PROGRAMMABEGROTING 2004
OMBUIGINGSVOORSTEL
Programma: Infrastructuur/bereikbaarheid
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
O - 07 - 01
Beleidsproduct:
Verkeer en vervoer
Productcode:
211.02
Naam van het voorstel:
Ombuigingen investeringen GVVP 500.000 per iaar gedurende 4 iaer
r\orte omschrijving voorstel:
Voorgesteld wordt om gedurende 4 jaar voor 500.000 per jaar te bezuinigen op investeringen in
hetf3VVP- Het 9aat o™ een bezuiniging op kapitaalslasten van structureel
fe 37.500 per jaar, oftewel totaal 150.000 over vier jaren.
in welk(e) jaar/jaren worden de gevolgen
zichtbaar:
(aangeven met een X)
Zichtbaar
in
2003
2004
2005
2006
2007
X
X
X
X
X
Toelichting gevolgen:
Welke prestaties worden niet langer verricht?
De verbetering van de infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van Leeuwarden wordt
hierdoor vertraagd. Op dit moment zijn de middelen nog niet definitief gekoppeld aan maatreqelen
en dus is met aan te geven welke maatregelen zullen moeten worden uitgesteld. Naar het zich laat
aanzien zal deze besparing van invloed zijn op de doorstroming op de stadsring of de binnenring.
Welke invloed heeft het voorstel op de (maatschappelijke) effecten?
De verbetering van de infrastructuur is van groot voorwaardenscheppend belang. Een slechte
bereikbaarheid is slecht voor het functioneren van de stad als geheel.
Maatregelen:
Budgetverlaging per iaar (x 1.000.-1
2003
2004
2005
2006
2007
Bedragen (exclusief BTW)
37,5
37,5
37,5
37,5
"Uitgenomen" BTW
6
19
72
72
72
72
Bedragen (inclusief "uitgenomen" BTW)
(betreft investeringsbedrag waarvan de BTW
wordt uitgenomen. De investering wordt in 30
jaar afgeschreven)
500
500
500
500
De BTW is:
Verrekenbaar
Compensabel
Niet verrekenbaar of compensabel
L=====^
72
72
72
72
58
PROGRAMMABEGROTING 2004
OMBUIGINGSVOORSTEL
Programma: Infrastructuur/bereikbaarheid
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
Naam van het voorstel:
Ombuigingen investeringen GVVP 500.000 per jaar
Onderbouwing:
Recentelijk is het GVVP voor Leeuwarden vastgesteld. In dat beleidsplan is op basis van een
analyse van de huidige en verwachte toekomstige situatie een verkeers- en vervoerbeleid
geschetst. De probleemanalyse geeft aan dat de bereikbaarheid van de stad zwaar onder druk
staat. Een structurele verbetering van de bereikbaarheid is dringend gewenst. Dit om de stad
economisch, cultureel en sociaal goed te kunnen laten functioneren.
Hiertoe is een uitgebalanceerd pakket van samenhangende maatregelen opgesteld. Bij dat pakket
hoort ook een kostenplaatje. Becijferd is dat grofweg een verdubbeling van de middelen voor
infrastructuur voor de komende jaren nodig is. Er is voor het GVVP structureel 5 miljoen Euro
extra geclaimd. Van die 5 miljoen is 2,5 miljoen Euro toegekend. Er wordt nu voorgesteld hiervan
een 0,5 miljoen om te buigen.
Het GVVP is enkele maanden geleden vastgesteld met een grote raadsmeerderheid.
Een meerderheid die kiest voor een structurele verbetering van de bereikbaarheid van
Leeuwarden.
Een besparing op de investeringen in GWP-maatregelen betekent niet een effectieve besparing
van 500.000 Euro, maar omdat het om de kapitaallasten daarvan gaat, om slechts 37.500 Euro
per jaar structureel. Bovendien mag er van uit gegaan worden dat een vermindering op de eigen
middelen ook gepaard zal gaan met een ongeveer evengrote vermindering in middelen voor
cofinanciering van anderen. Immers alles is er op gericht dat er aan subsidies ongeveer evenveel
geld wordt binnengehaald als we er zelf insteken. In feite is het nadelig effect van de bezuiniging
dus twee keer zo groot door het wegvallen van middelen van anderen.
Op dit moment is nog niet concreet aan te geven welke projecten zullen worden getroffen door de
eventuele bezuiniging. Dit omdat jaarlijks met de Raad wordt gesproken over het koppelen van
middelen aan concrete projecten. Gelet op onze planningen is het evenwel realistisch om te
veronderstellen dat een dergelijke maatregel van invloed is op het tempo van de verbetering op de
binnenring zuid-oost en west, alsmede op de stadsring.
Collegevoorstel
Overnemen
59