Blad 4
naar het gemeentefonds.
De RSU is nog niet in de gemeentelijke begroting 2003
opgenomen omdat pas dit jaar het definitieve bedrag bekend
is geworden. Vooruitlopend hierop heeft uw college alvast
aan Thuiszorg het Friese Land voorschotten verleend
(besluit 17 december 2002).
De uitkering voor 2003 in het kader van de RSU bedraagt
voor de gemeente Leeuwarden definitief 855.731,
Op basis hiervan stellen wij voor aan Thuiszorg het Friese
Land in 2003 een subsidie te verlenen van 855.731,-- voor
de uitvoering van het uniforme deel van het
basistakenpakket 0-4 jarigen. Het gaat om de producten en
activiteiten zoals omschreven in de productgroepen van het
basistakenpakket JGZ
Maatwerkdeel basistakenpakket
In tegenstelling tot het uniforme pakket hebben gemeenten
wel de beleidsverantwoordelijkheid voor de invulling van
het maatwerkdeel.
Gemeenten moeten in het maatwerkdeel het zorgaanbod
afstemmen op de zorgbehoeften van groepen kinderen en op de
gezondheidssituatie van kinderen op lokaal niveau.
De contouren voor het maatwerkdeel 4 tot 19 jarigen worden
jaarlijks vastgesteld voor het Algemeen Bestuur van de GGD
(via productenboek en productenbegroting)De GGD overlegt
daarna met elke gemeente afzonderlijk over de prioritering
in thema's. In Leeuwarden ligt het komend schooljaar het
accent op voeding, kindermishandeling en
opvoedingsondersteuning
Wat betreft het maatwerkdeel 0-4 jarigen de rijksoverheid
heeft in 2001 de Tijdelijke Regeling Vroegsignalering in
het leven geroepen. Deze regeling is als voorloper bedoeld
voor de verdere invulling van het maatwerkdeel vanaf 2003.
In Friesland hebben de 31 gemeenten, de GGD Fryslan en de
drie Thuiszorgorganisaties deze regeling gezamenlijk
ingevuld.
De middelen zijn in 2001 en 2002 ingezet voor de volgende
activiteiten
eenmalige registratie van risicokinderen van 0-4 jaar;
het opzetten van een systeem voor continue registratie
van een aantal gegevens bij 0-4 jarigen;
inventarisatie op provinciaal niveau van netwerken
lokaal jeugdbeleid en programma's Voor- en Vroegschoolse
Educatie;
verstevigen samenwerking op lokaal niveau tussen de JGZ
0-4 jarigen en het peuterspeelzaalwerk en de
kinderopvang; en
extra huisbezoeken op lokaal niveau aan ouders van
risicokinderen
Blad 5
Voor de invulling van het maatwerkdeel voor 2003 (en 2004)
willen wij voortborduren op de resultaten uit de eenmalige
registratie en op de sluitende aanpak 0-12 jarigen.
De invulling voor de komende jaren is mede afhankelijk van
de resultaten van het provinciale traject integrale
jeugdgezondheidszorg.
In de eenmalige registratie risicokinderen zijn in 2001
alle Friese kinderen van 0-4 jaar gescreend aan de hand
van verschillende risicosituaties zoals ziekte of handicap,
moeilijk temperament en sociaal isolement.
Een risicokind is een kind dat meer dan andere kinderen het
gevaar loopt op bepaalde schade of verlies van gezondheid.
In de gemeente Leeuwarden ligt het percentage
risicokinderen (18%) iets onder het gemiddelde van de
Friese gemeenten (19%). Een landelijke vergelijking is niet
mogelijk omdat in de overige provincies geen registratie
risicokinderen is opgesteld.
De risicosituaties die vaker dan gemiddeld voorkomen in
Leeuwarden zijn langdurige werkloosheid/WAO van de
kostwinner, sociaal isolement, allochtone kinderen,
kinderen op de vlucht, ouders met jeugdtrauma en
alleenstaand ouderschap.
De meeste risicokinderen wonen in de wijken Bilgaard, de
Vrijheid, Heechterp/Schieringen en de Wielenpöle gevolgd
door Schil-Oost en Cammingaburen-Noord
De inzet van Thuiszorg het Friese Land voor het
maatwerkdeel 0-4 jarigen dient zich in 2003 dan ook op
deze wijken te richten. Het gaat om:
deelname aan buurtnetwerken jeugdhulpverlening,
extra huisbezoeken bij multi-probleem gezinnen,
samenwerking met peuterspeelzalen, kinderdagverblijven
en scholen
toeleiding naar Voor- en Vroegschoolse Educatie, en
extra lange consulten bij risicokinderen.
Daarnaast wil Thuiszorg het Friese Land in 2003 in
Heechterp/Schieringen een pilot starten om samen met andere
instellingen (buurtschool, GGD) na te gaan welke
activiteiten nog nodig zijn gericht op het zo vroeg
mogelijk voorkomen van problemen/uitval bij risicokinderen
in deze wijk. De resultaten van deze pilot zullen benut
worden voor andere wijken.
Voor 2004 willen we met Thuiszorg het Friesland
kwantitatieve afspraken maken op basis van de gegevens van
dit jaar. Voor 2003 is dat nog niet mogelijk omdat er
sprake is van een overgangsjaar (berekenen kostprijzen,
registratie van zaken etc.).
De inzet van de Thuiszorg en alle anderen in het kader van
de sluitende aanpak dient te leiden tot minder
risicokinderen, minder uitval etc. Een graadmeter hiervoor
is de al eerder genoemde registratie risicokinderen. Deze