Dat neemt niet weg dat er in het werkveld een toenemende behoefte aan dit instrument wordt geconstateerd. Het structureel inbouwen van het inkomensbeheer als kerntaak binnen de GKB wil daarop een antwoord zijn. Dat geldt voor alle drie de vormen van inkomensbeheer zoals boven omschreven. Iets anders is of het mogelijk is dat de basisorganisatie ook een rol gaat vervullen in de beide lichtere regiems van inkomensbeheer, zoals die nu door diverse zorg- nstellingen en de sector Sociale Zaken worden aangeboden. Dat zou erop neerkomen dat de basisorganisatie deze dienstverlening van die instellingen zou gaan overnemen. Hoewel dat vanuit een oogpunt van helderheid en logische taakverdeling wellicht een aantrekkelijke optie zou zijn, is niet duidelijk wat dat zou betekenen voor de toevloed van cliënten naar de GKB. Ook is niet goed helder hoe de financiële consequenties daarvan zouden moeten worden opgevangen en verrekend met de instellingen die die diensten nu bekostigen uit hun regulier budget Uit het onderzoek van het SGBO blijkt dat veel andere gemeenten nog aan het zoeken zijn hoe inkomensbeheer het beste kan worden uitgevoerd en gefinancierd. Het lijkt verstandig op dit moment niet verder te gaan dan de keuze voor onderbrenging van de taken met betrekking tot inkomensbeheer bij de GKB als basisorganisatie voor schuldhulpverlening. Wel zal er rekening mee gehouden moeten worden dat de terughoudendheid die tot nu toe in het gemeentelijk beleid tot uitdrukking kwam om het instrument inkomensbeheer in te zetten, steeds meer onder druk zal komen te staan. Die druk komt niet alleen van de kant van de hulpverleners, die in de praktijk meemaken dat een strakker regiem vaak de enige weg is om greep te krijgen op beëindiging van de schuldensituatie. Ook van de kant van de schuldeisers wordt steeds vaker aan de bereidheid om mee te werken aan een schuldsaneringsregeling de voorwaarde verbonden dat de cliënt deelneemt aan een inkomensbeheersprogramma. Ook om die reden zal het nodig zijn om meer ruimte te maken voor de inzet van dit instrument. Dat zal ook in financiële zin zijn vertaling moeten krijgen in het budget dat in de afgelopen jaren op experimentele basis beschikbaar is gekomen voor het totaalpakket voor inkomensbeheer. Gelet op de taakverdeling tussen de organisaties zal dat budget, dat nu nog verdeeld is over HWL en GKB, ook in zijn geheel bij de GKB terecht moeten komen. wordt op grond van het voorgaande voorgesteld: 1de schuldhulpverlening te organiseren op basis van het werkmodel dat door de SGBO is gepresenteerd rondom de kerntaken: aanmelding, verzamelen en controleren van informatie, intake, trajectbewaking, budgethulp, inkomensbeheer, schuldregeling, afgifte WSNP-verklaringen en nazorg; 2. deze taken onder te brengen in één basisorganisatie voor integrale schuldhulpverlening en de taken die tot nu toe door het Project Overkreditering werden verzorgd aan deze nieuwe organisatie over te dragen; 3. de GKB-F om te vormen tot deze basisorganisatie voor integrale schuldhulpverlening en haar uit te rusten om deze nieuwe taak te vervullen; 4. het product inkomensbeheer (volgens 3 varianten) vooralsnog alleen bij de GKB subsidiabel te stellen op basis van een tariefstelsel, uitgaande van een jaarlijks te stellen maximaal aantal gevallen of maximaal beschikbaar te stellen subsidiebudget. li Financiering In dit gedeelte van de notitie wordt ingegaan op de financiële gevolgen die voortvloeien uit de bovenstaande voorstellen tot vernieuwing van de organisatie van de schuldhulpverlening. Eerst wordt aandacht besteed aan een realistische kostenbegroting van de GKB. Daarna wordt gezocht naar dekkingsmogelijkheden voor die kosten op de gemeentebegroting, waarbij ook de bezuinigingstaakstelling die aan de werksoort is opgelegd aan de orde komt. Tenslotte wordt een aantal voorstellen gedaan. Ten diepste gaat het bij de vernieuwing van het werkorganisatie van de schuldhulpverlening om een herschikking van bestaande taken en een concentratie daarvan bij één instelling, de GKB. Om aan deze nieuwe taakstelling te kunnen voldoen, zal de GKB haar werkwijze en dienstverlening moeten aanpassen. Daaruit vloeit een gewijzigde tariefstelling voort, waarvoor aanvullende middelen nodig zijn. Dat is het eerste punt waarmee bij de vaststelling van een realistische begrotingsniveau van de GKB rekening gehouden moet worden. Daarnaast zal er ook aandacht moeten zijn voor een realistische inschatting van de vraag naar schuldhulpverlening. In de afgelopen jaren is die vraag stelselmatig gestegen, zowel op het gebied van de enkelvoudige als op het gebied van de meervoudige en complexe schuldhulp verlening. Ook landelijk is die tendens zichtbaar. De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet constateert over de eerste maanden van 2003 een toenemend aantal aanvragen voor schuldhulpverlening. De toename wordt voor het gehele jaar op 15% geschat. Met name mensen uit de groep met lagere inkomens, mensen die hun baan verloren en het moeilijk vinden hun uitgavenpatroon aan te passen en jongeren komen in financiële problemen. Voor uitkeringsgerechtigden vormen schulden vaak een belemmering om een reïntegratietraject succesvol af te ronden. De toename van verzoeken om schuldregeling is ook hieraan toe te schrijven. Dat is ook in Leeuwarden te zien. Voor de problematische schuldregelingen, die tot stand komen na aanmelding via het PO, is - na een eenmalige terugval in 1999 - opnieuw een duidelijk stijgende tendens waar te nemen. Ook is in het voorgaande al geconstateerd dat er behoefte is aan ruimere mogelijkheden voor de inzet van het instrument "inkomensbeheer". Eén en ander kan in het volgende overzicht over de laatste 5 jaren zichtbaar gemaakt worden: 1998 221 81 1999 225 44 2000 277 62 21 2001 275 72 29 2002 291 73 36 2003 (le kwartaal) ±100 ±30 geen gegevens Overigens is niet alleen het vraagvolume maar ook de complexiteit van de schuldensituaties toegenomen. Mensen kloppen met steeds meer en met gemiddeld steeds hogere schulden bij de hulpverleners aan. Dat heeft direct tot gevolg dat de hulpverleners steeds meer tijd moeten investeren om de financiële knopen te ontwarren en een schuldregeling te treffen met steeds 10 Samenvattend: Kosten GKB Verzoeken aan GKB om schuldregeling waarvan problematisch (aanmelding via PO) Inzet instrument budgetbeg. /beh eer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 196