Blad 2 Aansturing en financiering van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) verlopen in Friesland dus verschillend. Onder leiding van de Vereniging van Friese Gemeenten is daarom een bestuurlijk traject gestart om de integrale JGZ vorm en inhoud te geven. Dat traject moet dit jaar uitmonden in een startnotitie die voorgelegd zal worden aan de 31 gemeenten. In deze raadsbrief komen de inbedding van de jeugdgezondheidszorg in het gemeentelijke beleid aan de orde, het basistakenpakket 0-4 jarigen en de financiering van de jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen in 2003 aan de orde Overigens leggen wij deze raadsbrief nu pas aan u voor omdat wij pas in de eerste helft van dit jaar duidelijkheid hebben gekregen over de financiering en de inhoud van het basistakenpakket Inbedding jeugdgezondheidszorg in het gemeentelijk beleid De komende jaren zal dus via een gezamenlijk traject de integrale jeugdgezondheidszorg in Friesland inhoud krijgt. Op gemeentelijk niveau willen we hiervoor alvast een aantal voorzetten geven. De jeugdgezondheidszorg in de gemeente Leeuwarden dient een belangrijke bijdrage te leveren aan het lokale gezondheidsbeleid en aan het gemeentelijk jeugdbeleid. Het lokale gezondheidsbeleid krijgt de komende maanden vorm door het opstellen van een gemeentelijke nota gezondheidsbeleid. Een van de ambities hierin zal het vergroten van de kansen op gezondheid voor mensen met een lage sociaal-economische status zijn. In het gemeentelijk jeugdbeleid staat het benutten en versterken van kansen van jongeren (0 tot 23) centraal en het voorkomen van uitval. Dit krijgt vorm via het onderhouden en versterken van basisvoorzieningen en via de sluitende aanpak. Deze aanpak houdt in dat (dreigende) uitval van jongeren al vroeg wordt gesignaleerd en preventief wordt opgepakt met behulp van de basisvoorzieningen. Bij sommige jongeren werkt deze aanpak niet en dan is maatwerk noodzakelijk. De sluitende aanpak richtte zich in eerste instantie op de 12 - 23 jarigen. De afgelopen jaren is dit verbreed naar de 0-12 jarigen, omdat des te jonger risico's worden gesignaleerd en opgepakt des te beter. Voorbeelden van de sluitende aanpak 0-12 jarigen zijn de buurtscholen, de invoering van de voor- en vroegschoolse educatie (Kaleidoscoop, Opstap(je)) en het project kinderopvang plus in Bilgaard. De jeugdgezondheidszorg beschouwen wij als één van de basisvoorzieningen in de stad. Doordat de hele jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen nu onder de gemeentelijke regie valt dient de jeugdgezondheidszorg een sterkere rol te gaan spelen in de sluitende aanpak van 0 - 12 jarigen samen met het onderwijs, het Blad 3 peuterspeelzaalwerk, de kinderopvang en anderen zoals bureau Jeugdzorg. Het gaat dan vooral om de versterkte inzet van vroegsignalering en preventieve activiteiten. De consultatiebureaus in de gemeente hebben bijvoorbeeld minstens één keer per jaar contact met 99.7% van de nuljarigen en met 86.6% van de driejarigen. Dit levert een schat aan gegevens op voor signalering van allerlei zaken zoals taal- en gedragsontwikkeling (zie ook verderop in deze raadsbrief onder het maatwerkdeel basistakenpakket). Uniform deel basistakenpakket Het uniforme deel van het basistakenpakket bestaat uit activiteiten (producten) die aan alle kinderen en jongeren op een bepaalde leeftijd op dezelfde wijze moeten worden aangeboden. Gemeenten hebben op zich geen enkele zeggenschap over de invulling van het uniforme deel, maar moeten wel zorgen voor de randvoorwaarden voor een professionele uitvoering van dit deel. Toch kunnen bepaalde accenten gelegd worden, bijvoorbeeld als het om voorlichting over bepaalde onderwerpen gaat. Een actueel voorbeeld is voeding. Uit de gemeentelijke Jeugdmonitor 2002 onder de basisschooljeugd komt naar voren dat de kinderen in de drie hoogste leeftijdsgroepen in vergelijking met 2000 minder vaak ontbijten en minder vaak een warme maaltijd gebruiken. Zo geeft 14% van de respondenten uit de wijken Bilgaard, Vrijheidswijk, Heechterp/Schieringen en Schepenbuurt/Wielenpóle aan doordeweeks 1 keer te ontbijten. In de wijk Schil-Oost eet 15% van de respondenten doordeweeks 1 keer een warme maaltijd. Gezien deze cijfers hebben wij Thuiszorg het Friese Land verzocht om -in overleg met de GGD Fryslan- nog meer aandacht te besteden in hun voorlichting aan het belang van voeding Financiering De bekostiging van de uitvoering van het uniforme deel van het basistakenpakket verloopt via de Tijdelijke regeling specifieke uitkering (RSU) en via het gemeentefonds. De middelen via het gemeentefonds zijn reeds bestaande middelen die ingezet worden voor de uitvoering van de JGZ 4 - 19 jarigen door de GGD Fryslan. De RSU is een uitkering voor de JGZ 0-19 jarigen en is per 1 januari 2003 in werking getreden. Landelijk is tussen het ministerie van VWS, de LVT (koepel van thuiszorgorganisaties) en de VNG afgesproken dat het geld echter in eerste instantie bestemd is voor de zorg voor 0 - 4 jarigen. Het gaat om middelen die voorheen in de AWBZ zaten en er is extra geld beschikbaar gesteld. De RSU heeft een looptijd van 5 jaar, waarna overheveling plaatsvindt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 102