Blad 2 Op die wijze kan de parkeercapaciteit substantieel worden uitgebreid in combinatie met een wezenlijke verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Tot nu toe hebben die gesprekken en studies wel geleid tot plannen, maar niet tot een realisatiebesluit van de Gemeenteraad van Leeuwarden. Naar aanleiding van een voorstel van het College van B&W in het voorjaar van 2002 en een afwijzing van het B&W voorstel door de Raad, heeft een initiatief groep van de Raad de problematiek opgepakt en een oplossingsrichting gegeven. Dat voorstel is door B&W geanalyseerd en heeft haar beslag gekregen in een Raadsbesluit van 10 maart 2003, met daarin een opdracht om binnen bepaalde randvoorwaarden een plan te ontwikkelen. De essentie van dat Raadsbesluit was dat het plan betrekking moet heb ben op een parkeergarage met circa 500 parkeerplaatsen en een ontsluiting op de Groeneweg. Daarnaast moet er aandacht zijn voor het plein, de gebruiksfuncties daarvan en de verbindingen tussen de stad en de Prinsentuin. Er moet kortom een integraal plan komen aandacht voor stedenbouwkundige aspecten, parkeren en verkeer, maar uiteraard ook de financiële zaken. Afgesproken is verder dat de commissie Stadsontwikkeling op de hoogte zou worden gehouden over de voortgang. Dat is gebeurd via het memo van wethouder Waanders d.d. 2 8 mei 2 003 aan die commissie over de inperking van de oplossingsruimte. Ook is afgesproken dat de kernuitgangspunten voor het plan zijn: 500 parkeerplaatsen op deze locatie en realisatie op zo kort mogelijke termijn. In deze toelichting wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de randvoorwaarden en uitgangspunten, de definitie van de oplossingsruimte, de afweging van de varianten, de uitwerking van het voorkeursvariant en het vervolg traject. Als bijlage is het boekje "Oldehoofsterkerkhof schetsontwerpen parkeergarage stedenbouwkundig ontwerp" beschikbaar RANDVOORWAARDEN CQ UITGANGSPUNTEN Verkeer GWP als kader Wat betreft verkeerskundige uitgangspunten is het GWP leidraad. Dit betekent dat het uiteindelijk te realiseren plan getoetst wordt op bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid. Blad 3 Onder bereikbaarheid wordt verstaan dat alle stadsfuncties goed bereikbaar zijn en dat burgers zelf kunnen kiezen hoe ze zich verplaatsen. Het realiseren van de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof heeft als doel te zorgen voor voldoende bereikbaarheid van en voldoende parkeergelegenheid in of nabij de binnenstad, nu en in de toekomst De gemeente Leeuwarden streeft naar een verkeersveilig verkeerssysteem. De kans op ongevallen dient binnen het systeem zo klein mogelijk te zijn. Als er toch een ongeval plaats vindt, moet de kans op letsel zo klein mogelijk t zijn. Bij de parkeergarage is dit aspect met name belangrijk bij de vormgeving van de in- en uitrit. Kruisend verkeer, met name tussen in- of uitrijdende auto's en andere verkeersdeelnemers, moet voorkomen worden. Met duurzaamheid wordt bedoeld dat een verkeers- en vervoersysteem gerealiseerd wordt dat zowel nu, als in de toekomst functioneert. Aspecten zoals geluidshinder, luchtverontreiniging, stank, ruimtelijke kwaliteit en beschermde stads- en dorpsgezichten spelen hierbij een rol. Parkeerbalans en parkeerbehoefte In de huidige situatie zijn er voldoende parkeerplaatsen om te voldoen aan de vraag. In de toekomst zal de benodigde parkeercapaciteit aangepast moeten worden aan de veranderende behoefte. In het in ontwikkeling zijnde parkeerbeleidsplan wordt aangegeven dat voor de periode tot 2010 per saldo een aantal in de orde van grootte van 800 "nieuwe" parkeerplaatsen zal worden gerealiseerd om in de parkeerbehoefte te voorzien, waarvan een deel ten noordwesten van het centrum. In het Raadsbesluit van maart 2 0 03 is besloten dat in de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof ongeveer 500 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. Dit betekent een toename met ongeveer 250 parkeerplaatsen ten opzichte van de huidige situatie Ontwikkeling parkeerbeleidsplan In ontwikkeling is het parkeerbeleidsplan. In dat verband heeft de Raad in april 2003 de notitie "essentie parkeerbeleid" vastgesteld. In die notitie zijn de kaders voor het parkeerbeleid vastgelegd. De betekenis van dat kader voor dit project is dat daarmee een beleid gericht op optimalisatie van het gebruik en de exploitatie van parkeergarages wordt bewerkstelligd. Maaiveldparkeren wordt ontmoedigd door een beperking van het aantal parkeerplaatsen, een parkeerduur-beperking en hogere tarieven voor parkeren op maaiveld. Met vergunningen en ontheffingen voor maaiveld zal meer terughoudend worden omgegaan. Deze maatregelen, gecombineerd met de verwachte groei van de stad, de uitbreiding van het winkelapparaat in de binnenstad en het toenemend autogebruik, resulteren in een toename van de druk op de parkeergarages

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 119