Blad 4 naar het gemeentefonds. De RSU is nog niet in de gemeentelijke begroting 2003 opgenomen omdat pas dit jaar het definitieve bedrag bekend is geworden. Vooruitlopend hierop heeft uw college alvast aan Thuiszorg het Friese Land voorschotten verleend (besluit 17 december 2002). De uitkering voor 2003 in het kader van de RSU bedraagt voor de gemeente Leeuwarden definitief 855.731, Op basis hiervan stellen wij voor aan Thuiszorg het Friese Land in 2003 een subsidie te verlenen van 855.731,-- voor de uitvoering van het uniforme deel van het basistakenpakket 0-4 jarigen. Het gaat om de producten en activiteiten zoals omschreven in de productgroepen van het basistakenpakket JGZ Maatwerkdeel basistakenpakket In tegenstelling tot het uniforme pakket hebben gemeenten wel de beleidsverantwoordelijkheid voor de invulling van het maatwerkdeel. Gemeenten moeten in het maatwerkdeel het zorgaanbod afstemmen op de zorgbehoeften van groepen kinderen en op de gezondheidssituatie van kinderen op lokaal niveau. De contouren voor het maatwerkdeel 4 tot 19 jarigen worden jaarlijks vastgesteld voor het Algemeen Bestuur van de GGD (via productenboek en productenbegroting)De GGD overlegt daarna met elke gemeente afzonderlijk over de prioritering in thema's. In Leeuwarden ligt het komend schooljaar het accent op voeding, kindermishandeling en opvoedingsondersteuning Wat betreft het maatwerkdeel 0-4 jarigen de rijksoverheid heeft in 2001 de Tijdelijke Regeling Vroegsignalering in het leven geroepen. Deze regeling is als voorloper bedoeld voor de verdere invulling van het maatwerkdeel vanaf 2003. In Friesland hebben de 31 gemeenten, de GGD Fryslan en de drie Thuiszorgorganisaties deze regeling gezamenlijk ingevuld. De middelen zijn in 2001 en 2002 ingezet voor de volgende activiteiten eenmalige registratie van risicokinderen van 0-4 jaar; het opzetten van een systeem voor continue registratie van een aantal gegevens bij 0-4 jarigen; inventarisatie op provinciaal niveau van netwerken lokaal jeugdbeleid en programma's Voor- en Vroegschoolse Educatie; verstevigen samenwerking op lokaal niveau tussen de JGZ 0-4 jarigen en het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang; en extra huisbezoeken op lokaal niveau aan ouders van risicokinderen Blad 5 Voor de invulling van het maatwerkdeel voor 2003 (en 2004) willen wij voortborduren op de resultaten uit de eenmalige registratie en op de sluitende aanpak 0-12 jarigen. De invulling voor de komende jaren is mede afhankelijk van de resultaten van het provinciale traject integrale jeugdgezondheidszorg. In de eenmalige registratie risicokinderen zijn in 2001 alle Friese kinderen van 0-4 jaar gescreend aan de hand van verschillende risicosituaties zoals ziekte of handicap, moeilijk temperament en sociaal isolement. Een risicokind is een kind dat meer dan andere kinderen het gevaar loopt op bepaalde schade of verlies van gezondheid. In de gemeente Leeuwarden ligt het percentage risicokinderen (18%) iets onder het gemiddelde van de Friese gemeenten (19%). Een landelijke vergelijking is niet mogelijk omdat in de overige provincies geen registratie risicokinderen is opgesteld. De risicosituaties die vaker dan gemiddeld voorkomen in Leeuwarden zijn langdurige werkloosheid/WAO van de kostwinner, sociaal isolement, allochtone kinderen, kinderen op de vlucht, ouders met jeugdtrauma en alleenstaand ouderschap. De meeste risicokinderen wonen in de wijken Bilgaard, de Vrijheid, Heechterp/Schieringen en de Wielenpöle gevolgd door Schil-Oost en Cammingaburen-Noord De inzet van Thuiszorg het Friese Land voor het maatwerkdeel 0-4 jarigen dient zich in 2003 dan ook op deze wijken te richten. Het gaat om: deelname aan buurtnetwerken jeugdhulpverlening, extra huisbezoeken bij multi-probleem gezinnen, samenwerking met peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en scholen toeleiding naar Voor- en Vroegschoolse Educatie, en extra lange consulten bij risicokinderen. Daarnaast wil Thuiszorg het Friese Land in 2003 in Heechterp/Schieringen een pilot starten om samen met andere instellingen (buurtschool, GGD) na te gaan welke activiteiten nog nodig zijn gericht op het zo vroeg mogelijk voorkomen van problemen/uitval bij risicokinderen in deze wijk. De resultaten van deze pilot zullen benut worden voor andere wijken. Voor 2004 willen we met Thuiszorg het Friesland kwantitatieve afspraken maken op basis van de gegevens van dit jaar. Voor 2003 is dat nog niet mogelijk omdat er sprake is van een overgangsjaar (berekenen kostprijzen, registratie van zaken etc.). De inzet van de Thuiszorg en alle anderen in het kader van de sluitende aanpak dient te leiden tot minder risicokinderen, minder uitval etc. Een graadmeter hiervoor is de al eerder genoemde registratie risicokinderen. Deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 103