PROGRAMMABEGROTING 2004 OMBUIGINGSVOORSTEL Programma: Infrastructuur/bereikbaarheid Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer O - 07 - 01 Beleidsproduct: Verkeer en vervoer Productcode: 211.02 Naam van het voorstel: Ombuigingen investeringen GVVP 500.000 per iaar gedurende 4 iaer r\orte omschrijving voorstel: Voorgesteld wordt om gedurende 4 jaar voor 500.000 per jaar te bezuinigen op investeringen in hetf3VVP- Het 9aat o™ een bezuiniging op kapitaalslasten van structureel fe 37.500 per jaar, oftewel totaal 150.000 over vier jaren. in welk(e) jaar/jaren worden de gevolgen zichtbaar: (aangeven met een X) Zichtbaar in 2003 2004 2005 2006 2007 X X X X X Toelichting gevolgen: Welke prestaties worden niet langer verricht? De verbetering van de infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van Leeuwarden wordt hierdoor vertraagd. Op dit moment zijn de middelen nog niet definitief gekoppeld aan maatreqelen en dus is met aan te geven welke maatregelen zullen moeten worden uitgesteld. Naar het zich laat aanzien zal deze besparing van invloed zijn op de doorstroming op de stadsring of de binnenring. Welke invloed heeft het voorstel op de (maatschappelijke) effecten? De verbetering van de infrastructuur is van groot voorwaardenscheppend belang. Een slechte bereikbaarheid is slecht voor het functioneren van de stad als geheel. Maatregelen: Budgetverlaging per iaar (x 1.000.-1 2003 2004 2005 2006 2007 Bedragen (exclusief BTW) 37,5 37,5 37,5 37,5 "Uitgenomen" BTW 6 19 72 72 72 72 Bedragen (inclusief "uitgenomen" BTW) (betreft investeringsbedrag waarvan de BTW wordt uitgenomen. De investering wordt in 30 jaar afgeschreven) 500 500 500 500 De BTW is: Verrekenbaar Compensabel Niet verrekenbaar of compensabel L=====^ 72 72 72 72 58 PROGRAMMABEGROTING 2004 OMBUIGINGSVOORSTEL Programma: Infrastructuur/bereikbaarheid Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer Naam van het voorstel: Ombuigingen investeringen GVVP 500.000 per jaar Onderbouwing: Recentelijk is het GVVP voor Leeuwarden vastgesteld. In dat beleidsplan is op basis van een analyse van de huidige en verwachte toekomstige situatie een verkeers- en vervoerbeleid geschetst. De probleemanalyse geeft aan dat de bereikbaarheid van de stad zwaar onder druk staat. Een structurele verbetering van de bereikbaarheid is dringend gewenst. Dit om de stad economisch, cultureel en sociaal goed te kunnen laten functioneren. Hiertoe is een uitgebalanceerd pakket van samenhangende maatregelen opgesteld. Bij dat pakket hoort ook een kostenplaatje. Becijferd is dat grofweg een verdubbeling van de middelen voor infrastructuur voor de komende jaren nodig is. Er is voor het GVVP structureel 5 miljoen Euro extra geclaimd. Van die 5 miljoen is 2,5 miljoen Euro toegekend. Er wordt nu voorgesteld hiervan een 0,5 miljoen om te buigen. Het GVVP is enkele maanden geleden vastgesteld met een grote raadsmeerderheid. Een meerderheid die kiest voor een structurele verbetering van de bereikbaarheid van Leeuwarden. Een besparing op de investeringen in GWP-maatregelen betekent niet een effectieve besparing van 500.000 Euro, maar omdat het om de kapitaallasten daarvan gaat, om slechts 37.500 Euro per jaar structureel. Bovendien mag er van uit gegaan worden dat een vermindering op de eigen middelen ook gepaard zal gaan met een ongeveer evengrote vermindering in middelen voor cofinanciering van anderen. Immers alles is er op gericht dat er aan subsidies ongeveer evenveel geld wordt binnengehaald als we er zelf insteken. In feite is het nadelig effect van de bezuiniging dus twee keer zo groot door het wegvallen van middelen van anderen. Op dit moment is nog niet concreet aan te geven welke projecten zullen worden getroffen door de eventuele bezuiniging. Dit omdat jaarlijks met de Raad wordt gesproken over het koppelen van middelen aan concrete projecten. Gelet op onze planningen is het evenwel realistisch om te veronderstellen dat een dergelijke maatregel van invloed is op het tempo van de verbetering op de binnenring zuid-oost en west, alsmede op de stadsring. Collegevoorstel Overnemen 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 142