hun voorlichting aan het belang van
voeding
Financiering
De bekostiging van de uitvoering van het uniforme deel van
het basistakenpakket verloopt via de Tijdelijke regeling
specifieke uitkering (RSU) en via het gemeentefonds.
De middelen via het gemeentefonds zijn reeds bestaande
middelen die ingezet worden voor de uitvoering van de JGZ 4
- 19 jarigen door de GGD Fryslan.
De RSU is een uitkering voor de JGZ 0-19 jarigen en is
per 1 januari 2003 in werking getreden. Landelijk is tussen
het ministerie van VWS, de LVT (koepel van
thuiszorgorganisaties) en de VNG afgesproken dat het geld
echter in eerste instantie bestemd is voor de zorg voor 0 -
4 jarigen. Het gaat om middelen die voorheen in de AWBZ
zaten en er is extra geld beschikbaar gesteld. De RSU heeft
een looptijd van 5 jaar, waarna overheveling plaatsvindt